Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 4141 ggr
Calypso & Nike
0

Nike har en knöl :(

Min hona Nike har fått en knöl på vänster sida bak och den har växt en hel del. Eftersom att hon är pigg och äter, dricker och busar som aldrig förr, har jag väntat ett tag med att ha tagit henne till veterinären. Men nu idag har jag bokat tid. Fick en tid till veterinären tills på fredag denna vecka kl: 15.20. Är så himla orolig för vad knölen är, men samtidigt är jag inställd på att det kan vara en tumör. Kan inte komma åt och känna på knölen hur den känns. Knölen varar inte och den blöder inte något. Just nu är den i en femkronas storlek. Nike är ungefär 1 år. Hon har inga problem med att springa runt i buren och klättra på burgallret. Jag skriver mer här när vi har kommit från veterinären på fredag och ni får skriva kommentarer här under tiden tills dess.

Behandla andra som du själv vill bli behandlad

Pétit
0

Vår Fänris var drygt 1,5 när hon hade såna knölar. Det är nog med största sannolikhet att Nike har en tumör. Men om hon nu har det och det växer så tycker jag att dom ska operera bort den,då hon låter frisk och glad. Dessutom ung. :)

*Puttar uppp tråden*

Min Legacy - http://legacychandi.bloggplatsen.se/ Kika gärna in. :3 Hjärta Mina älskade råttor, hund, familj och vänner är mitt allt. //Adina

Calypso & Nike
0

Hur mycket kan en operation gå på och är det inte risk att den växer ut igen?

dyoxide
0

Min Elsa hade också en sån knöl, fast ännu större, som hon fick bortopererad. Nu, mer än ett halvår senare, mår hon jättebra Glad självklart ska du vara orolig men om det är samma sak som Elsa hade, dvs en juvertumör, så går det att åtgärda i dom flesta fallen vad jag vet.

Calypso & Nike
0

Usch vad nervös man är. Jag hoppas att hon inte har en tumör, men man kan ju aldrig vara säker.

Piffelipuff
0

Hoppas allt går bra!

Calypso & Nike
0

Det hoppas jag med. Uppdaterar här sen när vi har kommit hem från veterinären. Jag är mest orolig för att om det skulle bli en operation och att hon inte klarar av narkosen :( Har ju läst att det är inte säkert att en råtta klarar av narkosen och dör.

dyoxide
0

#6 Kände precis likadant när jag märkte Elsas tumör. Hoppas allt går bra! Vi får hålla tummarna helt enkelt!

LordBalle
0

Mina råttor hade knölar. Det började med Maxen, han hade en knöl på halsen under hakan. Den blev större och större sen en dag var den inte kvar längre. Det var bara ett hål! Ett stort hål rakt in i halsen. Jag blev självklart livrädd, tog honom till vetrinär och dom ville inte ens ta i råttan (!?) men jag fick en salva som jag skulle smöja in hans sår med.

Jag satte Maxen i karantän och försökte smörja honom så gott det gick men han blev bara mer och mer aggresiv och hålet läkte inte och vetrenären gick ju inte att prata med… så vi fick tyvärr avliva honom.

Sedan hända samma sak med Dexter… Så vi tog bort honom… Sedan samma med Blixten så då fick vi ta bort honom med och Loke som inte var sjuk men jag vart tvungen för råttor skall ju inte vara ensamma och dem var bröder, levt tillsammans i över ett år och jag ville inte att han också skulle bli dåligt och/eller deprimerad…

Svåraste besluten jag någonsin fattat men jag gjorde det som jag trodde var bäst för mina fina pojkar.

Nu för att komma till poängen så undrar jag om någon vet vad det var för sjukdom??? Hade frågat då innan jag tog bort dem men visste inte att sidor som iFokus fanns… Någon som vet så jag slipper undra?

[Mandaz94]
1

Min råtta hade också en! Den var vid vänstra fram benet. Men nu efter att jag varit borta har jag märkt att den blivit mycket mindre och känns knappt. Är det normalt?

Pétit
0

Dn operation beror olika pris. Våran gick det på 2000-3000kr,och det var dom billigaste. (I  stockholm) Jo,iaf så kom nya tumörer ett halvår senare. Men dom växte inte så snabbt och hon levde enda tills i maj. ( :( )

Fast det andra dom pratar om vet jag inte vad det är,men det låter betydligt farligare. :/

Min Legacy - http://legacychandi.bloggplatsen.se/ Kika gärna in. :3 Hjärta Mina älskade råttor, hund, familj och vänner är mitt allt. //Adina

[lucke]
0

#10 Var i Sthlm var du och opererade? Var din råtta försäkrad?

Pétit
0

#11 Alhberg tor jag att dom heter. Dom tar emot alla sorters djur, men det är en familjeföretag och arbetar bara två. Fast dom är duktiga! Inga av våra råttor är försäkrade.

[lucke]
0

#12 Känner till dem, men trodde inte att de utförde operationer. Behövde din råtta sitta ensam efter operationen, tills såret läkt? Hur länge isf?

Pétit
0

#13 Vi hade henne i en sjukbur i en vecka eller så. Vi ville inte att dom skulle bita av styngen. Det läkte jättebra och stygnen ramla faktiskt av väldigt fort. Men bara så du vet,när dom kommer hem är dom väldigt uttorkade,trötta och sömniga. Fänris hade liksom "sjunkit ihop".

Calypso & Nike
0

Veterinären kommer att undersöka Nike och hennes knöl först på fredag och sedan blir det att de tar prover på knölen. Sen kommer jag och veterinären att diskutera vad de kommer att göra åt knölen.

[lucke]
1

#14 Förstår att de behöver sitta ensamma så pass länge, men usch vad trist det måste vara för en social rådis! Ska man låta rådisen vara ifred, eller kan man ha h*n uppe i knät och så under konvalescensen?

Pétit
0

#16 Efter 2 dar blev hon väldig otålig,men vi löste det. :) Vi satte sjukburen precis intill den stora buren. Vi gosade med henne några gångar om dan och så fick hon leka lite med dom andra på sängen medans vi hade uppsikt över henne. På slutet så fick hon vara inne och gosa med dom andra också om vi var i rummet. Men dom blir väldigt trötta. :)

#15 Hoppas det inte är så farligt. Jag hatar verkligen när man tror att ens råtta är döende så måste man vänta typ 3 dar innan man får veta vad det är. Ororar mig så mycket över alla råttor.. Foten i munnen

[lucke]
1

#16 Ok, bra att veta hur det kan gå till om ifall att… Tack för dina svarGlad

TS- hoppas på det bästa för din rådis!

Calypso & Nike
0

Hur var era råttisar när de hade tumörer och innan ni tog dem till veterinären? Var de pigga och åt och drack som de skulle eller var de verkligen tussiga och åt inget?

Pétit
0

Hon var helt normal.

[lucke]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom jag skrivit i denna tråd, så kan jag också berätta att Niko nu opererats för sin knöl (juvertumör). Precis som för TS Nike satt knölen vid vänstra sidan bak- alltså väldigt nära könet. Men operationen gick bra, Niko var trött men hade aptit när hon kom hem och såren (de tog även bort en mindre utväxt, som ev kunde vara början på en juvertumör) ser ut att läka som de ska. Jag var dock oerhört orolig inför och under hennes operation, men nu är Niko av med sina knölar, jag är av med mina pengarOskyldig och vi är nog båda lättadeGlad- jag hoppas iaf att jag får ha kvar min älskade gumma länge!

(Fotot taget samma dag som op gjordes)

Calypso & Nike
0

#21 De sa till mig att en operation på Nike var för riskfylld. Jag vet inte vad jag vill, om jag vill ta risken att operera henne och ev förlora henne eller låta hon ha kvar den tills hon blir sämre :( Ska försöka ta kort på nikes knöl hur den ser ut. Bästa att ta kort med är mobilen, men då kan jag inte lägga upp bilden här:(

[lucke]
0

#22 Hade vet sagt så till mig, hade jag aldrig vågat operera. Men min vet tvekade inte när hon såg Nikos knöl, så då kände jag mig lugn. Jag tycker att du gör rätt i att inte utsätta Nike för en op som kanske inte lyckas. Förhoppningsvis kan hon leva ett gott liv med knölen.

Calypso & Nike
0

#23 Hon är fortfarande lika pigg nu som hon var när hon var bäbis. Dessutom så kommer hon och calypso få en kompis om en vecka och 2 dagar :) Nä, jag tänker inte utsätta Nike för en sån op som kanske inte lyckas. Jag tänker ta vara på varje dag med henne som hon har kvar att leva. Blir hon sämre så finns bara den tråkiga utvägen att låta henne somna in :(

[lucke]
0

#24 Precis, så länge hon äter, kissar, bajsar och verkar må bra så är det bara att (låta henne) njuta av livet.

Calypso & Nike
0

Ja, men sen har jag sett att håren på knölen har liksom skavts av utav bottenmaterialet :( Men hon lider inte utav det

Arrowhead
0

Jag hade en tråd här för bara nån vecka sen om min råtta Lexie som har fått en knöl precis bakom örat, skulle lägga upp bild men de funkar inte över min telefon o jag kan inte lägga in dom på datan för jag vet inte vart sladden är.. Men den är lite större än en ärta och hon har kliat på den så hon har som ett blåmärke där o lite skorpor.. Hon är ju lika busig o nyfiken som alltid o är den som knappt klarar att sitta still ^^ Tror ni hon lider av den? Hon fungerar precis som hon ska och är som sagt lika busig som alltid.. Mamma tycker att vi kan vänta med vet. då hon ända verkar må bra men jag kan inte låta bli att undra? :s

[lucke]
0

#26 Så blev det för Niko med, att pälsen skavdes av.

#27 Jag tror inte att ens råtta lider särskilt mycket av sina knölar så länge de beter sig som vanligt. Har dock erfarenhet av en hemsk tumör som blev väldigt stor på kort tid och liksom sög musten av min råtta- det var det jag inte ville vara med om igen, därav op. Svårt att veta om din råtta har en tumör eller om det är en varfylld böld- kan tänka mig att en sådan kliar.

Calypso & Nike
0

Det är en tumör hon har :(

[lucke]
0

#29 Svar #27 var till ArrowheadGlad

Arrowhead
0

#28 Okej, ja hon verkar inte må dåligt alls Igentligen :-) Usch va hemskt, nåt sånt skulle man inte vilja va med om :O Om de skulle va en varfylld böld, va skulle man kunna göra då? Och hur kan man ta reda på om de e det?

[lucke]
0

#31 De varfyllda bölder som mina råttor haft, har ju spruckit av sig själva. Tog kanske 1-2 veckor efter att jag upptäckt dem. Jag tryckte ut allt var och gjorde rent med desinfektion/kolloidalt silver i några dagar tills allt såg fint ut. En varböld spricker ju av sig själv/alt man kan hjälpa den på traven, men för att vara riktigt säker på vad det är bör man fråga en veterinär.

Arrowhead
0

#32 oki, tack för svar! :-)

[lucke]
0

#33 Hoppas det ordnar sig för din rådisGlad

Arrowhead
0

#34 de gör de säkert, Lexie e tuff ;-)

[lucke]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Uppdatering: Såren läkte fint, och efter några veckor såg det ut så härGlad:

Calypso & Nike
0

Lucke: hur såg knölen ut innan operation då?

Anvariel
0

Enligt min erfarenhet klarar råttor operation väldigt bra. SPECIELLT om de sövs med gas. Visst finns det risk att saker går snett, men jag tyckte det var värt risken med mina tösabitar i tiderna. Men det är ju en avvägning man får göra själv, helt enkelt. Sedan läker de ju så otroligt snabbt också! o.O Önskar att man själv läkte så bra efter en operation och inte linkade runt i evigheter efteråt. :)

[lucke]
0

#37 Dumt nog fotade jag inte hennes knöl(ar) innan operationen. Men den satt som du beskrev Nike´s, på vänster bak, väldigt nära könsdelarna. Storlek som en pingisboll ungefär. Det var en snabbväxande knöl. Sen hade hon nån sorts utväxt på sidan fram som ev. kunde vara början på juvertumör, så den togs bort vid samma tillfälle.

Jag var sjukt orolig innan och under op, trots sövning med gas. Verkligen livrädd att förlora flockens lugnaste och snällaste medlem- men veterinären hade gett mig en god prognos, så jag tänkte att det var det bästa. Så här i efterhand är jag så glad att jag lät operera henne. Som #38 säger så gick läkningen bra och Niko fick smärtstillande några dagar efter op, så det kändes bra att hon slapp ha ont.