Hur vanligt med sjukdomar?
När jag läser om råttor här verkar det som att dom blir sjuka väldigt ofta. Hur är det för er som har råttor, är det er upplevelse i praktiken också? Är det vissa råttor som blir sjuka ofta, och andra klarar sig nästan helt, eller blir alla sjuka förr eller senare?
Jag har haft turen att förutom ett par förkylningar och ett fall av Mycoplasma, så har ingen av mina råttor egentligen blivit sjuka. :)
Dock börjar tre av mina råttor bli 'gamla' (1½ år ungefär) så jag förväntar mig att det kommer snart.
Alla mina råttor har hittills dött på grund av svårinsjukan vid hög ålder (tumörer) eller kronisk lunginflammation. Så jag personligen skulle då säga att råttor förr eller senare blir sjuka.. Min uppfattning av de jag ägt under 4års tid. Men självklart kan de förekomma helt friska råttor med, men inget jag varit med om.
Mvh. Sanne & Djuren
Men är det oftast när de börjar bli äldre, eller är det vanligt att man får kämpa med det deras liv igenom?
Allt hänger ju egentligen på deras bakgrund, ju bättre bakgrund dom har ju bättre förutsättningar har även dina.
Har dennes föräldrar, mor-/farföräldrar etc etc vart friska och dött mer av ålderdom än sjukdom så är ju chanserna stora att även dina lever friska bra liv.
Därför det är så viktigt med att avla på friska bra råttor och köpa från dom som har en dokumenterad bakgrund
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
#4 Sant, men mycket kan bero på miljö också. Är man slarvig som person och har de i drag eller har fel burmaterial spelar ju inte gener så stor roll :)
Nästan alla mina har börjat rossla i slutet åtminstone och ofta har det kommit tillbaka efter behandling och vissa blev aldrig friska igen. Och så några tumörer. Dock var det kanske mycket generna som spelade roll.
Än har ingen dött enbart av ålder här hemma.
Oftast hållt sig friska till minst 1,5 års ålder.
Nu har jag en av mina gamla gubbar som strax blir två och aldrig har rosslat. Däremot börjar han vara bakbensvag. Jag hoppas att han ska få dö av ålder, men det beror hur hans ben hänger med.
#5 nja, har de stabilt i gen så ska de klara av sånt också rätt bra.
Förr brukade jag mina bo ute på sommrarna utan problem (men med introduktion) innan jag flyttade dvs.
mina 2 zooisar jag har nu skulle aldrig palla det då de blir dunderförkylda bara jag blåser på dom och lite spån i buren så skulle dom väl kvävas eller nått, ja med lite överdrift såklart. Blir de så lätt sjuka av fel material eller drag i normal anda så är dom ju inte bra avlade
Så det som gäller är alltså att köpa av rätt person, ta väl hand om de små liven ( och dom 2 känns ju väldigt självklara oavsett), och sen hålla tummarna att man ska få dom små hos sig så länge som möjligt!
#8 tummarna är ens bästa vän när de gäller råttor :)

Ja, råttor är rent generellt sätt väldigt sjuka av sig. Det kommer man väl ändå inte ifrån. Mina tösar var väldigt sjuka. Myco (fast aldrig så de fick jobbigt att andas. De svarade bra på antibiotika men man fick upprepa behandlingen med jämna mellanrum), tumörer som tusan, bensvaghet… Usch usch. Inte kul. Tumörerna dyker väl oftast upp efter 1,5 år eller något. Det är väl som med människor att tumörer oftast (inte alltid) dyker upp efter "klimakteriet".
Mina pojkar har varit friska än så länge! Dobby hade skabb (tror jag - syntes ej på skrapprov) men det kan man ju inte riktigt räkna som sjukdom. :) Och det försvann så fint med Stronghold. Lite småsnuviga kan de ju vara ibland, men inte så ofta. Så hittills har de varit mycket friskare än tösabitarna var. Peppar peppar.
#8 #9 Ja, tummarna hålls! :)