Bactrim VS Baytril
Har varit hos veterinären med vår "pratande" Mimmi och det visade ju sig att det var rossel. :(
Som tur var hörde hon inget på lungorna. men hon skrev ut Bactrim eftersom (enligt henne) kan man inte ge Baytril till växande djur. Och Mimmi är nu ca 4 månader. Vet inte exakt eftersom hon var menad till ormmat.
Vet ni om det stämmer att man inte kan ge Baytril till växande djur?
Nästa problem är ju hur man ska få i henne den flytande Bactrim. Har försökt att blanda det med gröt, men det ratades. Blandade det med rå falukorv och stuvade makaroner, men det ratades det oxå.
Vill ju helst inte tvinga i henne det med sprutan, men om det inte går på nåt annat sätt, så är det väl bara att ta i med hårdhandskarna.
Vore tacksam för lite tips! :D
Lite olivolja brukar funka! Eller mosad banan, eller lite lite nötcreme ur de där små vita påsarna… Kan dock inte svara på din fråga ang Bactrim till växande djur tyvärr.
Det är två helt olika preparat, båda med ganska brett spektrum. När det gäller Baytril (tillhör gruppen kinoloner, motsvarande Lexinor, Norfloxacin eller Ciproxin för människor) tror jag man har för liten erfarenhet av att ge det till växande djur. Bactrim är ett humanläkemedel, kombination av sulfa och trimetoprim. Väl beprövat och ges framför allt mot infektioner i urinvägarna, men man kan ta till det mot luftvägsinfektioner också eftersom det är såpass brett. När mina råttor får flytande medicin ger jag dem i spruta. Bactrim har banan-vaniljsmak. De flesta har snällt slickat i sig från sprutan, faktiskt.
If you fight love, you're always a loser
Mina skulle aldrig äta bactrim frivilligt. Oftast mosar jag baytril, värmer vatten, lägger baytrilen i en spruta, drar upp lite vatten och låte tabletten upplösas. Eller mosar jag ned i lite lite smör/gröt/glass eller något jag vet råttan tycker är jätte gott.
Bactrim får man spruta in och se till att de sväljer. Men andas de illa kan det vara svårt att spruta in utan att råttan får svårt att andas. Har jag svårt att medicinera en eller fler så får den/de en egen bur. Har dem minsta vattenflaskan på marknaden och häller bactrimen där i med vattnet och låter stå.
Och baytrilen ges mosad i god liten matbit
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#1 få testa mig fram. Men olivolja kan vara värt ett försök. #2 Mimmi tog ett slick, sen var det inte intressant längre. Fast vi tog det direkt när vi varit iväg och hon kanske var lite tagen av stunden. Åka bil och bli tittad på. Ska göra ett försök till ikväll, nu när hon sovit en stund. Veterinären trodde inte att bactrim skulle ta bort rossel, utan mer hålla det i schakt. Vet inte vad man ska tro.
Bactrim är bra mot nosljud och nysningar. Har det gått ned till lungorna och bivit rossel så brukar baytril och ronaxan vara bättre.
Men vissa gånger kan det även behövas dubbel medicinering. Dvs två mediciner samtidigt.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
# 5 Som tur är, är det bara nosljud och nysningar. Vetten hörde inget på lungorna. Så då får jag hoppas på det bästa.
Problemet är bara hur jag ska få i henne den hemska medicinen. 
Fick bactrim till min gubbe som rosslade och först lyckades jag lura i honom genom att doppa små brödbitar. Det funkade en dag sen visste han. Sen blandade jag med banan, sylt, gröt m.m. Det enda som funkade mer än en dag var leverpastej.
Han vägrade svälja i alla fall. Sen vet jag inte hur bra det är att blanda med bland annat kalcium. Vissa sorter kan ju ta sämre då tror jag.
Nä då var det lättare med baytril även om jag fick krossa tabletterna och blanda med något.
#7 Det tror jag oxå är lättare med tablett. Men vetten sa att man inte kunde ge baytril till växande djur. Så därför blev det flytande form. Frågan är NÄR en råtta är fullvuxen?
Varken Bactrim eller Baytril påverkas av kalkinnehållande mat. Baytril har köttsmak. De av våra råttor som fått det har knaprat i sig det. Men jag har nog haft tur där :)
If you fight love, you're always a loser