Sov gott, älskade underbara
Har inte klarat av att skriva något om min älskade Tessy än, har varit inne här i minneslunden och gett det ett par försök, men det har inte gått. Vill hedra min underbara, vackra, kloka och härliga råttas minne, så jag gör det för hennes skull.
Om man kan ha en råttsjälsfrände så var hon min. Min vackra kossa, min lilla knubbtått, menad för att bli ormmat och utvald helt slumpmässigt som sällskap till en grå liten syster som helt klart skulle hem till mig. Lyckligt ovetandes var jag om att det var du och jag som verkligen skulle hitta varann. "Åh, titta på hennes teckning! Den tar vi!", så gick resonomanget från min (då, relativt okunniga) sida, och det kunde inte blivit mer rätt. Från första stund var du alldeles underbar, pigg och glad men samtidigt en riktig myspropp. Du växte och utvecklades till en klok, genomsnäll och urmysig vuxen och vacker dam.
Jag kommer aldrig glömma hur du tog Tuss under ditt beskydd när Tiny var lite väl hård mot henne, hur du accepterade henne som en medlem i din flock utan så mycket som ett fnys. Hur den otrygga lilla råttungen blev alldeles urlugn i ditt sällskap, hennes första fasta figur i hennes nya liv. Jag vet att introduceringen aldrig skulle gått utan dig, även om det såklart var Tiny och Tuss som blev bästisar i slutändan. Men vi hade ju varann, du och jag.
Jag kommer hellre aldrig glömma dig på ålderns höst, även om det är den unga och krya Tessy jag vill komma ihåg mest. Ju äldre du blev desto mer mattig blev du, mysigt såklart men en ständig påminnelse om att du inte var så ung längre. Kommer speciellt ihåg dagarna innan vi skulle skiljas åt, jag grät mest hela tiden, och ändå låg du bara fint i halsgropen eller på bröstkorgen och knastrade, slickade bort lite tårar (gott med salt!) och putsade bort tårarna som rann ner i pälsen.
Dagen du fick somna in är fastetsad i minnet och är något jag aldrig lär glömma, på gott och ont. Du fick vara ute i gräset, det var fint väder som tur var, och vi tog lite kort, jag grät floder såklart. Jag minns vår sista stund ihop och skulle gjort vad som helst för att du skulle fått somna in hemma, men ibland får man ta det näst bästa. Du hade ont och var inte lycklig i livet längre, och det var mitt ansvar att låta dig slippa det, hur förjävligt jälva äckligt ont det gjorde och fortfarande gör.
Ångesten och smärtan kommer och går, men saknaden och kärleken kommer alltid att bestå. Det enda jag hoppas på är att du och systrarna har det bra tillsammans nu (ska skriva ett minnesinlägg dedikerat till dom med, men en hjärtutslitande händelse per dag får räcka), att du förstår varför jag gjorde det jag gjorde, att ni vakar över mig och att vi ses igen någon dag.
Även om jag så lever tills jag är 100 år så kommer jag aldrig glömma dig eller dina systrar, att minnena av er alltid kommer leva kvar, att jag tänker på er alla tre varje, eviga dag.
God natt, min underbara. Hälsa syrrorna, och glöm mig inte! Vi ses igen en dag, utan äckliga tumörer och mycoplasma-krångel. Älskar er till himlen, månen och runt jorden tio gånger. Och lite till på det.
**100329 - 120720
**Tessy
Beklagar sorgen. En mycket vacker råttis är det.
#5 Tack så mycket. Ja, helt fantastisk på alla sätt och vis.
Vilken fin minnestråd du skapat för Tessy!
Har också alldeles just tagit mej igenom att skriva min första minnestråd. Nu när jag läser din så trillar ännu fler tårar. Känner igen mej så mycket i det du skriver, om sista dagarna, att fatta det sista beslutet& känslorna efteråt.
Känns nästan lite skönt att veta att det finns fler "gråtare" också. (Trots jag nästan tvångsmässigt håller masken när det gäller till andra känslor, så gråter jag ohejdat när det kommer till sånahär sorgligheter.)
Tessy verkar ha varit en helt underbar kompis! Söt som en sockerbit också.
Hoppas du mår bättre snart. Tror& hoppas att tiden läker smärtan& man mer& mer kan glädjas åt att tiden man haft tillsammans.
Beklagar sorgen.
#7 Tack! Läste precis din också, försökte kommentera men det blev för mycket, tänkte återvända imorgon. Detsamma är mitt ord för i princip allt du skriver, känner igen mig jättemycket och även i det du skrivit här såklart. Ja, de sista dagarna var faktiskt känslomässigt värre än efteråt, det var så mycket ångest och skit att man knappt kunde se klart.
Ja, jag har gråtit (enligt andra människor) onormalt mycket över Tessy, och gör fortfarande. Jag brukar också vara lite tillbakadragen med att visa känslor, men med Tessy har jag inte kunnat hålla tillbaka det. Till och med i receptionen hos veterinären grät jag.. Storgrät.
Ja, det var hon absolut, mina fina lilla tant. Detsamma! Såå söt han var på bilderna, din lille :) Jättefin färg också :) Och detsamma igen, Tessy gick ju ändå bort för.. herregud, tre månader sen. Och visst gör det fortfarande ont, men jag gråter inte varje dag eller så längre som jag gjorde i början. Försöker tänka på de positiva, fina sakerna istället och det blir lättare för varje dag :)
Man glömmer dem ju aldrig ändå, fast man inte gråter hela tiden. Minnena och kärleken minskar ju aldrig, även om smärtan gör det.
Detsamma, styrkekramar till dig!