Mina råttor äter sand...
Det låter heltokigt. Jag har två rått hanar, som får bra och välbalanserad mat, men när vi var ute så satte båda i gång att käka sand ur sandplätten utanför verandan.
De var som besatta i sanden. De är havssand, kanhända är den lite salt? Men grabbarna har saltsten i buren… och det fanns gott om gräs, trä mm att gnaga på. Men de tuggade i sig av sanden som om de var godis.
Jag tog bort dom från sanden men de sprang tillbaka och tuggade i sig mer, så har vi fått byta uteplats…
Jag kan tillägga att de mår fint i dag. Men de knastrade om grabbarna en god stund efter den sandkakan.
Har någon råkat ut för något liknande?
Haha, ja ibland är råttor bra konstiga. Oftast tycker dom allra mest om det vi människor mår illa av vid bara tanken :D (ihopgeggade saker i en salig blandning osv) ;D
Mina tjejer äter kattsand. Har pratat med veterinären och frågat om det är farligt men så länge det är lerbaserat så var det ingen fara. Hon sa att det inte är ovanligt att de tycker om sand. Men det kan ju ändå inte vara bra i för stora mänger. Det behövde heller inte betyda att de har brist på något. Hur bra det är att äta sand utifrån vet jag inte, tycker att det borde kunna fastna kvar i magen på dem men jag vet inte.
Jag skulle tro på mineralbrist!

De har mineral och saltsten…
men i dag var jag faktiskt och köpte en ny mineral/ saltsten, som skulle vara godare enligt expiditen. Vi får se om grabbarna grus gillar denna bättre.

ja, antingen brist eller ett "ofog". Finns en mineralsten på ica som har en kärna av nötter mm. Den är nog till hamstrar eller marsvin eller ngt. Men den kanske duger ändå?
Har inte testat själv för mina verkar inte vara intresserade. Men kanske värt ett försök?

ska man ge saltsten till råttorna, behöver dom det??

beror kanske på vad de får för mat, men jag tycker nog man ska ha en sten i buren så att de kan äta om dem vill.
sen kanske jag har fel men heter det inte kalksten?
lol kommer verkligen inte ihåg nu, hjärnan har stannat.
"grabbarna grus"… haha

Grabbarna grus visar svalt intresse för sin nya mineral/saltsten. Men nu har dom alla valmöjligheter; mineral, salt, salt/mineral, gnagpinnar mm.
Jag har grävt upp en bit natur och satt i en balja. Nu har grabbarna möjlighet att gå ut i sin egna lilla trädgård.
Och så har jag stoppat in asksly i buren. De är så kul att se dem pyssla runt och barka av grenar.