Råttor iFokus

Råttor

Etikett: genetik-utseende
Läst 1217 ggr
[Nooway]
0

Blir knasig på färgerna?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej, när jag fick hem mina små konstaterade jag mer eller mindre att min stora råttis var agouti och min lilla black husky roan.
Men min agouti-tjej (Ultra) blir ljusare i underhåret eller hur jag nu ska förklara det. Samt runt ögon, nos och under hakan. Hon har en vit oregelbunden fläck under magen och en liten vit 'strumpa' på ena tassen.

Och min husky-flicka (Polaris) blir jag rätt så förbryllad över. Jag vet att de kan blekas. Och det har hon också gjort. Men, nu börjar hennes gråa 'mantel' mörkna igen. Det har jag då aldrig hört någonting om haha.

Jag är totalt oerfaren vad gäller färger och teckningar. Så lite hjälp och info vore mycket uppskattat Skrattande

[Nooway]
1

En till på Ultra, man ser magen lite.

[Nooway]
0

En sista på Ultra.

[Nooway]
0

**Polaris
**

[Nooway]
0

**Polaris igen. Hon var alltså så blekt ett tag, men har nu mörknat lite igen.

**

[Nooway]
0

**Som allra ljusast. Ser nästan blå ut? :O
**

[Nooway]
0

Kan lägga in fler bilder om det behövs Glad

hus-musen
1

Ultra är en agouti eubk! Därav det vita på magen.

Qui dormit, non peccat

hus-musen
0

Polaris färg är inget konstigt, hon har bara gått igenom ett pälsbyte. Men black husky roan är hon helt klart. :)

Qui dormit, non peccat

[Nooway]
0

Okej, jag vart lite osäker på Ultra eftersom hon är ljusbrun och vit i underhåret. Tänkte att hon kanske var cinnamon eller så. Men okej, tack för svar! Glad

hus-musen
0

Min skärm och färger är sällan riktigt överens, men jag tycker hon ser ut som agouti.

Qui dormit, non peccat

[Nooway]
0

Okej, jag litar på din bedömning! :)

hus-musen
0

Annars skriver säkert någon om de har en annan åsiktGlad

Qui dormit, non peccat

cosmonita
0

Jag skriver fast jag är av samma åsikt som hus-musen :)

[Nooway]
0

Jag har faktiskt en liten följdfråga med :)

Är agouti typ som vildråttors basfärg? Alltså är det den färg råttor i det vilda har?

cosmonita
0

#14 Ja, agouti är råttornas viltfärg. Och en av de finaste färgerna Glad

zickan
2

Fast den viltfärg vi har hos tamråttoan just nu på vår agouti. Är inte helt lik vildråttans, vi har lyckats avla bort den svarta ton som vildråttan har. Ytterst få agoutisar som lyckas få just vildråttans utseende.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

cosmonita
0

#16 nä, säkert inte, men förmodligen det närmaste vi kommer viltfärgen hos tamråttan just nu iaf.

ceccie
0

Hon har underbar färg i alla fall

[Nooway]
0

Tack för alla svar! jag har inte varit aktiv på sidan på väldigt länge nu, så jag har därför inte svarat.

Idag fick de små pälsbollarna somna in. Ultra har länge haft en tumör i ljumsken som blev större och större. Polaris fick somna in med sin syster, det kändes snällast så.

Crapsurraren
0

polaris ser exakt ut som min lilla husky pojke slash

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

zickan
0

Ah det var en gammal tråd. Kan ju tilläggas att en rödare variant på agouti är mer efterfrågat i sällskaps/utställningsvärlden. Vilket din tjej är Kyss

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Nooway]
0

Åh, där ser man! :)
Hade det inte varit för att hon var av okänd bakgrund så funderade jag faktiskt på att avla på henne. Men nu fick hon ju cancer så det var nog tur att jag aldrig gjorde det.