Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 700 ggr
bossan1
0

Uppfödare eller butik??

En dum fråga kanske men har nu bestämt mig för att skaffa råttor igen efter ett par år utan och undrar nu om man ska köpa från uppfödare eller zoo butik. Vad är era åsikter? Tackar för svar på förhand

Aztrya
2

Uppfödare.
Oftast (Inte alltid) är Zooråttor sjukare och kan ha mer temperamentsproblem. Inte så att uppfödarråttor alltid är perfekta heller, men du vet mer vad du får där.

Plus att köper man från djuraffär så stödjer man väldigt ofta grossistaveln, och det är inget man vill göra. :)

bossan1
0

Det kan jag nog hålla med om väldigt bra argument. Kanske inte hör hit men sist jag hade råttor hade jag två killar är det någon större skillnad att ha flickor?

Aztrya
1

Flickor har mer energi. Pojkar blir oftast mysigare och lugnare, medans flickorna föredrar att utfortska allt.
Aktiverar man dom inte nog så blir flickor lättare gallergnagare än vad pojkar blir. Det är iaf min erfarenhet av saken :)

Sen finns det alltid undantaget som bekräftar regeln så klart. ;)

dyoxide
0

#2 Vill också tillägga att flickor har mycket mjukare päls och är lite mindre, och man slipper den där randen urin över armen när dom går över där ;) för det mesta…

Och ja, som Aztrya säger, uppfödare är 100 gånger bättre.

Alenzi
0

#4 Njaaa.. Mina är ena riktiga kissgrisar, vad markeringarna beträffar hade jag lika gärna kunnat haft killar. Det finns tyvärr inga garantier :P

Anvariel
2

#4 #5 Samma här! Mina tösar revirmarkerade lika mycket som mina pojkar gör. Synnerligen irriterande. Morr. Men visst, honor har mindre tendens till att göra det - men får man en revirmarkerande hona så blir man inte av med det hur man än försöker. *suck*

DuBetMig
1

Seriös avel, självfallet - med andra ord Uppfödare!

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

bossan1
1

Tack för alla svar har även läst att hanar kan bli större än honorna och jag gillar ju stora råttor.. Så det får nog bli hanar ska bara invänta rätt tillfälle och hitta en bra uppfödare :))

Aztrya
0

Var finns du? :)

bossan1
0

Jag bor i Skene ca 6 mil från göteborg och ca 4 mil från borås :)))

Aztrya
0

Jag ska ta kull här nu rätt snart. Jag finns i Göteborg. :) Jag är ingen ordentlig uppfödare (Kanske i framtiden) men både hane och hona kommer från ordentliga uppfödare och har bra stamtavla. :)

dyoxide
0

#5 & #6 Menade att dom har mindre tendens att göra det, min flicka Monster kan markera lite ibland också ^^

bossan1
1

Ska tän ka på det Aztrya ska ev ta över råttorna från en kompis men vet inte än :)))