Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 2004 ggr
DenLin
1

Råttor eller gerbiler?

Är det någon som har/har haft både råttor och gerbiler och kan berätta lite om skillnader och likheter, för och nackdelar?

Jag är sugen på att längre fram skaffa husdjur och dessa två är de jag fastnat för när jag har läst och kollat på tonvis med youtubevideor :)

Tänker att råttor generellt är gosigare, stämmer det?

Tetitu
2

Har aldrig haft egna gerbiler, men har träffat och hanterat. Har haft egna råttor så jag är väl lite partisk, men rent krasst skulle jag säga att råttor är mycket roligare och gosigare än gerbiler. Det finns definitivt mer skillnader än likheter, de är inte speciellt lika alls (beteende/utseende) även om de kallas ökenråttor. Skulle jag generalisera efter egna erfarenheter (av andras gerbiler och mina/andras råttor) så skulle jag säga att råttor är mycket lugnare och mer "människo-älskande" i allmänhet, om du blir vän med en råtta så kommer ni förmodligen vara vänner för resten av er tid ihop :)

Mina råttor var väldigt "mattiga", och jag var den bästa människan i världen enligt dom, man märkte stor skillnad på när jag hanterade dom och när andra hanterade dom, även om dom var väldigt tama allmänt sett. Om någon annan höll dom och vi satt i t.ex. i samma soffa, så sprang de alltid tillbaka till mig, HAHA. De visar gärna att du är en del av deras flock genom putsning och gos och är väldigt smarta.

Ja, det finns massa mer positivt att säga (och även lite negativt, som t.ex. deras immunförsvar, deras lite "speciella" lukt (hehe) och så), men all-in-all så säger jag att råttor är bättre husdjur, men betonar också hur viktigt det är att köpa av en bra uppfödare, inte från t.ex. en zooaffär. Då är det en stor chans att du får två (eller fler ;)) mindre tama, och därför mindre roliga, husdjur. Det samma gäller säkert gerbiler!

Lycka till i ditt val!

Fax
0

Jag har haft gerbiler och råttor när jag var tonåring. Nu har jag råttor. Det säger väl vad jag föredrar. Gerbilerna blev egentligen aldrig så där tama. Nu har jag tre tjejer som  är ca halvåret gamla. Ganska "rastlösa" inte så mysiga i någon längre stund. Alltför nyfikna för det, men kommer genast fram när man öppnar burdörren, klättrar upp på händer snusar, smakar. Mycket gulliga och roliga.

Men som Tetitu säger; köp från bra uppfödare så har du tamare, friskare och gosigare råttor. (För att inte tala om att inte stöda massuppfödning och dålig djurhållning.)

Råttor alla gånger tycker jag. Skulle tro att så tycker de flesta här på den här sidanFlört

Gerbilles
0

Vet inte hur jag kom hit, men nu när jag ändå är här kan jag berätta lite om gerbiler, har inte haft råtta men kan bara berätta lite kort om hur gerbiler är. Om du vill ha ett gosigt djur så ska du nog välja råtta. Mina gerbiler vill absolut inte sitta still. Dom ska bara upp och springa runt på min axlar elr sitta och spana efter faror på mitt huvud. xD Min ena gerbil, Cola, är oxå rätt så "mattig" han vill bara äta godis jag ger han och han vill bara klättra på mig. Dessutom har jag bara haft mina killar i 3 månader.. :D

DenLin
0

Tack för snabba svar! Det känns som att det är som jag trodde :)

Att köpa från uppfödare känns självklart efter att ha läst här på forumet ett tag, och även på andra ställen. Har sett råttor i zooaffär och dom ser så sjukt stressade och ledsna ut, vill inte stödja det!

Hur är det tids och ansvarsmässigt då? Såklart får man se till att ha gott om tid ( och om jag känner mig själv rätt så skulle jag inte kunna låta bli ett husdjur några längre stunder), men jag misstänker att råttor "kräver" mer?