Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1033 ggr
iluvkottar
0

Pälsallergiker... Funkar det?

Hej min mamma är pälsallergiker. Men vi har en hamster hemma och hon känner inte av den alls. Så hon är inte jätte mycket pälsallergiker liksom, men kan inte ha en hund eller katt(asså hon behöver inte åka in på sjukhus, hon blir bara rinnig och att det kliar i ögonen). Så min fråga är om det är någon med erfarenhet eller någon som vet om det skulle funka med råtta. Vi ska såklart ta en sån där spruta för säkerhet skull sen om vi bestämmer os.

Tacksam för svar/Ellen

Karmatarerskanise
0

Mina kompisar som varit pälsallergiker har reagerat på råttor.

Huldan
0

Testa på vårdcentralen! :) Det ska gå att testa för råtta specifikt.

Eller bli fodervärd åt två råttor, då kan ni ju lämna tillbaka om hon blir allergisk.

hus-musen
1

Olika, hon måste prova!

Jag tål hanar men inte honor och små ungar. Sambon tål honor men inte hanar. Pappa som är allergiker och astmatiker tål råttor men inte hundar, katter, hästar osv. 
En kompis som är allergisk tål inga pälsdjur alls och råttor funkar inte.

Qui dormit, non peccat

iluvkottar
0

Ja mamma är allergiker och astmatiker och du skrev ju att det funkade på han:D JAAA! Mamma sa att vi kunde åka och träffa några råttor och se hur det går, men hon sa att det kändes som att det skulle funka. Vet ni om det finns några med råttor i Skåne eller helst Helsingborg som man kunde komma och kolla på? ÅÅ gud jag blir så hilma glad nu:P

hus-musen
0

Ja fast det finns verkligen inga garantier alltså, råttor är mer allergiframkallande än hamstrar. Och det är isåfall väldigt noga hur du städar, alltså gärna 2-3 gånger i veckan om din mamma är känslig.

Qui dormit, non peccat

iluvkottar
0

ok tack

chade
0

Vill ni komma och träffa råttor och se om hon är allergisk, eller söker ni råttor för att köpa?

Små stjärnor lyser också i mörkret.

:holmgreen:
0

Som #5 säger är det väldigt varierande från person till person.

Jag och min far till exempel, är båda, asmatiker och ganska extrema päsdjurs allergiker och jag klarar av råttorna i 5 dagar utan att känna något, sen måste jag städa för att kunna vistas i mitt rum. Jag brukar städa 2 gånger i veckan för det är det som fungerar för mig. Sen är det inte det smartaste att ha råttorna i samma rum som man sover när man är allergisk, I know..

Märker ni att det går bra när ni hälsar på hos andras råttor så kan ni ju låna hem ett par och se hur det fungerar. :)

iluvkottar
0

#7 ja först vill vi ju kolla om det fungerar, sen skulle vi gärna vilja köpa.

vevve89
0

Jag är överkänslig mot pälsdjur, har kaniner och marsvin nu och enda gången jag känner av är om de fäller otroligt mkt och jag får päls i näsan typ=P haha JA, jag tycker om att gosa, pussa å "snusa" på mina djur. Ska även skaffa möss senare i år.

Råttor hade jag senast 2008 och kände inte av dom för 5 öre. Bara om jag råkade få ett hårstrå i ögat. Vilket inte hände speciellt ofta! ;)

Min pälsallergi är bättre än vad den var när jag va liten. Reagerar dock mest på katter och fåglar, itne andra djur speciellt mkt.. Även ibland hästar (kan känna av om jag inte varit i stallet på länge fortfarande)

Men i alla fall, nu har jag olika djur + jobbar i stall. Så man behöver inte reagera på alla djur om man är allergiker.

Sen kan man känna av ett par veckor när det är nytt och sedan vänja sig vid just de djuren ni har.

Jag har haft mina innedjur ute hela sommaren och de kom in för ett par veckor sedan, var lite extra täppt i näsan första veckan sen gick d över igen! =)