Daglig föda
Hej, vore jätteintressant att få se vad era sötnosar äter på en dag =)
Våra får frukost på morgonen, havregrynsgröt med hem "gjord" honung i och lite mjölk, sen får dom kvällsmat bestående av kött 3-4 gånger i veckan, massa sallad/maskrosblad, lite makaroner/ris och sånt och ibland liite olja på salladen :) väldigt varierad kvällsmat, ibland fisk med kamutvete, liiite spenat, morötter, ibland köttbullar, makaroner och sallad, och ibland bara barnmat, men det är när jag är sjuk osv ^^
Åh, så mumsigt :D Lite inspiration till mej som inte riktigt vet vad jag ska ge mina framtida bebisar =)
En fråga bara, vad ger man råttor som "filar" ner tänderna? Tänkte om man ska ha något slags grenar eller dylikt? =)
#2 Jadu, det finns ju pilträdspinnar man kan köpa som är rätt så bra, men annars kan man ju ge dom oskalade nötter och sånt :)
Okej, tack så mycket. Hur ofta ska man ge sånt då?Bara någon gång då o då eller ska det vara fri tillgång till det? =)
Jag lägger in grenar i burarna. Det är jätteroligt att gnaga på tycker mina tjejer . Perfekt att klättra i också.
Har jag kull så får de färsk mat 3 gånger om dagen. Men ananrs så får mina ingen frukost. Jag är för trött på morgonen om jag är vaken tidigt.
Står alltid Torrfoder i burarna.
Varje kväll får de lagad mat. Jag äter inte hemma varje dag. Så jag brukar köra storkok, frysa in eller ställa i kylen.
Kör mycket frysta grönsaker. Väldigt smidigt att alltid ha ärtor, majs och liknande hemma. Gör av med ca 1kg euroshopper broccoli mix i veckan på alla smådjuren här hemma.
Blir ofta fisk(alaskan polck),ägg och kött. Kör mestadels bulgur och potatis eller liknande. Ris och pasta blir max 2 gånger veckan. Mer de få gånger ekonomin tryter. Och då blir det även mer havregrynsgröt. Men försöker annars hålla nere på pasta, havre och liknande. Har ett par råttor som ligger på risk till att bli överviktiga som jag inte vill ska gå upp.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Mina får inte heller frukost, ibland får de dela på en krovbit på morgonen men oftast inget eftersom de alltid har Torrfoder. I övrigt ser det ut som hos Zickan, dvs mycket frysgrönsaker uppblandat med det vi äter till kvällsmat. Ungefär varannan dag får de typ ris/pasta/kolhydrater. Lite oftare just nu eftersom vi har en växande hos oss. Ger dem protein varje dag, och det är alltid från vär mat. Äter vi typ kött får de kantbitarna, är det köttbullar så får de dela osv. När vi lagat mycket mat så tar jag undan lite extra och fryser in så det finns matlådor ifall vi någon kväll äter borta :-)
Precis samma hos mig, som för Zickan och Trollhund. 
Detta var en bra tråd. :-)
Tycker det är jättesvårt med maten. Våra har alltid Torrfoder, och så får de mat på kvällen. För det mesta blir det potatis, ris eller pasta med äpple, eller melon. Även gurka, tomat, sallad, majs och ärtor. Lite rå köttfärs får de när jag gör sån mat, falukorv blir det oxå ibland. Gör ofta risgrynsgröt, som de oxå får. Men hur är det med mjölk/grädde? Kör även med mjölkfri barngröt, har en tjej som är lite liten. Men då får ju även de andra det.
Sen undrar jag om de verkligen kan äta vår mat, såsom köttfärssås, kött med brunsås, kalops mm?
Tycker verkligen detta är svårt.
Vad är det med köttfärs, kalops som du är orolig över? Hos oss får de allt men jag är försiktig med mjölkprodukter och ger ganska lite av kolhydratrika saker. Det sista för viktens skull, men det är inget problem hos mina, de är fina i hullet även om Safari börjat lägga på sig, å andra sidan närmar hon sig året. Ang. Mjölk produter så handlar det väl mest om att de inte är vana vid det, som jag förstått det. Så de tål det ju bättee ju mer de får av det. Tycker det är dumt att chocka magen men de får en skvätt sås när vi äter det oc en klck vitlöksås när vi äter tacos ex. Tänker att det är bra med fettet. När det kommer till kryddor är det ju också en vanesak. Våra ääääälskar vitlök ex och skulle säker ära den rå om de bara fick. Du märker ju om de blir dåliga i magen av maten och då bör du dra ner på kryddorna. Annars är det ingen fara. Däremot så ger jag mina innan jah saltar , men det för att jag är en saltoman. Brukar ge sambo innan jag saltar också av samma anledning…
#10 Att det ska vara för starkt. Att de kommer må dåligt av maten. Men det är nog som du säger, att de vänjer sig. Vår kille blev lös i magen av potatis i början. Men nu är det inga problem. =) Får ge dem lite mer av vår mat. Det blir ju lite smidigare. :)