Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1223 ggr
Saved_By_Jesus
0

Råttor och sladdar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Helst skulle  jag vilja ha råttorna lösa inomhus hela tiden, men är så rädd att de ska gnaga på tapeter och möbler. mest rädd är jag att de ska äta på sladdarna… är det någon här som har dem ute alltid? Måste man ha second hand möbler då? Är det nån här som varit med om att de gnagt på sladdar?

Lollo86
0

ja min Gpråtta bet sönder telefonsladden så det var inte så kul hehe. vet inte vad man kan göra. hört att det ska finnas nå rör som man kan ha sladdarna i. men vet ej vart såna finns att köpa.

Daydreams
0

Mina råttor har alltid buren öppen. Men dom gillar inte att vara på golvet. Däremot så står buren på ett stort skrivbord, med en bokhylla bredvid och ett lite mindre bord på andra sidan. Så på dom ställena har jag råttsäkrat. Dvs bara lagt grejer som de får ha.

Kan vara för att jag har katter som dom aldrig brytt sig om golvet.

Mastoll
0

Japp, som Lollo86 säger så finns det sladdar som man kan köpa, men vet inte exakt var såna finns för ja har aldrig köpt såna. Men antar att det finns i såna affärer som tex bauhaus.
Jag har mina råttor ute varje dag, men med uppsikt. Då är dom i ett rum. Mina råttor biter bara på smala sladdar så dom tar jag bara bort så länge. De tjocka sladdarna skiter dom fullständigt i. Dom biter heller inte på möbler, inte heller biter dom på tapeter. Men jag tror det är från råtta till råtta.
Men nydligen har jag kommit på att jag kan ha mina råttor ute hela tiden om ja sätter in dom i badrummet. Där finns det inga sladdar eller någonting som dom kan bita på eller göra sönder. Så där får dom springa nu dygnet runt. ^^

Lollo86
0

vilken lyx. mina råttor biter i tapeter och har slitit ur bomullen från mina kuddar :(

Nidnal
0
Mastoll
0

#4 Oj :(

Lollo86
0

#6 ja.. sicka busungar va. så försöker dom se så oskyldiga ut sen :D

lorenz
0

Hej!

Vi har alltid haft våra råttor lösa på kvällarna i vårt storarum och vist har dom förstört. Både möbler och sladdar.  Men när vi inte sitter i rummet får dom vara i sina burar. Jag tycker att det är viktigt att man släpper ut dom så att råttorna får springa av sig.

/ Cecilia

Soulonfire
0

Mina råttor stojar just nu omkring i min säng, dom är så sötaRäcka ut tungan dom har inte *peppar, peppar* tuggat sönder nåt än, förutom en gardin dåFundersam hehe

Mastoll
0

#7 Hehe, ja.. så är det nästan jämt :P och när man tar bort dom från ställen där dom inte får vara så går dom direkt dit igen och håller på.. :P

Lollo86
0

#10 ja exakt så är det. först tittar dom på en och låtsas att dom inte vet vad det är jag skäller på dom åt. sen går dom och gnager igen som om ingenting hade hänt :D

perlir8
0

hur kan man låta buren stå öppen? jag skulle bli rädd att dom smet nånstans eller att man inte skulle hitta dom när man vill var amed dom! kan dom gå ner för trappor?

Saved_By_Jesus
0

Faktum är att våra också har buren öppen jämt nu! Har hittat en lösning. Buren står inklämd mellan fasta garderober och en leksvik garderob, och på en leksvik byrå. på buren står djurlådan och transportburen med borttagen dörr och med spån i. Råttorna kan klättra runt på buren som de vill, men det finns ingen väg ner till golvet. De ligger mkt på buren och i transportburen. De kan även hoppa upp på och springa omkring på garderoben. Inga sladdar! Vi var borta hela denna helgen som var och campade, med buren öppen därhemma… vi hade en kompis som kom hit och gav dem mat… vem vet vad de hittade på… vad de än gjorde så städade de i ordning efter sig iaf, för de såg så oskyldiga ut när vi kom hem…

Galathil
0

jag har buren på ett bord. så buren är alltid öppen så dom kan gå på det men dom hoppar aldrig ner.. och när jag har dom över uppsyn så släpper jag ner dom på golvet.. annars så finns de rör på ikea att stoppa sladdar i.. kontors avdelningen

Saved_By_Jesus
0

De rör jag har  hittat är som spiraler runt sladden, som egentligen bra samlar upp… råttan kommer åt mellan spiralvarven… Finns det hela rör?

Grodan
0

min erfarenhet är att de enda sladdar råttor (OBS!!! normala råttor som INTE biter i allt de har framför sin nos!!!) är galna i är datasladdar. de kan man lika gärna rycka bort från datorn och ge råttorna som godis… Flört

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MosadBanan
0

Jag har en jätte stor ombyggd gadrob som bur, där är dom på natten o när jag inte är hemma, men annars är dom nästan alltid lösa, dom gnager aldrig på något, Fast jag har ju inga sladdar i "Deras rum"..

Galathil
0

jo men har har sett hela rör där.. hmm ska kolla upp de så kan jag länka.. dom tror jag nämligen skulle passa perfa ;)

KickanW
0

Vad jag har märkt så är tjocka "vanliga" sladdar ointressant. Smala sladdar däremot är mums. Mobilladdare, sladden till datormusen, hörlurarsladdar osv.