Svara på annonssvar
Knepig rubrik.. 
Iallafall, jag undrar om ni svarar på alla svar ni får när ni har en annons ute gällande råttor?
Fick ett svar idag där det stod "Jag kan eventuellt ta honom om du kan fixa leverans till Sthlm?" Känns lite sådär smått… oseriöst? Svara lite kort att han inte finns kvar, och om han nu skulle funnits kvar till försäljning så är det köparen som får fixa transport - inte jag.
// Lise
When nothing goes right, go left!
Jag svarar alltid. Så länge man inte får ett tydligt skämtsvar. Varför skulle det vara oseriöst? Sånt brukar jag alltid kolla när jag är intresserad av ett djur. Hade inte jag hittat en som kunde transportera från Stockholm till Luleå hade jag valt råttor närmare istället t.ex. Nu hittade jag transporten, men frågade uppfödaren först om hon visste någon som skulle en bit norrut.
#1 Det jag tycker verkar lite oseriöst är att h*n inte skrev något annat än så. Inte hur han kommer bo, inte om han kommer få några kompisar, ingenting annat än just den meningen.
Jag kollar också om uppfödaren kan åka någonstans med djuret i fråga, och det ser jag inte som oseriöst, men jag tolkade det hon skrev som att jag skulle fixa transporten. Allt är ju en tolkningsfråga.
// Lise
Jag svarar också alltid på alla. Även de som är rätt oseriösa
Många som kollar av först innan som de du skrev, jag brukar be dom skriva lite er utförligt hur deras råttor har det, hur en dagarna ser ut, buren, erfarenhet och ja lite sånt allmänt. Sen döma därefter
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Kanske ska tillägga att jag också svarar på alla.
Många drar sig ur när man ber dom komma och hälsa på dock.
// Lise
Personen kanske inte tänkte på att skriva mer än så innan h*n vet om det är möjligt med transport. Och kanske är det lika självklart för den personen att det redan finns burkompisar som dom flesta här på sajten. :) Skulle någon här fråga samma skulle man anta från början att det redan finns kompisar, eller åtminstone hos dom flesta. :) Jag brukar förstås nämna lite extra om jag svarar på en annons på blocket, men alla kanske inte tänker på det :)
#5 Nu var det varken på blocket eller här på RiF, utan på dayviews där jag lägger ut en del bilder och nämde att den hanen sökte hem. Där har jag blivit skrattad rakt i ansiktet flera gånger när jag försökt förklara för folk att råttor är flock djur. Därav min reaktion, men alla reagerar ju olika.
// Lise
#6 ja man reagerar ju utefter erfarenhet, inge konstigt med det.
Men känns det inte bra i magen så säger man nej, hur bra de än låter ibland så magkänslan har aldrig fel
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
#7 Absolut så är det verkligen. Jag kommer aldrig sälja till någon där jag har dålig magkänsla.
// Lise
#4. Känner igen det där.
Svarar alltid när folk kontaktar mig om att de är intresserade av att adoptera från oss, och trots att vi har en hel liten guide om hur det går till när man köper från oss så är det väldigt många som försöker ignorera det.
Jag kör stenhårt på att "göra om göra rätt" dock *ler lite* så om folk bara har skickat ett simpelt "hej jag heter […] och är intresserad av den ljusa honan" eller liknande så ger jag dem länk till guide och vårt lilla frågeformulär och ber dem fylla i det. Jag säger också alltid till dem att de måste komma och hälsa på innan de kan göra en tingning.
Där backar väldigt många. Tyvärr är ju råttor ett så "värdelöst" djur att folk inte alls är villiga att åka särskilt långt för att verkligen få hem rätt råtta (ja, sedan finns det även massor av folk som verkligen inte har möjlighet så klart men räknar inte riktigt med de här nu ;) ).
Jag vet att när jag ska köpa hund så kollar jag upp massor av uppfödare och åker runt och hälsar på alla tills jag hittar en jag gillar bäst. Då är det bara att vänta tills de har en kull av en föräldrakombination jag gillar och så åker man GIVETVIS och hälsar på och kollar vilken valp man går ihop med – man ska ju tillbringa resten av hundens liv tillsammans! Det måste ju bli rätt!
Då jag kämpar så mycket för att öka råttans status så kör jag på just dessa regler till de som vill köpa av oss. De måste komma och hälsa på – och det är RÅTTAN som väljer, inte människan (råttor gör inte misstag bara för att en människa råkar ha ett visst utseende tex, så som människor kan göra).
Men a. Folk tycker att det är för besvärligt att hälsa på. Istället letar de upp någon person på internet där de helt enkelt kan peka på en bild och säga "den vill jag ha" och så blir den skickad till dem med första bästa djurtransport utan att de har en aning om hur de kommer fungera tillsammans. *ler lite*
Kort och gott; om en person skrivit till mig på sättet som i #0 så hade den fått ett ganska utförligt meddelande av mig om hur man uppför sig *skratt*
#9 Hehe, hade lillen varit tillsalu hade h*n inte fått "ta honom" ändå, just av sättet h*n formulerade sig och avsaknaden av information. Tråkigt att folk inte kan hälsa på och känna av kemin innan utan måste backa där 
// Lise
#10. Va!? Du menar att du inte är en råttfabrik som bara tar fram en massa råttor i olika färger och sedan skickar dem på posten till folk som råkar vara intresserade? :O
;)
Ärligt talat så känner jag ibland att många människor verkar tro något sådant. >.> De klagar över att man inte låter dem tinga utan att de träffat råttan, de klagar över att man inte fixar transport (vilket ju faktiskt är DERAS ansvar som köpare!), de klagar över att man bara har "en färg" (brukar få rätt många svarta hos oss *ler lite* och det är ju tyvärr extremt underskattat). Får en verkligen att undra över en del folk… Jag är väl ingen grossist liksom! Varje parning planeras extremt noga, och en kategori som planeras in i det hela är färg. Det innebär att vi inte direkt får regnbågskullar här haha.
Vi är ju väldigt noga med vart våra små sötnosar får hem. Om de inte får det minst lika bra (gärna bättre) hos sin nya människa så kan de ju lika gärna stanna här. Vi är alltid redo att behålla hela kullen om det skulle behövas…
Håller med #1. Det behöver inte vara oseriöst, det är snarare så att om man den "korta frågan" blir bemött på ett trevligt sätt så kan man pm:a därefter och berätta om sig själv etc (däremot ksulle jag själv kanske inte förmulera mig så som i just detta fall, för mig låter det lite väl pä, men ser inte heller något fel med det)
Sedan finns det självklart sådana "korta frågor" som kan kännas lite väl underliga eller att det bara inte känns bra. Alla vill inte heller kludda ner hela tråden med en hel berättelse, utan det är väl bättre om man frågar något litet för att sedan fortsätta konversationen via pm när man fått en lämpligt svar?
Not your mom, not your milk.
#11 Håller helt med. 
#12 Det hela är också en tolknings- och reaktionsfråga. Alla tänke olika.
// Lise
Hmm, den där är svår. Jag skulle nog mycket väl kunna skriva ett kortare annonsvar i förstaläget för att höra mig för om djuret jag är intresserat av ens finns kvar. Det känns ju inte jättemotiverat att skriva en novell om sig själv och sin djurhållning alldeles i "onödan" 
#14 Absolut inte, men då får man fråga om djuret finns kvar också. 
// Lise
#15 helt klart ;)