Återanvända råttprylar
Ja, lite knepig rubrik kanske, men kom inte på något bättre ;) Jo, det är så att jag inom en viss framtid kommer få hem 2 råttpojkar som start på min nya flock. Mina tjejer gick bort nu i somras och buren har sedan dess tvättats i hett vatten och grönsåpa och står nu uppe på vinden.
Jag har inte desinficerat den eller så, alltså, utan endast använt mig av grönsåpa. Så nu är min fråga hur mycket jag bör desinficera buren och dess tillbehör. Har både tillbehör av trä, plast och tyg, vad kan återanvändas och vad bör slängas? Nya filtar och så har jag ju redan tänkt skaffa, men känns onödigt att slänga sputniken lixom.
Mina tjejer rosslade då och då och led troligtvis av mycoplasma (underliggande/oaktiv mestadels) och jag vill absolut inte föra vidare detta till mina nya bebisar om det går att undvika (jag förstår att de flesta råttor har det i sig, men kan jag förebygga det så vill jag göra det).
Visste inte riktigt vart jag skulle posta detta, men hoppas det blev lite rätt iaf ;) Annars säg bara till så flyttar jag på tråden! Om det går.. (Är ny här, märks det? ;D)
Nu är jag ju inte så bra på det här med sjukdomar och hur dom smittar, men jag tror att det räcker med att du skulle använda sån där desinfiserande (kan inte stava så här tidigt på morronen XD) och tvätta tyg grejerna, eller sy nya kanske :)

Grönsåpa gör ju inte särskilt stor nytta, men tvätta allting med klorin eller virkon så är det garanterat fritt från allt eventuellt sedan.
Lukten försvinner ju och du sköljer av grejorna ordentligt så det är helt ofarligt.
Qui dormit, non peccat
Ytdesinfektion finns också.. brukar använda det till min ödla när jag rengör. Finns att köpa riktigt billigt på apoteket för en storflaska.
Mvh. Sanne & Djuren
Så länge det dödar bakterierna så är det bra :) men som #2 säger låt det dunsta och skölj sedan av det noga. Nog för att sprit dunstar ju som sagt så det försvinner av sig själv. Men för att få bort den starka lukten snabbare så brukar jag skölja av allt efter typ 15min eller så
Mvh. Sanne & Djuren
Tack allihop för era svar :) Ska köpa ytdesinfektion på apoteket tror jag, det har vi använt på skolan med och jag tycker det fungerar bra. Nu har jag ju minst en månad på mig innan de kommer, så jag kan ju ta ner den 3-4 dagar innan så måste ju lukten försvinna i tid :)