Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 573 ggr
GeishaoChick
0

Geisha rosslar m.m! :(

Upptäckte detta för ett par dagar sen att Geisha rosslar/grymtar som en gris efter hon har sovit en längre stund. Sen igår såg jag att hon skakar mer och mer på huvet och har konstiga ansiktsuttryck för sig.. och hon piper i protest som om hon har ont i huvet när jag pussar henne på kinden…

Jag känner igen detta. Öroninflammation, plus förkylning. Chick, råttan som jag köpte samtidigt med Geisha förra året dog just av långvarig öroninflammation som led till stroke.. det var hemskt.. vill inte gå igendom detta igen…

Grejen är att jag vet hur man kan bota hennes rossel (med medecin från Vet.) men inte öroninflammation..
Jag har gett henne rooibos te men hon hatar det, honungsvatten vill hon heller inte ha. Hon är trött av sig mer eller mindre med att inte orka gå upp för att äta eller dricka… hon är bara ute 5 minuter för att springa sen går hon in.
Geisha är fortfarande väldigt alert och snabb när det behövs.. men jag har stannat uppe hela natten och morgonen nu för att hålla koll på henne.

Ska troligen ringa till Vetrinär.. men har inga pengar för besök/medicin..Jag är så extremt orolig för min älskling.. Geisha fyller 2 år i Januari och jag känner att hon borde få leva längre!

Ett annat dilemma är att Millan som lever tillsammans med Geisha är väldigt fäst vid henne, och jag är fäst vid Millan. Om jag läst rätt så kan råttor dö av sorg.. jag vill inte detta ska hända Millan.
Så jag ska skapa en annan tråd där jag söker efter en hona I samma ålder till Millan som sällskap..

Ville bara skriva av mig Gråter

[Sara FE]
0

Leta runt efter någon som du kan låna pengar av, du borde definitivt åka till veterinär med en gång.

Elinisa
0

Du har bara två alternativ:

Till veterinären, undersöka& troligen behandla. (Om det är öroninflammation& inte tumör)

eller:

Till veterinären& avliva, eftersom du inte kan låta henne gå sjuk& ha ont.

Att avliva kommer kostar troligen minst lika mycket som undersökning& behandling. Sen vill du inte skiljas från din råtta än, så gissar du väljer att försöka behandla..

Jobbigt& tråkigt när pengarna tryter.. Kan du låna av någon kompis, eller dina föräldrar?

Det är bra om du kan ta dej till veterinären så snart som möjligt, innan hon blir sämre.

Sen verkar öroninflammation kunna vara svårbehandlat om man har otur. Min Tore är inne på sin tredje antibiotikakur, med sin tredje sorts antibiotika& bakterierna ger inte vika.  :-( Hoppas det inte behöver vara så för din Geisha& att inflammationen -om det nu är en sådan, går lätt att  behandla. Öroninflammationer kräver ofta långa antibiotikakurer för att försvinna. Försök få veterinären att skriva ut minst 10 dagar. Annars är det risk att det finns kvar bakterier& hon blir sjuk igen då kuren är över.

Det är jobbigt när de små älsklingarna inte mår bra. :-(  Lycka till& hoppas du får ha kvar din Geisha ett bra tag till!

GeishaoChick
0

Geisha's tillstånd är varken sämre eller värre. Men hon verkar inte röra på sig så mycket. Hon vill inte ut och springa.. vet inte om hon äter eller dricker.

Men jag har en till råtta fixad på söndag med hjälp av Råtthjälpens hemsida. Så ifall Geisha passerar har jag en till råtta till Millan som sällskap. Det är sån extrem lättnad för mig att veta det! Hon är i samma ålder som Millan.

Elinisa
0

Så bra hon inte är sämre iallafall. :-)

Nu kanske jag låter påstridig, men om du inte redan bokat tid hos veterinären så tycker jag verkligen du ska göra det så snart det bara går.

Öroninflammation är mycket smärtsamt, utefter vad jag förstått svårt att bli av med utan behandling& kan dessutom bli så illa att det leder till döden, -då en plågsam sådan.

Menar inte att låta otrevlig. Förstår det inte är helt lätt om det saknas pengar, men försök låna av någon, eller sälja en pryl, för råttan mår inte bra& behöver hjälp!

Tur det löste sej med en kompis till den andra råttan, -om det nu inte går vägen för Geisha. Men det hoppas jag förstås att det gör!

GeishaoChick
2

Metacam och Baytril har fixats! Min mamma skickade över pengar <3

Hon har troligen nåt som heter öh.. Magnisit… nånting på M är det iallafall. Öroninflammation är det inte. Mycoplasma är uppenbart.

Läste här på RIF om tecken på smärta, allt passade in på den första graden av smärta. Det var då jag tog mig i nackskinnet och ringde till vetten. Så efter ett litet äventyr från vetrinär och till två olika apotek, samt blåsväder, är hon nu i buren och är piggare än nånsin!

Just nu springer hon upp och ner för buren och hämtar mat in i huset, hon dricker och äter precis som vanligt..

Jag är en väldigt lättad matte <3

Elinisa
1

Vilken tur att det löste sej med pengar! Så bra det gick så snabbt att få tid hos veterinären också! :-)

Förstår du känner dej lättad. Det är verkligen inte kul då de små kompisarna är sjuka.

Hälsa lilla Geisha att krya på sej nu! :-)

dyoxide
0

Åh vilken tur att det löste sig! Hoppas den lilla sötnöten kryar på sig :)

[Sara FE]
0

Vad bra att din mamma kunde hjälpa till, och att du fick mediciner. :) Håller tummarna för att hon ska bli bra snart!