Få bebisar att bli bäst?
Hej! Nu har jag äntligen fått hem mina små pluttisar. Hippie och Happy blev deras namn! Tänkte inte skriva så mycket om de utan har en fråga.
Vad ska jag göra med bebisarna för att få de så trygga/tama som möjligt både nu och i framtiden? Har läst på hemsidor m.m och har haft råttor tidigare men inte bebisar. Skulle vilja få lite tips av er, ska jag låta de va? Ska jag hålla på med dem mycket? Berätta era tips!
Jag tror det finns en artikel om det om jag inte minns helt fel :)
Behandla andra som du själv vill bli behandlad
http://rattor.ifokus.se/articles/4d71437db9cb46222d0586cb-otama-rattor Här är del ett och del två kommer snart.
Mitt tips är att ha med dem så mycket du bara kan. Du har hund eller hur? Du vet hur man socialtränar hundar? Råttor är inte SÅ annorlunda ;)
Ta en bra tröja (gärna en hoodie (med luva – blir en perfekt "hängmatta" för en del råttor haha)) och gör den till din råtttröja (en tröja som du inte har något emot att den får hål i sig och inte luktar helt fräscht efter ett tag haha).
Ha sedan med dig de små på dig själv så mycket du bara kan. (viktigt att erbjuda mat och vatten ofta dock)
Jag brukar låta mina hänga med på precis allt. När jag gör hushållssysslor (diskar, är nere i tvättstugan osv) och när jag kollar på film, när jag går på promenad med hunden, när jag är på middag hos folk (gärna middagar med mycket människor så att de blir vana vid många röster och blir hanterade av flera olika personer *ler lite*).
Mest får mina åka runt i tröjan men låter de ofta få chansen att komma ut och undersöka vissa ytor och saker osv själva om de är intresserade.
Brukar även erbjuda dem en toa (låda med strö) då och då och berömma om de gör ifrån sig där.
När råttor blir lite äldre och börjar bli bättre på att hålla sig så brukar de flesta av mina vara ganska ovilliga att göra ifrån sig när de är på mig – de brukar röra sig oroligt på ett sätt som man lär sig känna igen och så kan man sätta ner dem någon annanstans så att de kan göra sina behov där – oftast i en låda inomhus, utomhus fungerar det bra att sätta dem på en stubbe eller vad som finns i närheten haha.
Genom att ha de med mig en massa så lär de sig att det är jag som är tryggheten, om de blir rädda för något eller bara oroliga så är det mig de springer tillbaka till för skydd.
Genom att "utsätta" dem för så många olika ljud, situationer och saker som möjligt så känns det som att de blir rätt trygga – precis som hundar! ;D
#1 Tack! :)
#4 Superbra tips! :D
Lek.
Lek mycket med dem.
Smek.
Massera deras magar. Smek dem över hela kroppen.
Pussar.
Pussa dem mycket.
#6, haha, det gör jag hela tiden. :D
Däremot så biter de mig ibland, men det gör absolut inte ont men ifall jag t.ex stoppar in min hand i deras hus så biter de i mitt finger, och så piper de ibland när jag tar upp de. Vad kan det bero på?
Vill ju verkligen inte att de ska bita mig när de är vuxna :/

#7 Små bebisar kan ju "smaka" på lite ditt och datt med tänderna. De vet inte riktigt vad de får och inte får göra. Säg åt dem när de biter så ska det nog lösa sig med tiden.