svårt att hitta rätt
Jag har ett tag sökt efter en liten råttflicka att utöka flocken med, men har inte hittat någon det "klickat" med ännu..
Undrar hur svårt det skall vara egentligen då jag inte haft sånna här problem tidigare..
Den jag hittills klickat med är en zooråtta.. Såg den i zoo affären i bäckebol (gbg) och fick reda på att de råttor dom har kommer från en uppfödare, men jag fick inte veta vilken =(
Någon som vet vilken uppfödare det är som säljer till den zooaffären?
Känns som sökandet för mig kommer att fortgå ett tag..
Hoppas hitta nån innan jul iallafall!
Om du besöker en kull när de är unga (3-4 veckor) så brukar det inte vara några problem att hitta någon att klicka med. De är fortfarande så formbara då (:
Så jag föreslår att du tar kontakt med en uppfödare tidigt och hälsar på kullen i god tid för att se om det finns någon som passar – gärna flera gånger så VET du att det blir rätt! ;)
Jag brukar ha motsatt problem. >.> Att jag klickar med alldeles för många ungar men har inte plats att ta alla jag skulle vilja XP
Jag har 2 tjejer kvar ;) hehe
Å jag vill bara säga… Jag har både bra och dåliga erfarenheter från ett zoo i bäckebol. jag antar att det är samma zoo.
Jag kan ju berätta början av min råtthistoria innan vi skaffade vett att köpa från uppfödare.
Vår historia började just på zooet i bäckebol.
Först köpte vi två tåttisar därifrån. Sigrid och Bodil. Sigrid är helt underbar. Snart två och ett halvt år gammal. Hon är så jätte pigg och glad, kommer alltid när jag ropar på henne… hon betyder otroligt mycket för mig. Dock har vi fått operera bort en juvertumör på henne för ett tag sen. Elakartad. Nu börjar hon få flera små… jag fruktar att hela hon är full med cancer. Men visst. Hon är gammal och lite tanttjock. Hon var lite svår och grinig att sätta ihop med nya råttor men det har blivit bättre på äldre dagar, första råttan vi skulle sätta ihop med henne, en liten bebis på 5 veckor bet hon ett fult hål. senare introduceringar har gått som en dans.
Bodil var aggressiv och sjuk. nös som attan, svarade inte på antibiotika. Vi kämpade med henne ett tag och försökte få henne att sluta bita. Men med dålig erfarenhet och kunskap om råttor slutade det med att vi lämnade tillbaka henne till zooet där de lät henne somna in. Hon var dock underbar mot de andra råttorna. som en extra mamma som älskade alla.
inte lärde vi oss tillräckligt av det utan vi köpte tre bebisar därifrån stax innan bodil fick somna in. En verkade underbar, pigg och tillgiven, men var sjuk så efter någon vecka lämnade vi tillbaka den. Liten och Smoothie blev kvar. Liten är en otroligt känslig och stressad prick. Vill inte vara med så mycket. hon finns kvar hos oss fortfarande, 1,5 år gammal, en tumör som växer.. Smoothie var lugnare men även hon skötte gärna sig själv. Strax över året fick hon en tumör som tog henne. Den växte otroligt snabbt och snart tappade hon balansen och motoriken och fick somna in…
Man kan ha tur när man köper råttor från zoo. men ofta är det någonting som inte stämmer, antingen hälsan, temperamentet, flockegenskaper eller något annat.
Jag väljer att inte köpa därifrån mer, enligt mig är det en ganska stor, ganska dum risk att köpa från zoo. Jag har fler erfarenheter av råttor från andra zoo som inte är så vackra heller, dåliga flockegenskaper, vissa underbara i temperament men dött tidigt p g a sjukdomar. det jag berättat är bara från bäckebol.
Hoppas du hittar dig en fin vän. Lycka till i sökandet!
Problemet är bara att resvägen för att hälsa på den lilla blir en del, då närmaste uppfödare är det 10mil till härifrån..
Därför det inte kunnat bli så fn, men jag hoppas på bättre tur!
Kanske dyker upp någon här i närheten med vettigt avlad kull *hoppas*. Om de reggas eller ej spelar mej ingen roll då det är egenskaper jag är ute efter
hehe okej. Dock är dom lite för gamla för min smak i dagsläget!Men jag hoppas du hitar bra hem åt dom!! mms'ar över bilden på pappan så snart jag kommit ihåg att ta en =P
Är uppfödaren jag vill komma i kontakt med, inte köpa ifrån zoo alltså! Hoppas att han/hon har bättre avel nu än det tragiska du berättat om =(.
Sen är det ofta "skräp råttor" som går till zoo ifrån uppfödare kan jag tänka mig. Det är inget jag söker
"Uppfödare" i det här sammanhanget kan lika gärna betyda "någon som har en hona och en hane".
If you fight love, you're always a loser
Nästan så ja. Viktigt är att man känner till föräldrarnas historia i minst 2 generationer tillbaka!! 
#4. Ah jag förstår. Jag har aldrig sett det problemet själv då jag gladeligen reser över halva landet för rätt familjemedlem (då djuren verkligen verkligen blir min familj så är det verkligen också viktigt för mig att det blir rätt, ser ingen skillnad på när jag köpt mina råttor från när jag åkt hundratals mil för att köpa hund).
Jag åker 12 mil till en av mina uppfödare och 14 mil till en annan och tycker att de ligger "nära" och ganska "smidigt" till hands haha. Men det är ju jag det, är också medveten om att inte alla har lust (eller möjlighet) att hålla på som jag (;
Hade jag haft möjligheten att upprepade ggr åka en sådan sträcka för att lära känna lilltjejjen innan köp så hade jag oxå gladeligen gjort det! =D
Nu är ju dock läget annorlunda så jag får gladeligen vänta tills något i min närhet dyker upp =) *suck*
Men det känns som en oerhörd väntan!
#0 Jag har själv samma problem att klicka med råttor. För jag har stora krav. Att köpa en råtta utan att ha träffat den först är inget jag är förtjust i, men jag lyckades faktiskt få tag i två helgoa töser via bankfack. Jag har klickat med bägge, det gjorde jag någon vecka efter att de kommit hem till mig. Till min hjälp hade jag flera personer som tipsade om dessa råttor, att de var ljuvliga och säkert skulle passa mig. Och de gjorde det.
Annars åker jag gärna runt och känner mig för.
Har det klickat med en zooråtta så borde du eg ta hem den… Jag har själv klickat med flera zooråttor och omplaceringsråttor och tagit hem dem och fått njuta av dem den korta stunden de hade på jorden. Väldigt få av dem gick att använda i avel och var nog aldrig tänkt till det från början heller, utan klickar jag med en råtta så kan jag inte lämna den…