Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 499 ggr
elsotri
0

Förlamad eller bara gammal!?

Hej jag har en råtta på snart 2 och ett halvt år. Hon har haft det bra hela livet, alltid varigt pigg osv. Frams till för för någon vecka sedan, hon haltade på vänster bakben men jag trodde hon rammlat från klätterställningen hon har i buren elr liknande. Jag var i stockholm en vecka så min plastmamma tog väl hand om henne. Men när jag kom hem så bad hon mig ta en titt på råttan för hon såg att ngt inte stod rätt till. Det jag såg var hemskt! Hon ändvänder inte något bakben alls, hon har gått ner i vikt med raketfart även fasst hennes matskål var full fortfarande. Hennes svans är inte rund och avlång utan mera fyrkantig och avlång. Hon tappade en tand när jag matade henne i sängen, och hennes "Tummar" på framtassarna är borta och hon har torkade sårskorpor ist. Hon sover hela tiden. Att jag ska låta henne somna in är nu självklart vilket svider inombords men jag vill inte se henne lida. Jag skriver detta inlägg för att jag vill veta varför hon mår som hon mår. Har det med ålder att göra eller är det ngt annat ? Om ngn vet, så tacksam för svar!

Go'a hälsningar. Elsotri!

chade
0

Det låter ju som att hon är alldeles för svag för att kunna äta och dricka själv. när svansen är ''fyrkantig'' som du säger så har de vätskebrist. Det kan vara så att hon blivit gammal snabbt, och inte orkar mer. Hade en gammelgubbe som var pigg och kry, men på några dagar så blev han bakbenssvag och kunde inte gå och gick ner i vikt snabbt. 
Det låter som att hon blivit gammal, och kanske behöver lite hjälp på traven att gå vidare.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

hus-musen
0

Tycker det låter som ålder, en del råttor åldras toksnabbt när de väl gör det, andra åldras långsamt. Hon har typiska ålderstecken för sig.
Andra orsaker om det vore en yngre råtta hade kunnat vara en skada eller en tumör som trycker, men det är inte så troligt nu.

Beklagar, de blir ju inte så gamla våra älsklingar :/

Qui dormit, non peccat

Huldan
2

Med tanke på det snabba förloppet är min gissning en hjärnblödning/propp som i sin tur hindrast henne från att få i sig vätska och föda.

elsotri
0

Ja, jag frågade Allamej, hon misstänker en stroke. Råttans syster blev avlivad för ca 1 månad sen (pg.a cancer) Så inte så konstigt om hon har fåtten stroke och samtidigt gammal. Synd bara att allting hände så fort. Var inte beredd på det :(