Nyttiga födoämnen
Eftersom vi kom igång med snacket om mat tänkte jag spåna vidare om nyttiga födoämnen!
Älskar mina stora små vänner..

KÅL i olika form är väldans nyttigt. Kolla in den här länken:
http://www.halsosidorna.se/Kalvaxter.htm
Titta bara på grönkål, en så otroligt nyttig grönsak som man äter så sällan! Det tar ett tag att vänja råttorna vid det, de brukar inte gilla det.
Men brukar funka om man mixar i lite grädde, korv och annat gott som de bara inte kan motstå. Mina äter grönkålet som det är nu när de har vant sig. Man kan vänja dem vid det mesta om man börjar i små mängder och mixat med annan mat.
Tips på Kålsorter:
Grönkål, Broccoli, Blomkål, Vitkål, Rödkål, Brysselkål, Kålrot
Då blir det nog grönkål till tottarna någon dag framöver! :>
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

ROTFRUKTER är billiga och nyttiga födoämnen och antioxidanter. Här kan du läsa om rotfrukterna var för sig:
http://www.livsmedelssverige.se/hem/fakta-om-mat/33-rotfrukter.html
Benämningen rotfrukt är egentligen ett handelsnamn.
De har högt GI, dvs. innehåller mycket snabba kolhydrater så man kan ju tänka på det när man lägger det på tallriken att kanske minska lite på någon annan kolhydrat eller t.ex. välja kolhydrater med mkt fibrer för att minska snabbheten.
Ett tips är att blanda i t.ex. morot, palsternacka, kålrot i köttfärssåsen när du lagar mat. Då får både du och råttorna i dig nyttigheterna. Och välj gärna en pastasort till som innehåller fibrer, man kan t.ex. välja vit fiber om man inte gillar fiberpasta.
En annan bra sak med rotfrukter är att det odlas massvis i Sverige. Det är alltså även en klimatsmart grönsak!
Våra rotfrukter är:
Jordärtskocka, Kålrot, Majrova, Morot, Palsternacka, Pepparrot, Potatis, Rotpersilja, Rotselleri, Rädisa, Rättika, Rödbeta, Sockerbeta, Svartrot, Sötpotatis

Ni får gärna fylla på med nyttomat!

SPENAT kan man ge ibland. Innehåller bland anant Nitrat, vilket kan binda röda blodkroppar och alltså minska bildandet av dem.
Men spenat är på tok för nyttigt för att jag skulle sluta att ge det helt men kanske inte varje dag. Tack myismyname för uppysningen!
Hälsoaspekter:
http://www.halsosidorna.se/Gronsaker.htm
Om Nitrat:

SPANNMÅL har vi ju i råttornas Torrfoder. Kolla den här listan så förstår ni hur mycket nyttigt vi proppar i dem, bara genom att ge dem de fyra sädeslagen i fodret:
http://www.halsosidorna.se/Spannmal.htm
Här finns också de livsviktiga aminosyrorna som både vi människor och råttorna behöver.
Några tips ang. spannmål är att titta på koktiden på t.ex. pastan. Ju längre koktid dess bättre. Fiber talar för att varan är mer rå och alltså inte gått igenom så många processer(=mer näring). Fibrer är också bra för matsmältningen.
Hittade detta i "vad du inte ska mata dina råttor"-tråden:
"Spenat: Hämmar bildandet av röda blodkroppar. Men ändå nyttigt på andra håll. Kan ges men inte ofta."
Någon som vet huruvida detta stämmer eller ej?

Jasså? Hade ingen aning om alls, det ska jag kolla lite vidare om…
Rå äggvita binder b-vitamin och biotin så det ska man också helst undvika att ge. Men jag ger det ibland.
Det kan dock vara bra saker att tänka på, sånt där. Och bra att upplysa om!

Googlade lite och hittade mest kommentarer på hundforum. Men till slut hittade jag denna:
Det är ändå Livsmedelsverkets utlåtande så det har ju lite bättre tyngd. Dessutom är forskningen baserad på råttor och möss! Jag kommer nog vara mycket mer sparsam med spenat i framtiden. Alltså, jag kommer att ge, men inte alls så ofta som jag gjort nu, så jag skriver in det.
Det blir lite som med linfrön det där med spenat. Lite balansgång. :)

Ja, visst! En bra grundregel med all kost ?r ju att f?rs?ka mata s? varierat som m?jligt. Det ?r mkt som kan vara skadligt i f?r stora doser, f?r ofta och som man kanske har missat! Och risken minskar ju att de missar n?got ocks? om de f?r varierad kost.
Precis! Som tur är är ganska mycket av det man stoppar i råttorna vattenlösligt och är inte så farligt att överdosera då överskottet rinner rakt igenom, men man bör ändå vara försiktig. Har man fått i sig för mycket av en sak brukar det hänga ihop med för lite av något annat.
En fråga; ska man helst ge kokt kålrot och blomkål eller är det bäst med rå? Hur brukar ni göra?
Intressant tråd! Jag har inget att tillägga i nuläget men jag lämnar ett avtryck *tass*
Min blogg; http://www.nattstad.se/Varganess
Gällande spenat så kan man välja att ge grönkål istället, då riskerar man inte nitratöverdos.
Grönkål finns ofta färdighackad och är jättepraktiskt att tillsätta när man gör röror.
Nyfiken fråga. Någon som har koll på hur mycket nyttoämnen som är kvar i fryst broccoli och blomkål?
Mina får ett par gånger gånger i veckan, tinad & ibland kokt. Broccoli mix från euroshopper. Finns även en liknande form med rotfrukter som inte alla affärer säljer.
Har ett fack som är fullstoppad med frysta grönsaker och rotfrukter. Tycker det är toppen att alltid kunna ha hemma utan att behöva tänka på att det möglar 
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Vitkål är något jag aktar mig för att ha ned i röror. Haft problem med att det varit en som ätit för fort och täppt till luft tillförseln. Höll på att dö för han inte kunde andas.

#16 Hur mycket näring som finns kvar beror nog på om det är färskfruset eller om det är behandlat (kokt, förvällt eller vad det då brukar vara) innan frysning.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Det bör inte vara några problem med näringsinnehållet i frysta blandningar. Det står inget på förpackningen?
När det gäller vitkål så måste det ju bero på hur den var skuren? Jag finriver eller lämnar i stora bitar, jag gillar inte "sätta i halsen"-stora bitar
#19 Var rätt små bitar. Var ifrån ishavssallad eller liknande röra. Utan Teratos snabba råd om att dra ned vatten med pipett i halsen och slunga så hade Kenzo varit död :-/.