Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 619 ggr
Fridborg
0

När kan jag släppa dem?

Bebisrna har slutat amma och är nu separerade, men kämpar fortfarande lite med vikten. De väger alla nu runt 80 (de är på måndag 7 veckor gamla).

Det enda jag egentligen kan göra är att fortsätta att ge dem mat, men det kan ju också köparna göra, så när kan jag släppa iväg dem egentligen?

Gizza
0

Ge dom mycket frön och nötter, då ökar dom snabbt i vikt =)

Fetterna i det omsätts till den näring och energi de behöver.

Undvik gurka då det är -kalorier i det.. Det kostar mer energi än det ger alltså

Men den "vanliga" maten skall ju oxå finnas där såklart

Varför är de så små förresten? Väldigt ovanligt..  Hoppas det inte ligger någon sjukdom i grunden till det

Ratlings
3

Jag släpper aldrig ungar under 90 g, eller vid långa sträckor 100 g, av den anledningen att dom ska ha energin och klara den stress som kan uppstå vid flytt. Också för att jag tycker dom är för små för att få flytta innan 90 g. 
Min senaste kull behöll jag en vecka längre än vanligt just för att dom var så låga i vikten. Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

Fridborg
0

#2 En vecka till it is :) Jag e rädd att de blir dåliga i magen igen av resan så jag vågar inte riktigt släppa dem. Tråkigt att de blev så dåliga i magen men det verkar ju lösa sig. Och de ska flytta rätt långt så de får stanna då :)

Ratlings
1

#3 Ja det är tråkigt när sånt händer och iom stressen vid flytt kan det vara bra att ha kvar dom lite längre för att få upp dom i vikt och för att kolla så att magarna är ordentligt stabila Glad

// Lise

Fridborg
0

#4 Så du har altså varit med om liknande?

Ratlings
0

#5 Inte magproblem, men min senaste kull var låga i vikten då mamman på något sätt gjorde illa bakbenet och av smärtan då stötte bort ungarna ett tag. Matade på med välling, barnmat och grönsaker så gick dom upp bra sen Glad

// Lise

Fridborg
0

#6 Ah okej då förstår jag :) Jo jag proppar dem med mat nu. De är hälsan själva förutom just vikten :P

Ratlings
0

#7 Haha ja, så var mina också Glad

// Lise

Kiming
1

Ja jag tycker det känns som vi tog ett bra beslut! Vi längtar ju så klart ihjäl oss men nu känns det ändå som nedräkningen börjat!:-)

Fridborg
0

#9 Ja nu har ni ju en dag och tid! :)