Ny bra ägare?
Jag ser här att man inte får annonsera om oregistrerade råttor. Synd, för vi ska snart flytta till USA, och vi vill verkligen att våra älsklingar ska få det minst lika bra som nu. (vi kan naturligvis inte ta med dem) Vi har sex honor som är oregistrerade. Vi kunde ju inget om råttor när vi började. Nu i efterhand hade det ju blivit registrerade råttor! Men vad gör man…? Saga, Elvira, Lovisa, Tove, Bea och Babe (grisen) undrar om ni kan tipsa dem om andra bra och seriösa ställen?
Finns zoonen.com blocket.se abc-annons.se annonsdirekt.se
3 sistnämnda är ju ej så seriösa man får sålla väldigt mkt. Zonnen är väl ngt bättre..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Jag vill ju inte riskera att de blir mat…

Tråkigt att du måste lämna kvar råttorna.
Men jag hoppas du kommer att trivas i Usa. Vart ska du bo? *nyfiken* har själv borr i Minneapolis och San fransisco

Vart i Sverige finns du just nu?

men kan du tänka dig att dela på dom eller säljer du dom bara ihop?
Jag ska bo i Los Angeles med min man. Jag bor nu i Sölvesborg (blekinge). Jag har nog räknat med att råttorna får delas på. Bara de får minst en ny kompis!

det är en bit från gbg ja
har du fler bilder på dom?

Jag skulle väldigt gärna vilja ha en eller två, men mina föräldrar tycker att de tre jag redan har är tillräckligt. :(
Jag kan fixa bra foton…
Hur gamla är dina råttor? hur är deras temperament? kommer de överens utan att bråka det minsta? Vart kommer de ifrån?
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/

skulle ju vilja ha en men det e ju lite långt…
*suck*
Alla råttor är under ett år. Två av dem är födda i år. De är nog tre-fyra månader ungegär. Temperamentet varierar. Två är ganska dominanta. De andra gör väl upp sinsemellan "normalofta" Ibland känns det svårt att avgöra vad som är bus och vad som är lite mer. Men det har bara varit riktigt livat nån enstaka gång, som när vi introducerade de två yngsta. Då var de två "högsta" råttorna rätt besvärliga. Så vi tog ut de två drottningarna fick sitta i en egen bur en tid, medans ungdomarna gjorde sig hemmastadda. Sen gick det finfint. De är lite olika hanterade. Ynglingarna är väldigt tama. De andra har vi inte hanterat lika mycket på sistone, men det enda jag tycker har förändrats är att de bajsar på en om man inte hållt i dem på ett tag. Men det botas ju snabbt, när man hinner hålla dem lite mer. Vi har helt enkelt haft för många råttor… vi fick lite råttfrossa kan man säga… Vi borde bara haft två. Då hade vi verkligen kunnat ge dem tillräcklig uppmärksamhet.
Förresten, glömde säga var de kommer ifrån. Två är köpta på zooaffär, och resten är födda att bli ormmat. Jag är också emot att man handlar djur på zooaffärer, särskilt ormmat. Men när jag och min man ser de där stackars krakarna så vill vi ta med hela kullen, men det kan vi inte! HATAR HATAR HATAR verkligen uppfödning som syftar till att en råtta ska bli svald levande av en orm. Bara så ni vet. Vilket djurplågeri. Jag vill inte stödja den verksamheten, men det har nu bara råkat hända några gånger att vi velat rädda "just den råttan"…
Tove här på bilden (vår lilla tjocka rexflicka) skulle inte ha levt idag. Vi köpte henne för pinkispriset några dagar innan hon öppnade ögonen. Hon blev adopterad av Alma, som nyss fått två ungar, och fick di blev tvättad och pysslad av henne tills hon klarade sig själv.
#13 Men det är djurplågeri att låta en orm svälta oxå, är ormens natur att äta våra älskade råttor, möss, hamstrar, kaniner m. fl.

men vilken skräck dom små djuren måste känna. själv skulle jag inte kunna äga ett djur som jag skulle behöva mata med levande djur…. ( ville bara säga det, inte för att jag har nått emot ormägare)

Men ormar måste INTE ha levande föda. Att ge dem det är helt onödigt och fruktansvärt elakt mot råttorna.
mjo för en råtta har ju ingen som helst chans att överleva då. om det hade varit i naturen så hade det ju varit en annan sak för då kunde den kämpa för att få överleva. men det går ju inte när man släpper in den i en bur med ormar. så därför tycker jag att det är fel också.
#16 Nu finns det ormar som vägrar ta död föda så de måste få äta de med.

Ja det kanske det finns, men de är inte majoritet.
#19 Mörkertalet vet vi ej och inget vi kan sia om.

Mina vänner äger en tropikaffär, några andra vänner har ett terrarium/zoo. Alla ger ormarna redan döda djur. Och jag tror inte att de är i minoritet. Förhoppningsvis följer fler ormägare efter.
då låter det inte riktigt som några råttor för mig. jag bor i karlskrona och är lite på jakt efter ett par till yngre tjejer att dryga ut flocken med men jag vill bara ha råttor som aldrig någonsin bråkar utan löser allting på andra sätt. Hoppas du hittar något bra hem åt dem iaf :)
och visst finns det ormar som bara käkar levande, men vad jag förstått är det mest mer ovanliga varianter och vad jag fått höra så är det olagligt att ge ormar levande föda om ormen kan käka dött eftersom det är farligt för ormen och stressande för födan.
/Gia-Bokfrossa
Lite komiskt. Detta är ju en annons. Bara inte officiellt.

Det blev det för att vi började fråga massa om dom små sötnosarna….
Möjligt. Tror dock syftet var smygannonsering också… Men skitsamma. Huvudsaken är att råttorna får ett bra hem!

ja, kanske det… men det viktiga är att råttorna får ett bra hem.
Jag tror sällan någon människa blivit tvingad att skaffa en orm och mata den med levande djur. Det är ett fritt val. För min del hade den kräsna orm som ej tagit dött gärna fått dö då. Den hade säkert ätit till slut när den blev riktigt hungrig. I naturen tar ormarna levande föda, men då har djuren också en rättvis chans att fly. Vi människor är smartast av alla varelser och vet bättre. Vi har något som kallas empati.
nej grejen med de där ormarna som inte tar dött är att de verkligen inte gör dte heller. de svälter ihjäl eftersom de inte förstår att det döda är mat.
/Gia-Bokfrossa
Varför tippsar ingen om www.ratthjalpen .se ??

#29det gör vi ju hela tiden
Hur tar jag bort detta inlägg som jag gjort? alltså hela denna diskusen? Vill ej ha den… min tanke är inte att annonsera råttorna här när man inte får det… men ps… ormarna får gärna svälta ihjäl ändå för min del…. moha ha ha ha
nejmen allvarligt alltså.. om det nu är så få ormar som vägra äta dött som DayDreams säger, man man väl bara ta å avliva den må humanast möjligaste vis… eller lägga den i frysen eller vad man nu brukar göra, eller varför inte släppa ut den? Ha ha… Ute har ju bytet som sagt en chans att fly…. jaaaa… jag vet att de flesta är tropiska. Synd för dom…