Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 735 ggr
wawe
1

sökes råttungar. ^^

Jag och min flickvän söker fyra råttor att dela våran vardag med.

vi har bestämt oss för honor och har tittat runt massa på intrenet och sökt uppfödare men det flesta uppfödarna har inte uppdaterat sina sidor och jag får ingen ordning på någonting.

jag har haft råttor tidigare tre st honor jag är djurvårdre och min flickvän studerar etologi djurskydd och  jag pluggar just nu upp ämnen för att också bli behörig till etologi djurskydd programet i skara där vi bor nu.

vi planerar att träna råtterna i agility och har fått massa insperation från youtube om olika trix en kan lära dom . vi har redan en bur som är nästan helt inredd och  vi bara längtar efter ljudet av galler som skakar haha :D

vi är särskilt intreserade av teckningarna hooded färgen fawn curry och chocolate . tycker även om rex och dumbo gärna en kombination av detta.   hjälp någon som kan att guida oss till någon eller några vettiga uppfödare. jag räknar givitetvis med att uppfödarna ska vara seriösa med friska nyfikna och sociala råttor.

( jag förstår inte att det fyas så mycket med att folk vill välja färg på sina djur ink råttor jag tycker det är en självklarhet specielt när bra temprament är en självklarhet. )

Dramatik
0

Enklast är ju att du tar kontakt med uppfödare som föder upp den/de färgerna du är intresserad av. Jag personligen tycker inte att det är så himla fel att vilja ha särskilda färger på sina djur, så länge temperamentet och hälsa alltid kommer i första hand. Men letar man hos seriösa uppfödare så ska ju temperamentet finnas där. Dock kan det ju vara svårt att hitta en råtta med både den färg och teckning som man vill ha, det kan ju hända att man får kompromissa lite där. Likaså när man dessutom vill ha rex och dumbo.

Fast i och med att ni ville ha 4 råttor ändå så kan ni ju alltid ha en hooded, en dumbo, en rex och en i någon speciell färg ni letar efter annarsFlört Bara en tanke.

Om du skriver var i landet ni bor så kan folk alltid hjälpa till att tipsa om uppfödare i närheten, eller en bit bort om ni kan åka en bit. Annars brukar det gå att ordna med transporthjälp ibland och då speciellt i samband med utställningar.

Sen tänkte jag ge ett litet tips:) Försök att få åldrarna lite spridda i eran blivande flock. Försök t.ex. köpa två lite äldre honor nu, vänta ett tag och introducera sedan en bebis. Vänta några månader till innan ni köper och introducerar den fjärde. På så vis får ni förhoppningsvis en välfungerande flock som ni kan njuta av. Risken om man pang bom bara köper 4 bebisar och sätter ihop är ju att det kan bli en väldigt ostabil flock (speciellt när de är ca 6-8 månader) och det kan bli mycket bråk om vem som ska vara ledare och så. Sen tjänar man ju på att ha en eller två äldre råttor innan man introducerar yngre för de lär ju de nya råttorna hur de ska bete sig i en flock och förhoppningsvis ärvs detta sedan i eran flock och ni slipper förhoppningsvis problem:)

Dramatik
0

Missade visst att du skrev att ni bodde i Skara:P Men då kan ju folk tipsa om uppfödare utifrån det:)

Melissa V
0

#3 Det står ju "Skara" i annonsen annars :) Västra götaland alltså

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

bankfack
2

Om du är intresserad av curry lär det ju bara vara Johanna/Ladugårdens som är intressant eftersom hon är den enda som föder upp det. Hon är supertrevlig men har en kass hemsida. Mejla eller ring vettja. Frakt brukar ju alltid gå lösa… Jag har sålt ungar till Skara två gånger, men bor i Umeå liksom.

wawe
0

vad trevilt med massa svar vi är ockå intreserrade av svart vit hooded och svartvit spräcklig vet ej vad den teckningenheter.

det där om olika åldrar för att få sabilitet i flocken visste jag inte om då jag har haft tre systrar tidigare. men det är ju något att klura på :)

Gia91an
1

Sathalie här på RIF har två lite äldre honor till salu, en black hooded och en black striped roan (tror jag)! Om du inte kollat på dem! :)

Gizza
0

#4 Hur kommer man i kontakt med Johanna på Ladugårdens? =)

Varghund88
4

#7. Lättast är via telefon. Kan hitta hennes nummer på hemsidan. ;)

wawe; Jag föreslår att du hör av dig till uppfödare du är intresserad av – oavsett hur deras hemsida ser ut. *ler lite* Många uppfödare är dåliga på att uppdatera sina hemsidor, det är lättare att bara höra av sig och kolla läget helt enkelt. Min syster har skrivit en bra guide om hur man letar råttor och kontaktar uppfödare här (: Tycker själv den är bra.

För övrigt så är det bara att rota igenom de uppfödarlistor som finns ;)

SRS uppfödarlista

RIF uppfödarlista

R8wiki uppfödarlista

Vi har en kull nu som är två dagar gamla, men det blir förmodligen mest svarta små bebbar där (finns rex dock, men det är nog det enda som passar in på er "önskelista" haha).

Tycker inte att det är något fel att vilja ha en särskild färg på sitt husdjur så länge man är villig att vänta rätt länge på att rätt djur ska dyka upp.

Hos oss går det dock inte riktigt att välja på färg då vi kör ganska hårt på att det är råttan som väljer sin människa och inte tvärtom. *ler lite* Brukar då inte alltid bli den unge som människan först kanske tänkte sig men i slutändan så brukar det faktiskt bli allra bäst så. (:

wintermynta
0

Har flyttklara honor till salu men inte i dom färgerna ni söker. Närmsta man kommer är väl lilla Rain som är ci xSkrattande

Huldan
0

Ursäkta trådkapning men… Vad kul! Nästa höst flyttar jag troligen till skara och börjar plugga etologi :D

wawe
1

Huldan jaha vad trevligt, då kommer du gå en klass över mig eftersom jag måste först plugga upp ämnen och sen söka till natvetenskapligt basår i skövde ;P

Grodan
0

Jag bor 24 mil från Skara och har en kull med Hooded! Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️