Rått-hona i Högdalen
Det finns en blå (gissar jag på) honråtta på djurmagazinet i Högdalen på ca 8 månader. Hon har haft en kull. (Gissar på att hon var dräktig när hon kom till affären å därför valde de att ha kvar henne tills hon födde) Ungarna flyttade för några veckor sedan.
Tycker så otroligt synd om henne när hon ligger där i en liten bur och ingen vill ha henne. Jag har inte möjlighet tyvärr.
Tänkte bara skriva å se om någon vill kolla på henne.
Är hon helt ensam? :(
Förlåt men jag tycker det är så tragiskt. I en j*vla hamster bur. Kan man inte anmäla sådant? :S
Hon är ensam just nu då alla ungar flyttat… =/
Ingen aning.
Undrar bara om det finns någon som kan/vill köpa henne. De är absolut bra å vad jag förstått hanterat henne en hel del. Bara bur-delen som inte är speciellt bra alls + att det inte verkar som att någon vill ha henne då hon är "gammal" och de har andra yngre råttor.
Hört att de har burar på nedre våningen men vet inte om de används eller hur de ser ut eller om hon får vara i större när hon itne är i "försäljningsrummet"
Jag antar att högdalen ligger långt ifrån tanum^^
Det är ju väldigt ledamt att veta att hon är helt ensam i en hamster nur. Vad gör hon lixom om dagarna. Hur bor hon? :(
Men nu finns det ju inte många här på Rif som är så positiva när de gäller köp av djur på djuraffärer :/
Anmäl! Det är inte lagligt att för det första hålla en råtta ensam, så länge det inte är nödvändigt (agressivitet el något som gör att denne inte kan ha en burkompis), och dessutom i en liten hamsterbur.
#5 Det är nog det bästa alltså!
vevve89, anmäl det. Då kommer de garanterat vara någon som tar djuret/djuren. Eller så får dom väl en varning?
Vet någon hur det fungerar? :)
anmäla hit och dit, varför inte bara prata med dom?
som jag sagt innan utan att anklaga, oftast kommer man längre med en vänlig ton än vad man gör med en hyttad näve. Okunskap är tyvärr rätt vanligt men många är beredd att göra om göra rätt för att få om inte annat nöjda kunder samtidigt som dom lär sig lite mer om råttor.
Funkar inte det, tja då skulle jag i alla fall anmäla men jag har hittills aldrig vart med om någon som inte lyssnat (även om någongång blir den första)
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
#7 Om man driver en djuraffär så ska man ha kunskap! Jag tycker absolut inte att man ska skylla på att dom inte har kunskap :S
#7 Precis som #8 säger så ska man veta sådana saker om man driver en butik där det hålls levande varelser.
Men ja, jag hade gjort så att jag hade pratat med ägarna och och talat om för dem vad de gör fel, och samtidigt meddela att anmälan kommer att göras. För sånt här kommer aldrig att ta slut om man inte tar i med hårdhandskarna. De kanske fixar en större bur åt honan, men de andra djuren då? Ofta glöms sådant här fort bort och så gör de om samma "misstag" om och om igen.
#8 ja det håller jag med om att dom ska. Men även de bästa kan göra fel eller missförstå. Att traska dit eller när man ändå är där upplysa lite om situationen hur man tar illa upp kan göra mer nytta än vad man kan tro, ingen skada skedd och jag förstår inte hur det kan vara negativt att faktist prata med andra som medmänniskor
Som ex, en affär här sålde nakenråttor, de hade stora fina burar och bra mat men ja det var nakenråttor. Inte kutade jag iväg och anmälde utan upplyste istället om vad nakenråttor faktist är. Och ja dom slutade inte bara sälja utan dom i sin tur informerade personen de köpte dom ifrån som helt slutade att avla på dom, en godhet fördes vidare då det där bara var ett ett misstag de missat ang råttor men dom lärde sig och tog åt sig
Så vad jag försöker säga är, i god ton att snällhet kan löna sig också, bara man pratar med dom på ett vuxet vis så kan man göra stora förändringar även om man kokar av ilska. Många bäckar små :)
menar såklart inte att anmäla är dåligt, råttan mår ju inte bra av situationen men att det kan gå i många gånger snabbare om man går dit, då kan hon få kanske vän och bättre bur redan samma timme med tur och personal som har hjärta bara man itne går dit och "råttan lider ju för ni kan ju ingenting" utan mer "jag såg er råtta där och tog lite illa vid…. etc ".
Att kunna anmäla dålig djurvård är ju nått riktigt bra vi har i sverige självklart, men behandla andra som du själv vill bli behandlad :)
Hade själv föredragit att någon rättade mig så jag kunde bättra miig än att få en rak höger
Hade inte jag haft kunskapen om hur man tar hand om djur så hade jag aldrig ens haft med djur att göra.
Om någon vet att jag gör fel så vill jag att personen säger det till mig, och om jag brutit mot lagen så ska detta givetvis anmälas. Det är inte mer än rätt! Man är som djurägare, och försäljare av djur, skyldig att ta hand om dem ordentligt!
Var ligger Högdalen då?
Jag känner igen det som tusan..
Skriver det endast för att jag kan!
Jag hade åkt dit imorrn för att kolla hur hon mår men är låst till annat t.o.m söndag :( Om ingen åkt tidigare så kan jag nästa vecka först.
#13 Högdalen ligger i Stockholm på gröna linjen mot Hagsätra.
#12 Tur är väl det att alla tänker olika, jag är den som tycker alla förtjänar en andra chans, speciellt innan man vet orsaken till något. Hade aldrig haft råttor (eller många av de andra djuren man drog på sig som liten) idag om jag tänkt som du men vi får helt enkelt vara överens om att vara oense
Nu är det råttan som behöver hjälp, det är huvudfokus, uppdatera gärna hur det går för henne
#14 Låter kanon om du kan d. Jag kommer inte förbi där på ett tag nu, köper oftast mat åt djuren där men har hemma så d räcker ett tag nu!
Ville bara kolla om ngn kunde. Vet att ngn här inne på rattor.ifocus köpte ungar efter den honan.
Hon kostar 179:-…
putt
Jag har inte kunnat åka förbi än, någon som varit där?
Stödj för allt i värden inte djuraffärer som har det så genom att köpra råttor därifrån. Ni räddar en råtta, men den kommer bara ersättas med nya. God tanke, dåligt resultat.
#19 Det handlar om att se hur hon mår och ta ett snack med personalen om hon sitter ensam + i för liten bur.
Sorry, missuppfattade det nå någon skrivit vad hon kostade :)