Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 619 ggr
Exoticas
0

Hög rymnings risk på bur?

Hej!

Satt och tänkte på en liten sak. Det är många som bygger ihop burar för mindre djur och har till sina råttor.

Kan inte det bur galleret vara ganska svagt så att en råtta lätt kan bita sig genom det?

Kännde precis på de 4 gallerburar jag har till mössen och det galleret känns inte så grovt. Dessutom kan jag ganska lätt pressa ihop galleret med fingrarna så att det ändrar mellanrummet.

Så frågan är alltså har inte dessa burar högre rymnings risk ?

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Virkan
0

det beror väll mest på hur smarta råttorna är? Mina skulle nog inte listat ut att man skulle kunna rymma så Flört

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Swadika
0

Min skulle aldrig lista ut det :P Jag har en bur med rätt tunna galler, som tur är de inga gallerbitare. Ett av mina galler är faktiskt trasig (var så när jag fick den) och än så länge har de inte kommit på hur de ska öppna den :P

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Exoticas
0

Så länge inte råttan är smart är det allså rymnings säkert ;)

(har inte tänkt bygga ihop burar själv för den delen, utan det här var bara en grej jag började tänka på när jag läste en tråd ^^)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

NinaNornwen
1

Jag hade en gång en tjej som blev ensam och hon bode i ett öppet terarium (omgjort) på en bänk i köket. Hon skulle kunnat rymma om hon ville men hon var så glad att alla kom och gossade varje gång de gick för bi att hon lät bli. 

Men Fia var oxå värdens snällaste och lungaste råtta. En san del av familjen.

Nu kanske ni tänker att det var farligt men självklart stängde vi om henne då vi gick hemifrån.

Men mellan 06-08.00 och ca 15-22.00 levde hon med öppen bur var dag :-D
Hon satt alltid på bänkkanten och åt sin middag medan då vi åt våran.
Fick alltid en mini porttion människo mat då :-) Lamsoppa var favoriten

DuBetMig
1

Handlar inte bara om hur smarta råttorna är utan om de är stimulerade i deras bur. Har de en tråkig bur/har tråkigt i buren (dåligt med inredning eller inga burkompisar) så kan de säkert försöka att komma ut för att hitta på otyg på egen hand.

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.