Hur länge smittar skabb?
Sökte lite men hittade inte riktigt svar.
Det är så att jag har en hona här hemma, Coulomb, som inte fungerar ihop med flocken, vilket tär både på mig och de andra råttorna. Hon ska få flytta tillbaka till sin uppfödare i förhoppning att hon trivs bättre där.
Självklart upptäckte vi att de fått skabb igår -_-
Så vi ska försöka behandla alla så snart som möjligt (förhoppningsvis redan idag).
Och planen är att hon kunde flytta på fredag, 21 sept. Uppfödaren är orolig för att Coulomb ska smitta hennes andra råttor, samtidigt som det vore "skönt" för mig att hon flyttar då det är alldeles för mycket annat i mitt liv just nu och att ha hand om två flockar för att Coulomb sparkar alla i huvudet och är dryg inte riktigt vad jag orkar…
Självklart kommer jag sakna henne ändå men just nu är jag så himla trött.
Jättetacksam för svar.
Puttar
Tar tre veckor.
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

Du får hålla karantän i 2 veckor iaf, sen bör det mesta vara dött. Men ju längre desto bättre.
Annars kanske uppfödaren kan "offra" en hona som kompis till din tjej om det är så att hon måste flytta den 21.
Qui dormit, non peccat
#2,3
Tack för svar.
Jag skrev fel datum, det blir den 28: de istället, men om det smittar tre veckor så är det ändå för kort tid.
Problemet är att den här honan fungerar dåligt med andra, och det är därför hon får flytta dit i förhoppning att det kommer gå bättre (hon bor just nu med två honor, så hon är inte ensam i alla fall).
Men hon får helt enkelt bo kvar här tills det är okej för henne att flytta.