Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 1194 ggr
TwoDumboRats
0

Angående siamese & himalayan

Vad är skillanden på en siamese & en himalayan??

Jag tror att min dumbo är en siamese… men vet ju inte skillnaden :P

Charlott_
0

Lägg upp en bild din råtta :)

Aztrya
2

Om jag inte är helt ute och cyklar; Siames har mer… creme-gul-vit päls, medans Himalayan är kritvita typ.

TwoDumboRats
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är Optimus

Charlott_
1

#3 Jag tycker inte hon ser ut som en Siames. Tror deras bruna ska vara starkare. Men jag är inte alls bra på fäger och så. Men kolla in denna sidan, toppen bra! :)

http://www.freewebs.com/r8info/frgerteckningar.htm

zickan
0

Svårt att säga utefter kortet.

Är pälsen kritvit = Himalayan
Är pälsen cremevit/brunare ton och inte hel vit = Siames.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

TwoDumboRats
0

Tack för länken & era tips… jag är ganska säker på att han antigen är en Himalayan… eftersom han har vit päls… men jag tycker även att han liknar en siamese agouti point… men vad står point för?

Varghund88
2

Håller med zickan att det är lite svårt att se på bilden, men ja… kanske himalayan *nickar lite fundersamt*

Om du läser det i två delar "siamese" och "agouti point" så borde det bli lite klarare ;) De mörka delarna på din råtta (skuggningen) kallas för "point". Så "agouti point" betyder att han har agoutiskuggning, alltså färgen agouti på sina points.

Kan själv dock inte alls se om han verkligen är agouti på bilden sorry… Agouti är tickat dock, så om du tittar riktigt nära så borde stråna vara flerfärgade om han är agouti (alltså att ett hårstrå har flera färger)

TwoDumboRats
0

jaha… jag trodde att point var nosryggens fläck. Nä men då är han Himalayan eftersom hans strån är vita

Tack för hjäöpen! :D

Varghund88
0

Jo men bland annat XD Point är nos, öron, fötter, svans och svansrot ;) (enligt standard)

Och alltså; om han är agouti point så ska han vara tickad på de skuggade delarna (bland annat nos). Är förmodligen rätt svårt att se på himalayan då det inte direkt finns massor av "färg" att titta på där men om du tittar riktigt noga på nosen så borde du ändå kunna se om stråna är flerfärgade eller inte (har dock aldrig sett en himalayan agouti point IRL själv så vet inte hur svårt det kan vara att se det XP )

TwoDumboRats
0

Kanske en bättre bild på Optimus… jag tror han är Himalayan :P Men hur ser en Husky Roan ut? Hittar bara bild på en Roan, för tydligen så är Optimus föräldrar mor- husky roan, pappa, blue

silverorm
0

#10 Här har du en siamese, de har en cremefärgad skuggning över kroppen med början vid svansroten, den blir sen mörkare och större ju äldre råttan blir. (i detta fall chocolatepointrad siamese vilket ger en "brun" skuggning, hade siamesen haft bluepointrar (pointrar är färgfläckarna över nos, öron, tassar och svansrot) exvis hade skuggningen varit blåaktig)

Din hane ser mer vit ut i pälsen, så en himalyan ja..Glad

Ang roan så är det namnet på själva blekningen, husky är färgens spridning över råttan (mer täckande över rygg o sidor), finns stripe roan med, de har mer en rand över ryggen med sin färg.

TwoDumboRats
1

Jaha det är så det ligger till… tack för en bra förklaring… det börjar ljusna lite grann… är ju svårt att sätta sej in i färg & teckning då man aldrig haft råttor förr! :)

Aztrya
1

#12: jag har haft råttor i snart 3 år och har fortfarande problem med vissa färger ;)

Kommer utöka färgbasen här hemma (Varit mest Black Hooded i familjen :P) nu på fredag med lite Blue och annat och hoppas det ska hjälpa det att fasta bättre. ;)