scannande svartögd råtta?
Att rödögda råttor scannar är inget nytt för mig, men en svartögd? Min lilla Eddie (hona från Katoz x-kull) scannar då och då när hon är ute. har aldrig hört att svartögda gör det.
Är det vanligt?
Av alla svartögda råttor jag haft är det bara en som scannar. Har nästan aldrig hört om svartögda som gör det heller. Så det är nog rätt så ovanligt.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Ursäkta inhoppet, men… Scannar? :)
Har faktiskt också haft en svartögd siames från Katoz som var scannare, från I-kullen.
undrar samma som #2
Scannande: oftast rödögda råttor som drar huvudet fram och tillbaka sidleds, för att läsa av området då de ser dåligt.
#5: Aha, aldrig hört om detta. :)
#6 har du någon rödögd råtta? (annars har du snart en ialla fall ;)
Min svartögda siameshane som jag hade tidigare brukade ibland stanna upp och scanna om han hörde ett plötsligt ljud när han var ute och sprang på golvet.
#7: Nej, min ända någonsin var min första pojke som var PEW :)
#9 Då har du nog sett det utan att tänka på det :)
Alla rödögda råttor scannar inte. Jag tror faktiskt dom flesta av mina inte har gjort det…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag har tvåtöser från katox x kull. Dom fick vara med om en lång resa från Katoz till Göteborg. All stress vad de innebär plus introducering i en ny flock.
Efter två dagar började den ena hålla på med något vad liknar scanning… Hon liksom åkte med huvudet, men bara åt höger. På morgonen nästa dag vart vi hos blå stjärnan och fick medicin.
På kvällen vart hon mycket sämre. Hon åkte med huvudet så att frambenet vek in under kroppen så hon nästan trillade. Så fort hon stannade upp i en rörelse åkte hon sådär med huvudet. Hon var bra hängig då också.
Några dagar senare började den andra tösen bete sig likadant. Inte alls lika illa men absolut där. så hon går också på medicin. Dom mår bättre nu. Mycket piggare och gladare. Det med huvudet är inte helt borta, men det är inte alls lika mycket och lika illa.
Kan det vara så att din tåttis har en infektion i kroppen och behöver medicin?
För inte kan det väl vara scanning töserna här hemma håller på med??? Den ena åkte och åkte med huvudet åt höger tills hon trillade som sagt, tills hon liksom la sig på sidan… Fast det syntes ju inget när dom sprang runt eller sådär… bara när dom stannar upp i en rörelse. Om den flickan det vart värst med stannade upp och började åka med huvudet,om man då satte handen där, för att stötta upp henne, la hon hela sin vikt på handen och verkade lättad över att få stöd… Just att jag upplever att det är så mycket bättre nu också… Jag ska se hur dom beter sig och fundera över exakt vad skillnaden är nu efter några dagars medicinering….
Du borde höra av dig till Katoz och berätta hur din vän beter sig. Kan det vara något som inte stämmer helt och hållet med denna kull…?
#12 vad för diagnos fick du? Jag ska hålla extra koll på Eddie nu efter det du berättat, då de är syskon..
#12 låter som en öroninflammation om behandlingen hjälper. Inte scanning eller pejling som jag brukar kalla det. Att de pejlar är ju ett tecken på att de ser mycket dåligt men när de blir snea, som dina råttor, så kan det bero på öroninflammation eller stroke. Men det låter ju som att dina fått en fläng av öroninflammation i sambad med resan och stressen över nytt hem. Lycka till i vilket fall!
Båda mina scannar, dock är den ena rubinögd, dock syns det bara i vissa ljus att hon är rubin, annars ser hon svartögd ut. :P
#16 att den rubinögd scannar är ju inte till saken, den är ju som sagt rödögd :P
Är den andra svartögd?
#14 Vi fick ingen konkret diagnos. Han menade att om man skulle ner och rota i de små öronen skulle vi få söva henne. och det är absolut inte värt det i min mening.
Veterinären bubblade en massa om olika bakterier och vad dem gör osv. Vi fick både örondroppar och flytande antibiotika. Örondropparna (ciloxan med antibiotika i) skulle hjälpa om problemet var ytligt, att hon fått in något bös i örat eller sådär. Men redan på kvällen när vi kommit hem från veterinären vart lilltösen så mycket sämre så vi satte in den andra antibiotikan (bactrim) direkt. jag är glad att vi gjorde det. Just för att den andra flickan började visa på samma symptom, vad är oddsen att båda flickorna fått skit i örat? Jag är nästan övertygad om att problemet sitter djupare än så.
Mycoplasma har du nog hört talas om? vad jag förstått kan bakterierna/viruset antingen sätta sig i luftrören vilket leder till luftvägsproblem/rossel, eller så kan de sätta sig i innerörat, hörselvägarna, vilket leder till snedskalle och att de tappar balansen och ännu värre om man inte gör något åt det.
Orsakas utav stress, en vindpust för mycket under transporten.. vad som helst.
Om du bestämmer dig för / behöver behandla lille Eddie, tänk på vad du ger honom med tanke på att han fortfarande är så liten. Vi fick bactrim för att veterinären menade att baytril eller andra antibiotika var för stark för de små liven och skulle skada deras skelett.
Våra töser är hur som helst mycket mycket bättre. Jag studerade dom noga imorse när jag gav dom sin medicin och det är inga tvivel om att dom är mycket bättre. Åker inte alls med huvudet på samma vis, inte i närheten. Jag har gett bactrim i 7 dagar, tänker förtsätta några dagar till. Tänkte ringa till veterinären och prata med honom och höra vad han tänker.
Hoppas det går bra med din vän. Vi håller tummar och tassar för din vän.
Nej, men jag mena bara att ibland så tror folk att de rubinögda är svarta. Tjejen som jag köpte den av sa att den var svartögd t.ex. :P
Den andra är rödögd.
Du är såklart välkommen att fråga om du undrar något hur det går och vad vi har gjort med våra töser!! Jag hjälper med att svara så gott jag bara kan.
#15 Tack! Som jag nämnt ovan är vi på väg åt rätt håll utan tvivel :) Med medicin, god mat och massvis med mys så håller dom på att repa sig dom små vännerna. Jag försöker hålla dom så stilla som möjligt med dom små duracellkaninerna är ju helt hopplösa när dom sätter fart och ska busa! Det glädjer mig så att se att dom har sån livsglädje i allafall!
#19 jo man kan ju missa det ibland. Jag är dock säker på att Eddie är svartögd. :P
Alltså… jag blir inte riktigt klok på dessa små….. :S Hur har det gått för er?
När vi började behandla den första tösen, alltså, hon åkte verkligen med huvudet så frambenet vek in under kroppen så hon trillade, la sig på sidan liksom. bara åt höger. DET var inte scanning. det kan inte ha vart… Jag lyckades filma lite av det, jag kanske kan lägga upp så ni kan hjälpa med era åsikter…
Efter några dagar vart hon ju såå mycket piggare och gladare. Beror det på att hon hade hämtat sig från resan bara? Eller för att hon faktiskt var bättre? När den andra tösen också började åka med huvudet, hon bara åt vänster, satte vi ju henne på medicin också.
Dom springer ju och klättrar och är jätte glada. Nu åker inte huvudet alltid så fort dom stannar upp i en rörelse. Dom kan stå och sniffa i luften utan att det händer. men det händer ibland. ofta om dom rycker till för en hastig rörelelse eller sådär, och stannar upp i sin rörelse, då åker huvudena direkt. på ena tösen åt höger, andra åt vänster. Om dom är trötta är det värre. när dom är pigga och busiga kan det vara så det knappt syns.
Förut när den ena (som det inte vart så illa med) stod och tittade på mig- jo visst kunde det vart scanning… Jag blir inte klok alls, jag funderar hål i huvudet på mig och kommer inte fram till något vettigt alls? Jag medicinerar fortfarande. Den som det var värre med har fått i 10 dagar, den andra i 7. Kan dom behöva mer medicinering? eller har jag medicinerat i onödan? Jag blir galen….
7 dagar är på tok för lite, helst bör man medicinera i minst 10-14 dagar. Ibland mer om dom inte blir helt bra.
//Lamina
#24 okej tack! Vi fortsätter ett tag till…. För det är inga tvivel om att det var något alldeles tokigt i början i alla fall…. Jag blir så förvirrad bara…..
Har också en pojke från x-kullen, han scannar inte. Däremot gör min blåmes Devin det, har gjort sedan han var liten.
Min blogg: fiiiyah.blogg.se
Här bor jag: stallstenvik.blogg.se
Jag ringde till Blåstjärnan imorse när dom öppnade.. dom sa att dom skulle ringa tillbaka. När jag ringde kl 3 så var det inte någon som hade en aning om att jag hade ringt. Man blir ju trött….
Efter mycket om och men och letande och samtal ringer ett pucko tillbaka till mig.
Hon säger att jag borde inte fortsattit med medicinen och ska sluta bums. Och att vi ska komma in med dom igen så dom får kolla på dom. Sist vi var där sa dom att dom kan inte göra mer för att ta reda på exakt vad det är. Isf måste de söva de små för att kunna kolla i öronen på dom. Och aldrig i livet att man gör det i onödan liksom!
Så jag frågade vad dom kunde göra om vi kom in igen, för hon ville inte ge oss någon starkare medicin då det kan skada skelettet på dom när dom är så små, då säger hon spydigt att DÅ får vi väl söva dom då!!!
Jösses… En duktig veterinär skulle ringa tillbaka på måndag eller tisdag. Jag är bara rädd att det blir värre tills dess när vi slutar med medicinen… Men jag vet inte hur vi ska bete oss riktigt… Man vill ju inte slänga ut tusen spänn till när dom ändå inte kommer fram till något vettigt…
regskylt hur går det för er???
Hon är helt normal förutom att hon scannar lite när hon ser saker på långt håll. Så det är väl bara så hon är, tänker inte mycket på det längre :P
Åh va skönt för er!
Vi avvaktar lite och ser hur det utvecklas över helgen helt utan medicin. Men just det att, speciellt den ena, liksom trillade i början eller ställde sig sne som en banan.. hon åkte med huvudet åt sidan tills hon stod dubbelvikt.. Det känns inte som att det var scanning… Men kanske vart det helt enkelt för mycket för henne så att hon var helt utmattad efter resan och allt nytt…
Hur gör din när hon scannar? Våra två här hemma åker ju bara åt ena hållet med huvudet, Ena flickan åker med huvudet bara åt höger, den andra bara åt vänster….
Kan det ändå vara så att efter alla om och men att det bara är scanning dom pysslar med…. tänk om det hade vart så väl…
#30 det låter som öroniflammation eller lternativt stroke. Men eftersom du har två som gör så så känns det mer troligt att det är öroninflammation och att de åkt på samma typ av bakterier.
Vibranord och baytril i kombo fick vi till vår tjej, det ska tydligen slå ut bakterierna bäst. lycka till!
Nu efter helgen har det faktiskt inte blivit värre. Vi fortsätter att avvakta lite till och ser vad som händer. Det dom pysslar med nu kan vara scanning… Nu smååker dom med huvudet lite bara, och inte hela tiden. Det är ju fortfarande bara åt ena hållet men.. Och fortfarande är det ju värre när dom busat runt och är lite slutkörda… Ja det är en gåta… Bara inget blir knasigt ifall det nu skulle vara öroninflammation som ligger och gror lite lagom sådär och gör stor skada för att det går obehandlat…
Så fort vi ser minsta tecken på att det blir värre blir det veterinären diiiirekt och få starkare och mer medicin. #31 tack för tipset. Det är alltid bra att ha i bakhuvudet vad som sägs vara bra med tanke på att alla veterinärer inte har stenkoll….
Dom är heeeelt galna dom små, så otroligt söta när dom rejsar runt och driver tanterna till vansinne. Jag är så otroligt glad över dom. Man blir sådär lycklig i hela kroppen när dom studsar runt och busar och vill vara med och snusa oss i ansiktet. Otroligt härliga små liv <3
#32 Bor ni i eller utanför Göteborg? Kan rekommendera Husdjurshälsan i Högsbo i stället till era råttor. Visst, Bosse på Blå Stjärnan har blivit bättre just med råttor (men han gillar dem inte..) Kliniken jag går till i Högsbo tycker om råttor och tar inga rövarpriser, har alltid fått bra hjälp av dem. 
#33 Vi bor i Stenungsund utanför några mil norr om Göteborg. Jo jag har hört flera som säger att dom är bra. Men jag blev så ledsen bara när vi behövde operera en av våra fina för en tumör, Vi ringde runt till miljoner olika veterinärer i närheten.. och folk sa att högsbo opererade.
Vi bokade tid hos Högsbo för att dom skulle kolla på och operera tumören om allt annat var bra, och samtidigt tog vi med en annan råtta som blivit snabbt jätte sjuk. På kvällen var han jätte hängig och på morgonen vart hans mage alldeles stenhård. Han höll på att dö i mina händer påväg till högsbo så vi svängde in till göteborgs djurklinik istället där dom hjälpte honom att somna in.
Jag ringde tillbaka till högsbo på eftermiddagen och då opererade dom plötsligt inte råttor längre.. Då kändes det som att dom sa innan att vi kunde komma in bara för att tjäna en slant utan att de egentligen skulle göra något….
Snart fick vår lille vän somna in. Tumören var nog cancer som spridit sig. Vi var inte tillräckligt snabba,, och att operera igen på blå stjärnan var liksom inte ett alternativ…
Men kanske är dom duktiga? Och allt känns ju bättre än blåstjärnan. När vi opererade vår Sigrid där för en juvertumör landade slutsumman på 5000… det funkar ju inte…
Tack för tipset i alla fall. Om dom är duktiga och dessutom billiga är dom ju värda en chans eller två till… :)