Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 444 ggr
ElinGomezOscar
0

Mager råtta som nyser.

Jag har två stycken råttor , den ena är lite större och den andra mager..

Båda äter jätte bra , men problemet är att den ena är så mager , vad kan det bero på?

Sedan den magra råttan " OSCAR" Han nyser också , någon tipsade om te men han vill inte ha ..

Är det någon som har någon idé ? Tacksam för svar ! :-)

Och en sak till , vad menas med dräktig?

Aztrya
0

Jag kan iallafall svara på den sista frågan :)

Dräktig betyder gravid. ^^

[MsHammer300]
0

dräktig är när djuret väntar ungar

det där med råttan låter inte bra, tyvär vet jag inget som kan hjälpa den magra råttan men nysandet kan bero på dammig omgivning eller drag.

ElinGomezOscar
0

Okej tack båda två ! :)

Nomad
0

vad gäller maten kan de vara så att den större råttan får tag på all tjockismat vilket lämnar kanke grönsaker etc. som är mer magert till den lilla. Du kan pröva att ge den smala kolhydrater när du har hen ute. Om detta inte hjälper eller om de båda äter lika mkt av samma mat kan de vara något som har med sjukdom att göra. En råtta som nyser kan ha myco och kan då magra men de kommer oftast inte förrän mycoplasman har gått väldigt långt. Pröva med te eller antibiotika och få i hen lite tjockismat så borde de ge sig =)

There's no such thing as failures, only early attempts at success =)

Nomad
0

roibos te är den typ på te du ska ha i såna fall. Eller droppa lite kan jang i dricksvattnet.

There's no such thing as failures, only early attempts at success =)

ElinGomezOscar
0

Tack så jätte mycket för tipsen . Ja det kan jag göra .

Jag har varit orolig men jag kan börja köpa hem lite te .

=)

Sathalie
0

Släng i lite honung i teet så ska du se att det blir poppis ;)

Häll helst i honung när teet har svalnat lite så har det i sig effekt mot förkylningen :)