Nyser oroväckande mycket.
Ja, så simpelt är det.
Fick hem en råtta för 9 dagar sedan. Hon som hade honom först märkte inte av nysningar eller något. Min vän som sedan hade honom i två veckor märkte av dom, till och från bättre och sämre. Nu när han varit hos mig så har han nyst sådär… i perioder. Att han nyser konstant nästan i 10 minuter eller så, men sedan kan det vara tyst resten av dagen.
Idag har han å andra sidan nyst nästan konstant.
Han rosslar inte, han äter och dricker bra, han har inget underlag som kan damma (Borrismattor) så jag förstår inte varför han nyser så mycket som han gör. Han får lite försiktigt Kan Jang, men jag kan inte helt märka någon skillnad.
Någon som har ideer?
Torr luft kanske? Jag har haft det problemet. Vissa råttor är känsligare än andra. En av mina råttor kan börja nosa i perioder här hemma just för att det ibland blir för torr luft, vilket även jag känner av.
Nysningarna är dock 'våta' så att säga. Han nös en del på min nacke igår (Kanske inte mysigaste, men men. :P)
Det kan väl ändå bero på torr luft, eller?
I ett försök att återfukta slemhinnorna kan jag tänka mig att det blir blöta nysar. Men jag vet inte, var bara en tanke :)
Hmm… kan se ifall det finns något jag kan göra för att testa den teorin. :)
Värt ett försök iaf! Om du inte får något vettigare svar :)
Tror inte det är torr luft, han nös ju som sagt massor hemma hos mig också och vad jag vet har vi inte särskilt torr luft här ute på landet… Vi gav honom kan jang och det blev han lite bättre på, kan ju också vara stress men har svårt att tänka mig att det inte skulle bli bättre på 9 dagar liksom :/