Råttornas färgsyn
Jag började fundera lite på hur råttorna ser färg. Så jag började googla lite och komm in på wikipedia och började läsa om färgblindhet och att råttor ser färg ungerfär som vi människor, som jag fattade det som. Men de jag inte fattade var hur "rödögda" råttor ser färg? Och vad dem menar med 20/600 och 20/1200? Sen fattade jag inte vad wikipedia menade med den blåa färgen och uv. Detta är vad wikipedia skrev om råttors syn; "En pigmenterad råttas synförmåga är dålig, runt 20/600, medan en icke-pigmenterad råtta (albino) - som inte har någon pigmentansamling i ögonen - har både en syn på ungefär 20/1200 och en fruktansvärd ljusspridning inom synfältet. Brunråttan är en dikromat som uppfattar färger på nästan samma sätt som en människa med röd- och grönfärgblindhet, och deras färgmättnad kan vara ganska svag. Dock har brunråttans blå uppfattning UV-receptorer, som tillåter den att se ultraviolett ljus som vissa arter inte kan. " Skulle ni förklara för mig hur råttos färgsyn funkar? Jag kanske låter trög när jag frågar, men ibland får jag sånna ryck då jag får en fråga i huvudet som leder till en massa frågor ^^ sen är de så intressant att råttor fungerar på ett väldigt likt sätt som människor.

Jadu, råttor ser samma sak och upplever färger som vi människor fast som i en dimma. De ser färgerna men svagt och suddigt.
Dikromat innebär att råttan är färgblind/har nedsatt färgseende just när det gäller röd och gröna färger.
Däremot så kan de se ultraviolett ljus vilket är bra mycket bättre för ett nattdjur.
Qui dormit, non peccat

20/600 är avståndet de ser saker på, den råttan kan alltså bara se saker max 2-3 dm bort.
Hittar ingen bra länk på svenska http://www.vision-and-eye-health.com/blindness.html
http://www.healthwellness1.com/eyecaretreatment/visual-disability-scale.html
Qui dormit, non peccat
#3 I skärpa måste det vara? För mina råttor ser att jag är där fastän jag står flera meter bort.

#4 Nee de ser inte dig. Däremot känner de din doft, hör dina ljud och vet på det viset att det är du. Märks tydligt om man varit borta ett tag och har på sig en ny parfym eller liknande, de ser inte dig, de känner inte igen din lukt och om de är känsliga så kan de vara lite skyggare innan de känner igen tex din röst eller liknande.
Qui dormit, non peccat
Känns konstigt eftersom de kan följa rörelser jag gör med exempelvis handen och då står jag ändå dryga 2m från buren.
Nu vet jag inte om människor och råttor funkar lika här, men jag har en människounge som är sysnkadad och är så närsynd att hon har boken ca 5 cm från näsan när hon ska läsa och visst ser hon folk på håll och känner igen människor och saker. Så råttor borde väl göra det också? #5
Råttor kanske kan se att något rör sig även om dem är 2 m. Men vet inte vad de är och ser bättre inom 2-3dm. För de är väll inte helt svart 2-3dm bort? Om de är längre bort än 2-3dm så jobbar väll hörsel och lukten mer. De är nog fel ^^ försöker bara förstå. Men jag tänkte på rödögda, ser dem färg på samma sätt som svartögda? Eller är de mesta svart för dem? Borde inte råttor ha ont i huvudet av att se allt så suddigt, vi människor får ju ont i huvudet när vi får suddig syn. Iof så föds dem med dålig syn.