Dräktig råtta?
Hur märker man att en råtta är dräktig, och hur tidigt kan man se tecken på det? Vi har ju lilla Russin som glömdes ute en kväll med pojkarna eftersom matte här är så glömsk ibland, hehe… Detta var nån vecka sen eller lite mer, kanske 1,5v, och hon har gått upp i vikt, dock inte jättemycket, och har boat en hel del, typ dragit in nästan ALL papperstugg i huset… Vi har ju plats och så till en kull råttor, men grejen är ju brist på tid och brist på erfarenhet i såfall. Tror inte hon är dräktig men vill ju vara förberedd och veta vad jag ska kolla efter liksom. Några tips eller så ? D:
Två veckor i dag (lördag)
säger Dyoxides mamma som har lite mer koll på tiden
If you fight love, you're always a loser
#1 Ja, ja, ja, dålig tidsuppfattning ligger väl på pappas sida
Fast inte där heller, så då vetef*n vart jag fått det ifrån…
Nån som kan svara? Både vill och vill inte bli med ungar ju… Menar, BEBISAR
men också … Bebisar… 
Det är rätt så olika för alla blivande små mammor med hur de beter sig… Om det gått 14 dagar sedan eventuell parning så borde du börja se en kulmage, som ganska snabbt träder fram de kommande dagarna.
Min Aili boar alltid väldigt mycket, så jag kunde inte riktigt avgöra huruvida hon var dräktig eller ej på enbart det. Men jag märkte ju att hon sov mycket mer när hon hade omkring 1 vecka kvar till förlossning. Hon i princip bara sov och åt. Dagen innan gjorde hon det ultimata boet, som verkligen lindade in hela henne så hon vart osynlig… och det var då jag förstod att snart är det dags!
Som sagt, det är jätteolika från råtta till råtta… Min Aili råkar vara väldigt moderlig av sig, och var en jätteduktig mamma. Medans andra råttor inte alls är sådär jättebra mammor. Men håll koll på magen, och hur mycket hon äter och sover så får du nog ditt svar snart!
#3 Tack så mycket! Har ju aldrig haft en kull eller råttungar under typ 2 månader hemma innan, så kan ju inte alls mycket om just dräktighet och sånt haha… D:
Kan meddela att Russin löper just nu, så det blir inga oplanerade ungar.
Puh.
#5: Yay! Men attans ;)
#5. Hur ser man att honan löper?
Om jag tror rätt så är de mer påflugna på andra honor och vill gärna dit och jucka på dem. Min hona calypso gjorde det på Nike när Nike var bäbis.
Behandla andra som du själv vill bli behandlad
Dom fladdrar med öronen, hoppar till om man klappar dom över rumpan och så, och kan vara lite påflugna och juckande mot andra råttor ja. Mina fladdrar mest med öronen, vibrerar/darrar till och hoppar till när man klappar dom på rumpan/långt ner på ryggen.
#7 Tillägg till de andras kommentarer: andra honor bestiger den löpande honan.
Man kan också se att slidöppningen är lite blåaktig och mer öppen. Plus skuttighet och vibrationer.
Tack alla! Och förlåt för kapad tråd.