Korsningsschema. Hjälp!
Jag sitter just nu och klurar ut hur man gör en korsnongs schema. Till och börja med har jag skrivit upp alla färger och vad dom heter i genetik. Jag vet hur man ritar schemat men frågan är hur man sätter alla bokstäver!?
Om jag förstått rätt? Jag har:
Hona, Blue Hooded. aa-gg?
Hane, Black European Berkshire. aa?
Ska teckningarna oxå stå med? Och hur ska jag skriva dem om det finns Agouti i deras gener?
Tack för hjälp!
Apropå teckningar - nej. De fungerar inte på samma sätt. En capped + en otecknad ger inte några capped och några otecknade tex.
Okej. Hur blir det om man skriver på ett korsnings schema.
a a
aa
gg
Eller hur gör man?
Det är lättast att ta varje bokstav för sig.
Black: aa GG
Black som är bluebärare: aa Gg
Blue: aa gg
Man ritar upp en fyrkant och delar upp den i 4 rutor. Varje ruta står för 25%. 4 rutor=100%
En förälder skriver man ovanför fyrkanten med de 4 rutorna, dvs. en bokstav ovanför varje ruta t.ex. GG (vågrät)
Den andra föräldern skriver man till vänster om fyrkanten, en bokstav framför varje ruta t.ex. gg, men (lodrät) istället.
Är båda föräldrarna svarta och ej bärare av blue (eller annan färg) är föräldrarna: aa + aa
Då får man aa i varje ruta eftersom man tar ett a från varje förälder.
a a
a aa aa
a aa aa
100% black: aa
Är en black: aa GG (ej bluebärare) och den andra blue: aa gg, dvs. GG (vågrät) + gg (lodrät)
G G
g Gg Gg
g Gg Gg
100% blir black, men alla är bluebärare: aa Gg
Är en black och bluebärare: aa Gg och den andra blue: aa gg, dvs. Gg (vågrät) + gg (lodrät)
G g
g Gg gg
g Gg gg
50% blir black bluebärare: aa Gg och 50% blir blue: aa gg.
Är båda föräldrarna black och båda är bluebärare: aa Gg + aa Gg, dvs. Gg (vågrät) + Gg (lodrät)
G g
G GG Gg
g Gg gg
25% blir Black: aa GG
50% blir Black bluebärare: aa Gg
25% blir Blue: aa gg
OBS! De vågräta raderna på föräldrarnas bokstäver i korsningsschemat ska flytta in några steg till höger. Vilket jag hade gjort, men resultatet blev något annat 
#3 Oj verkligen bra skrivet. Ska se om jag kan få till det då :)
Tack, lycka till! :)