Kanske skaffa råtta?
Hej! Jag kanske ska skaffa mig råttor. jag har precis börjat gymnasiet och jag vill ha råttorna på rummet. Men jag har hört att råttor låter ganska mkt om nätterna och jag är en sån person som har svårt för att sova om det är massa ljud omkring mig. Är en råtta som ni kan rekomendera? För jag tycker att dom är så himmla söta och jag vill verkigen skaffa några. Vad ska man tänka på innan man köper en råtta, vad ska man ha för bur och inredning och liknande? Och så skulle jajg vilja ha dom i sele och ta med dom ut. Skolan är på landet och då passar det ju att ta ut dom lile ibland. Men som sagt kan ni skriva lite om råttor som är bra att veta, det skulle vara jättesnällt om ni kunde göra det :)
Här på Rif har vi ju massor av artiklar som är jättebra att läsa innan man skaffar råttor.
Kan länka några av dem :P
Ny råttägare? Saker att tänka på steg för steg
Finns mycket mer att läsa om, kika in på artiklar och klicka dig vidare :)

okej, tack så jättemkt :D
Om du skaffar råttor och har svårt att sova för ljud om nätterna kan det ju vara en bra idé att skaffa öronproppar. Annars kan det nog bli svårt för dig tyvärr. Annars råder jag dig verkligen till att skaffa råttor! De är hur underbara och mysiga som helst. :D Som hundar blandat med katter i miniformat :)
Men tänk på att köpa från uppfödare så du inte får några tråkiga överraskningar :)
Som Sathalie säger låter råttor om nätterna, fast det kan ju bero på. Har två råttor som delar bur och de låter om nätterna om de inte har fått vara ute länge innan. Men sedan har jag en som bor i en annan bur som inte låter alls, även när de bodde två stycken i den. Men det är när de leker som de kan låta ganska mycket eller om du inte tagit ut dem tillräckligt länge finns det vissa som tuggar på gallret.
Mina råttor är för det mesta tysta på nätterna. Bara dom får springa och leka i rummet så är dom trötta till natten :) Se bara till att aktivera dom :)
De har sina perioder ^^, I alla fall mina flickor och pojkar. Vissa nätter kan de vara knäpptysta så att jag nästan blir orolig. Andra nätter låter det som att de håller på att riva hela mitt hem xD Men jag har vant mig och tycker inte om när det är helt tyst numera!
När mina flickor börjar leka blir jag orolig, först trodde jag att min lite äldre råtta höll på att mörda min bebis, men det visade sig att det var bebisen som hoppa på låtsassyster och lät samtidigt, haha, så söta :)
haha ja! Det är mycket bus om nätterna.

Tack för alla svaren :) om jag ska köpa råttor så tänkte jag köpa små, typ bebisar. men kan man ta ut dom typ i famnen utomhus eller blir dom livrädda då. och kan man ha sele på dom?
#9 Råttungar är ju oftast inte super tama när man får dom. Så innan du tar ut dom så bör du ju göra dom tamare.
Sele på en råtta. Ja om man inte litar på sin råtta så bör man ju ha de. Men råttor bör inte vara ute nu, det börjar bli kyligt :( Det ska vara så varmt så att du kan gå i linne å tycka det ä varmt :)
Ja. Juli Augusti är väl som mest lämpligt att ha råttorna utomhus. Det ska vara vindstilla och varmt för att de ska må bra av det. Råttor är väldigt känsliga för drag och kan bli förkylda om de utsätts för det. Så de hinner växa till sig till nästa sommar så du kan ha sele på dem eller om ni har ett så starkt band att du t.o.m. slipper ha sele på dem :)
Jag kan dock inte ha sele på mina. De har lärt sig att slinka ur dem hur hårt jag än spänner ;)
De brukar inte bli livrädda om man har dem ute ;) De brukar mest bli nyfikna (men även ibland lite skeptiska till om saker är farligt och därför lite försiktiga). Jag brukar ha min Silver innanför tjocktröjan när jag är ute och röker och det funkar bra :) Då blir han ju inte utsatt för varken kyla eller cigarettröken. Och han tycker det är spännande att få komma iväg ibland.
Hej!
Jag har två råtthanar. Jag tycker inte att de låter så mycket på natten, men hanar sägs vara lugnare en honor men de luktar mer. Om du bara ska ha de i ett rum behöver du änka på att det kommer att lukta ganska så mycket. Helst ska buren vara i galler så råttorna kan klättra vilket de gillar och den ska hellre vara hög och smal än låg och bred. Bara ett litet tips skaffa en bur med lite större luckor så du lättare kan ta ut råttorna. Jag har här nedan en bild på min bur, den är 140 cm hög och 70 bred tror, jag dålig bild men men… Aja du kan inreda buren med tex handdukar som hängmattor,rör, rep osv finns mycket att köpa på ikea (kolla ikea trådar)
Du måste också innan du köper råttor tänka på att de kräver mycket tid, de måste få vara ute ur buren minst 1 timme om dagen men helst mer. Du kan lätt lära dina råttor gå ut i koppel men börja då att träna med koppel tidigt och var inne i början. en råtta kostar ca 100 kr i mån hehe inte så dyrt!
men hoppas attt du orkade läsa allt! om du har några frågor så är det bara att skicka meddelande eller sskriva här !
Lycka till!
Kommer jag och är apan-tvärt-emot 
mina honor verkligen stinker i jämfört med hanarna, men så går inte dom på lådan heller utan gör sitt där dom befinner sig och skiter liksom i vilket.
Men att vända på dygnet på råttorna går ju, att man aktiverar dom på dagarna så de är trötta på nätterna. För människor tar det ca 6 veckor för kroppen att ställa om sig 100% och komma in i an rytm men vet inte hur de är med råttor men man får ju räkna med att kämpa ett tag
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
#13 Jo mina honor luktar inte hallon de heller xD Så jag håller med om att det är helt och hållet individuellt om lukt. Likadant aktivitet. Mina hanar är mycket mer igång än flickorna !
Hej madde-platy! Jag rekommenderar starkt att du besöker en (eller gärna flera) uppfödare innan du bestämmer dig helt. (:
Då får du chansen att träffa råttor (både hanar och honor) och har någon att ställa frågor till samt få tips av. Skriva gärna en lista med frågor du vill ställa innan du kommer hem till uppfödaren så att du inte kommer bort dig sedan när du är omgiven av söta långsvansar ;)
Du är välkommen hem till oss om du skulle vilja! Vi finns i Saltsjöbaden, Stockholm och våra råttor älskar att få besök. Vi svarar också gärna på frågor du har.
Det är verkligen det bästa och lättaste sättet att verkligen få veta om råttor är ditt husdjur. *ler*
Jag hade aldrig någonsin stått ut med att ha råttorna i sovrummet, de för oväsen och oavsett hur mycket man städar kommer det alltid att kännas lite lukt.

det är en annan sak som jag tänkte på med och det är, kan man ta med råttorna i tex en transportbur hem över helgerna. och hur kan man göra på vintern när det är kallt och man väntar på bussen. går inte det att ta med dom då? men vad rekomenderar ni att man kan köpa, en bebis råtta eller en vuxen? jag är helt oerfaren av djur som är i bur så jag har ingen aning om vad som är bäst att köpa från börgan. :)
#17 Självklart kan du transportera dem. Men det kan bli lite stressigt för dem. På vintern virar du in transportburen i filtar med och lägger t.ex. i en icakasse och lägger i varmvattenflaskor. Då klarar de sig fint :)
Jag rekommenderar att du köper två bebisar . (det är lag på att du har minst två råttor eftersom de är flockdjur). Då lär du känna dem från början och det är lättare att de tyr sig till dig :)
#18 Varma vatten flaskor? var hjälper det? Jag rekomenderar att vira runt buren i en tjock gosig tröja. Det brukar jag göra så bär jag transportburen i famnen :) Jag har såklart filtar och annat i transportburen så dom får gotta ner sig i :)
#17 Jag har skrivit lite tips om just där i "att resa med råttor":
http://rattor.ifokus.se/articles/4fe26e14d4ebea50c2000136-att-resa-med-rattor?articles-1
#19 varmvattenflaskor ger bra med värme och håller länge. :)

det är ju bara ett problem med om jag skaffar mig bebirsråttor. skolan har en regel att man måste ha ägt råttorna i 3 månader innan man tar hit dom. få det betyder ju att jag ALLDRIG kan skaffa mig råttor fören om 3 hela år! :( dom där hemma hatar råttor och skulle nog inte gå med på att ta hand om dom i 3 månader tills jag kan ta hit dom. så kanske man kan köpa en råtta som är åldre en 3 månader och säga att man har haft den i 3 månader också. vad skulle ni ha gjort. vill verkligen ha en och det får mig så irriterad med den regeln.
Jaadu. Det är en knivig situation. Eller så har du råttorna hemma hos uppfödaren/en annan kompis fram tills tre månader efter?

en annan fråga också, kan amn lämna råttor ensama från en fredag kväll till söndag eftermiddag? om man ger dom extra mkt mat ock byter vatten och ser till att allt är ok. kan det funka då att åka bort en helg i månaden eller en helg varanan månad? för om inte det går så kan jag nog inte skaffa mig råttor ;(
Två dygn, det låter i överkant faktiskt :-/
Hur har du tänkt dig och göra på sommaren? Antar att du bor på internat. det har jag med gjort. På min tid var man tvungen att flytta ur rummet på sommaren.. :P