Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 643 ggr
chexxx
0

Hjälp vad hände min råtta?!

Mina råttor Peony och Petunia har varit ute och lekt med mig i några timmar. tar med dom in på toa för att rengöra buren då jag ser att jag har något rött klegg på min tröja. Tittar på peony och ser att hon är röd drägglig runt hela munnen och det fradgar ur hennes mun. Får total panik och ropar på min sambo. Tvingar i henne vatten och nu verkar hon bättre. Men hon har fortfarande ett konstigt ljud som kommer från magen. Svårt att beskriva men ungefär som massa små smällare eller poppande.. Dessutom luktar mina händer rått-spya. Trots att råttor inte ska kunna spy..

Innan vi gick till toan åt hon någon röd matbit. Antar hon satt den i halsen? Någon som vart med om liknande? Fick ju total panik och såg framför mig hur hon kvävdes till döds. Mitt gullefjun..

Lilith
0

Det låter lite som när en av mina råttor satte en tomat i halsen. Hon började låta jättemycket och så kom det som fragda ur munnen.

Eftersom det inte lossnade så fick vi försiktigt slunga henne och till slut lossnade allt och hon blev bra igen.

Fisfia
0

Jag har också sett, när särskilt en av mina killar "satt i halsen". Han har börjat äta lite för fort verkar det som och sedan sitter han och blir nästan lite tårögd och hulkar och till slut kommer där en liten slemmig mosig matbit upp. Även om han varit jättehungrig som det har verkat eftersom han åt så fort till en början, vill han inte ha mer efter detta - på en stund i alla fall. Det är jobbigt att bara kunna se på, vet ju inte vad man ska kunna göra riktigt för att hjälpa.

#1 Hur gjorde du då när du slungade henne? …Om det nu går att beskriva.

Lilith
0

Vi höll henne relativt hårt (så att vi inte skulle riskera att tappa henne) och sedan var det lite som att vi gungade henne uppochner mellan benen.
Jag har läst att de kan skada nacken om en gör det för hårt och snabbt, så vi tog det så försiktigt vi kunde.

chexxx
0

okej då är det alltså inte något jättekonstigt som hände henne. Förutom att hon är lite glupsk;D Får bara hoppas jag slipper att det händer igen…