Möblera om i buren?
Hej. Jag lät mina småflickor flytta in i sin nya stora bur för ett tag sedan. Men pga diverse småstrul som t ex löss fick dom flytta tillbaka till sin lilla bur.
I den lilla buren är det bara ett plan. Så mat, vatten och sovplats är väldigt nära varandra.
Småtjejerna är nu 10 och 12 v gamla. Så till att börja med i sin nya stora bur så var dom till att börja med inte alls intresserade av mat. Var inte heller säker på om dom drack. Det slutade med att jag flyttade mat och vatten upp till det andra planet där dom har sin favo sovplats.
Efter att jag upptäckte löss så avlusade jag dom och lät dom efter en vecka flytta tillbaka. Jag upptäckte rätt snart att dom inte leker så mycket som i den lilla buren. Äter gör dom och dricker gör dom. (Var dåligt med det innan avlusningen)
Problemet jag har är att dom aldrig går ner på nedre botten av buren. Jag upptäckte härom dagen att dom börjat utforska det övre planet och även att en av dom (Gopher) verka vilja sova där?! Roo sover alltid i sin kruka på andra planet oftast med Gopher men ibland utan. Roo är den som har minst upptäckarlust och drar in all mat i krukan. Hon äter och sover och tyvärr kissar och bajsar på samma plats hela tiden. Jag byter handduk i "krukan" en gång om dagen och tömmer den på gammal mat.
Men jag skulle helst vilja att Roo vågade sig utanför sin lilla ruta.
Eftersom Gopher är totalt trygg även med översta planet och Roo följt efter upp dit så har jag prövat att satt dit en toalett med sand i.
Tyvärr har det inneburit att Gopher sover i toan istället :(
Så drömmen är ju att dom sover där dom vill och äter på det nedre planet och dricker på det andra planet och även kommer på att bajsa i toaletten. (använder inget bottenmatrial. Handukar i sovplatsen, sand i toaletten och mjuka tallrikstabletter i nedersta botten.)
Så idag möblerade jag om. Jag tog Roo's favvokruka och flyttade ner det på nedersta planet. Jag flyttade även ner toaletten och deras matskål med färskmat. Hoppet var ju att dom ska fortsätta sova i krukan men kunna äta och kanske även bajsa och kissa.
På det andra planet där krukan brukade stå lät jag vattenflaskan och deras Torrfoder vara kvar. Torrfodret har jag i en hård babyhaklapp som jag fäst vid gallret (fråga mig inte varför, tyckte det såg kul ut). Flyttade dock haklappen till den plats där krukan stod.
Följden är nu att Roo försöker ligga bakom haklappen. Nu har hon tillbringat 2 timmar med detta.
Färskmatskålen har jag flyttat från andra plan ner till botten. (bara favvomat, majs, gurka, tacoskal, pannkaka och kyckling.) Gopher äter Torrfoder, men ingen av dom går ner på botten. När jag släppte in dom i buren så släppte jag ner dom i deras kruka.
Dock var det en ny handduk i krukan. Kanske borde jag låtit den andra kissiga handduken varit kvar?
Jag gjorde en ny liten sovplats i en korg på översta planet eftersom Gopher verkar gilla att sova där.
Jag vet att jag är långrandig men jag vill bara förklara så bra jag kan :)
Vill bara att dom ska kunna uttnyttja hela buren så att jag inte behöver klämma in vatten torr och färskmat plus sovplats på en och samm lilla plan. Min största skräck är att dom inte ska äta igen :(
Här är en bild på buren som den såg ut innan jag möblerade om. Ni borde se den "omtalade berömda" krukan på andra planet.
Så jag har säkert gjort fel när jag möblerade om. Men tjejerna har vart så dåliga på att äta och vart så slöa så att flytta allt till ett plan verkade bra just då. Men efter avlusningen äter dom så bra och är mycket mer alerta. Är bara rädd att dom börjar äta sämra nu för att jag möblerade om.
Någon som har några tips?
Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!
Här en bild där Roo hänger över haklappen och bara hänger där?
Borde jag flytta tillbaka krukan hennes?
Här en bild från andra sidan haklappen.
Jag vill ju inte plåga mina fina tjejer. :(
Kanske borde jag bara flytta tillbaka allting?

Sätt maten där du vill ha den, de kommer att gå dit och äta när de är hungriga:) Du behöver nog inte vara så orolig.
Själv möblerar jag om i buren varje vecka när jag städar den, så det är aldrig samma möblering. Det tycker råttorna är jättespännande:)