Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 1079 ggr
Trollhund
0

Sur och besviken (bur av dålig kvalite)

Nä, nu är jag riktigt sur. Nör jag blev med råttor i slutet av februari behövde jag fort få tag på en bur så jag och sambon åkte till närmsta zoobutik och köpte en, då med råttorna med oss i en skokartong. Ca 1250kr gick speltaklet på och detta var en råttbur med lite inredning, hörntoa, två trähyllplan och trästegar och en hängmatta. Tog inte många dagar att förstå att det var dåligt med trä, jaja. Det gick ju att måla enkelt. Sen upptäckte jag rätt tidigt att det blev fula fläckar på gallret, detta trots att det skrubbades minst en gång i veckan, oftast mer. Inte värre en skönhetsfel tänkte jag, men nu när jag tvättade buren idag så blev svampen helt orange. ROST?! Men kul. På pricken 6 månader gammal bur som rostat. Jag är självklart sur och besviken nu när jag lagt ner så mycket energi på att fixa med buren, både inredning och dessa hyllplan som behöver renoveras då och då. För samma pris hade jag kunnat då en större bur och mer inredning om jag köpt begagnat eller beställt över nätet. Men der visste jag inte då, kollade bara blocker som just då bestod av bara kaninburat. Jag tänker gå och klaga his butiken men räknar inte med att det ger något. Har kvittot kvar utifall att. Är dock i valet och kvalet mellan att måla skiten eller försöka få tag på en ny bur, helst så billigt som möjligt men inte skit. Råttor är ju generellt sätt billiga djur men ändå har jag fårt lägga ut en hel del. Både vet och bur men mest känslomässig energi, Mina ursprungsdamer var ju inte vad som lovades även om de idag är väldigt fina individer som vågar mer. Flocken har hunnit bäde utökas och minskat igen men individer som inte fungerat (även om det ej var zooråttor). Men jag älskar mina pälsbollar och gör allt för dem. Mest ville jag skriva av mig men undrar också över era erfarenheter, ex hur lång livslängd har en bur? Har ni klagat på burar? Alla tips, tankar och ideer mottages varmt.

regskylt
1

ajdå vad tråkigt att höra. Det låter precis som min "reservbur". Kostade lika mycket och jag köpte den då jag hade dragit på mig för mångra råttor för fort och behövde större bur just den dagen och kunde inte vänta på leveranstider för en furet tower (som jag köpte någon månad senare).

Min reservbur är skitkass verkligen, gallret har börjat rosta och då har den stått i förådet väldigt länge. Har dock den uppe nu och har förkylda råttor i, mer än så duger den inte till.

Jag skulle nog råda dog att köpa en ny bur. Finns billiga och jättebra på zooplus.dk (den danska sidan, inte svenska). Gav 1800 för min furet tower med frakten inräknad.

Håller dock inte med om att råttor är billiga djur att ha. Blir de sjuka så blir ju veterinärkostnaderna jättehöga, jag gav 1000 kr nu i fredags för besök och medicin till två råttor.

Itchy
0

jag antar att det var en bur med ogalvat galler du köpte, de blir väldigt fort fula & rostiga :(

galvat galler är bättre, och håller mkt bättre

You can't spell Bitchy without Itchy

dyoxide
0

Vi har en bur vi tänkt sälja, eller två t om tror jag, om du skulle vara intresserad, som har funkat jättebra för oss :) Alltid tråkigt när det blev sådär :(

Trollhund
1

Har faktiskt varit inne på zoobutiken och hör och häpna, de lät mig byta reklamera buren. Dock tror jag fortfarande att det är hyfsat dålig kvalite på buren. Håller på att behandla den med sprayfärg och hoppas att den håller lite bättre denna vändan. Under tiden lever råttorna ett glatt liv på vårt köksbord där reseburen står uppstäld men öppen.

Är glad att det gick att lösa men har inget förtroende för att den kommer hålla. Men då har jag åtminstånde fått en ny bur, så den håller väl ett halvår till då, kanske lite till nu då jag behandlar ytan lite. Känns lite mer värt men ändå :P

Ikväll är det torrt och råttisarna får flytta in igen i sin nygamla bur :)

Tack för tipsen om nya burar dock, hade ju varit väldigt aktuellt om det inte gått något bra nu.

hus-musen
0

Helt normalt när man köper en bur med ogalvat/olackat galler tyvärr, du hade tur som fick byta in den.. Köper man en sån bur så är hammarlack ett bra alternativ annars, kostar inte mycket och man kan välja färg.

Qui dormit, non peccat

Trollhund
0

Tack husmusen! Ska kolla på det, jag stör mig mest på att det till buren inte följer någon info alls. Jag har till tidigare djurarter aldrig haft sånna här problem. Om nu deras burar är så känsliga, borde de inte skicka med bruksanvisningar? Jag har möjligen en annan bur på lut ändå, antingen som tillfällig medans jag målar skiten ur denna, eller om den visar sig bättre så får det bli en permanent flytt. Ska kolla på den om två dagar. Och ja, tycker också att det var flyt att jag fick byta. Berodde nog mer på att personalen hade dåligt samvete när jag fått helt fel info om när chefen jobbade och desutom släpat dit både råttor och bur. Egentligen ville de att jag skulle komma när chefen jobbade. Men men, hur som helst har råttisarna boende igen och jag har lärt mig av mina bur misstag.

zickan
0

Hammarlack är toppen. Själv målat om en bur med det. Okej pris, giftfritt och efter luktade det inte bajs även om man skrubbat den i duchen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Trollhund
1

Jätte bra att veta! Jag vet också att hammarlack går att måla över redan befintlig rost, det är tydligen så pass lufttätt att det inte fortsätter rosta. Finns det någon bättre produkt? :)

Har ni några bra tips på hur man målar bur?

zickan
0

#8 kompis till mig testade sprut flaska. det tog väldigt många flaskor och behövde sprayas igen. Extremt mycket svinn. Sedan testade dom måla rakt på gallret med färg. Blev mycket bättre.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

hus-musen
0

#8 Jag körde med roller faktiskt, sprayfärg är slöseri på tid och pengar. Man får bara se till att rolla två tunna lager helst, gör man för tjockt så kan det bli rinnmärken och det tar längre tid att torka.

Qui dormit, non peccat