Ny kompis till råttan?
Hej det är så att jag har två råtthonor som fyller 1 i oktober och nu har den ena fått nåt fel på ögat, ögat är grå/lila och har en böld mitt i ögat, upptäckte det igår och idag såg det värre ut så i morgon ska jag till veterinären med henne, och tror att jag säkert kommer få ta bort henne då:( Så då är frågan ska jag skaffa en ny kompis till den andra råttan om det nu blir så att jag måste ta bort henne? :( och är det lätt att sätta ihop två råttor?
Det är ju inte alls säkert att hon måste somna in! Men det är ju klart att den andra råtta ska ha en kompis, det är ju lag på att de ska vara minst 2 eftersom det är flockdjur. Och om det är lätt att sätta ihop en råtta med en ny, ja det beror ju på hur råttan är. Lättast att ta in en råttunge än en äldre råtta :)
Tack för ditt svar, nej det är ju inte alls säkert hon behöver det :) men det ser inge vidare ut :( Ja man vill ju att råttan ska slippa vara i buren ensam. Hon är jätte snäll så jag tror inte det bli några problem från hennes sida iaf :)
Kan snabbt säga att honor är oftast (inte alltid dock) ganska lätta att sätta ihop.
Skaffar du en ny bebis är det en bra ide att skaffa två direkt, så slipper du sitta med ännu en råtta som behöver en vän när den äldsta du har nu går bort. Plus att det kan vara bra för den nya lilla honan att ha en busig lekkamrat. :)
ja du har så rätt, har tänkt den tanken jag med att det är nästan lika bra med två ungar på en gång, då den yngre annars blir ensam sen :)