Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 556 ggr
Zolah
0

flytta med råttor

Nu är det så att jag har ett jobb på gång som kommer innebära att jag troligen kommer att bo halverst i London, och största önskan för mig skulle vara att mina knoddar kunde följa med mig.

( Notera dock att det kan lika gärna vara så att det inte blir av, så dom som är mina vänner här på iFokus kan lugna sig. Har ju några foderdjur här hos mig, så kommer inte att försvinna plötsligt nån dag med eran knodd ;) )

Så jag undrar hur det går med flytt med råttor? en engelsk vän har skrämt upp mig med oresonligt långa karantäntider och vette gudarna allt.

och jag vill väl igentligen inte starta en ny flock i london och samtidigt ha min andra i sverige. Blir inte schysst på  många olika grader.

1 - kommer hem kanske en gång i månaden om jag har tur

2 - är så stolt över ålders skillnaden, och grupp mentaliteten så jag skulle inte vilja börja med en 'ny'.

Så, snälla hjälp mig tänka på lösningar osv. Jag vill inte ge upp det djur jag är så frälst i, bara för att jag fått ett jobb utomlands. Det är som ironiskt på ett sätt, för om jag får jobbet kan jag ju ge så mycket mer till mina djur men om jag inte kan ta med mig dem så… ja ni ser :/

Tack på förhand :)

// Zolah

Varghund88
0

När vi åker med djur mellan London och Sverige så bilar vi. Gällade hund och katt så har man ju pass då (det är vansinnigt dyrt att flyga djur, UK är helt galna på just det där XD). Råttor och andra smådjur ska man kunna forsla fem djur per skalle utan importtillstånd har jag förstått, men annars ska det inte vara vansinnigt svårt att få importtillstånd heller. Har dock aldrig rest utanför sverige med råttor själv (ännu).

Ring till jordbruksverket och fråga vettja! ;)

Zolah
0

kommer nog göra det eller iafl kolla deras hemsida först :)

Charlott_
0

Om dom ska flytta dit så måte dom sitta i karantän. Din vän har rätt.
London är ju inte med i EU heller.

Dom måste ju sitta i karantän för att se om dom bär på några sjukdommar eller något som inte finns i London.

Hoppas det löser sig! :O

deeremf
0

#3 England är med i EU.

Zolah
0

Det enda England inte gått med på är Schengen avtalet, men dom är med i EU.

Har kollat runt, och jag hittar som inget bra direkt som jag kan koppla ihop med varandra.

På svenska sidor står det att man kan importera husdjur i form av råttor etc om det är max 5 st per person. Men hittils bara fattat att det är in till sverige :/

På en engelsk sida så hittar jag :

"Animals other than those identified will have to be quarantined for six months at approved premises. There are no exceptions and any illegally imported animal is liable to be destroyed. This regulation is also in effect for the Channel Islands."

Så, hundar, katter och illrar kan räknas som dom som inte behöver sitta i karantän. MEN 6 MÅNADER skulle ju vara förödande för mina djur!

Dock så specificerar dom inte vad för djur, och enda som nämns annars är just hund,katt och iller.

http://www.defra.gov.uk/wildlife-pets/pets/travel/

jag är förvirrad X_x

Zolah
0

Nu dubbelpostar jag förlåt!

Men jag har hittat perfekta sidan så jag inte behöver oroa mig för transport etc alls :)

http://www.defra.gov.uk/wildlife-pets/pets/travel/pets/other-animals/

Varghund88
0

#6. Men vad skönt! Så man behöver inte ens tänka på antal? Awesome XD