Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 607 ggr
Miss_Burton
0

Några frågor...

Jag känner mig verkligen som en amatör nu när jag frågar hela tiden -.- men man blir ju så orolig när man läser överallt vad råttor INTE ska äta och vad dom dör av och vilka bottenmaterial man ska använda hit och dit, så här kommer några frågor:

1. Jag använder Toa-lätt som botten matrial, funkar det? Det verkar ha vart delade meningar om det…

2. Det här torrfodret man ska blanda själv, går det bra med osockrad musli? Kan dom äta russin?

3. Hur farligt är det när råttor kryper in under sängar och vrår där man kanske inte ha hunnit dammsuga?

Tacksam för svar :)

Miss_Burton
0

*putt* Ingen som vet? :(

dyoxide
0

1. Jag har bara toa-lätt i toalådorna då jag tycker det kan verka lite för hårt för dom att gå på, men det är bara vad jag tycker :) vi använder tidningspapper, pappertugg att boa med och handdukar att gosa in sig i och det funkar jättebra

2. Osockrad müsli funkar jättebra, vi har det i vår egenblandning som bas :) vi köper det på ICA, det är sån helt osockrad med bara vete, havre och sånt i , tänk på att det inte heller ska vara nån torkad frukt i helst. Russin tror jag är okej, är inte helt 100 dock, ger mina russin nån gång ibland till middagen och det har funkat utmärkt

3. Detta får någon annan svara på :)

Zolah
0

1. Jag använder Toa-lätt som botten matrial, funkar det? Det verkar ha vart delade meningar om det…

Det funkar bra, har alltid användt det  ( nästan, annars vanligt papper ). Ska byta nu för pojkvännen är allergisk mot det :/

2. Det här torrfodret man ska blanda själv, går det bra med osockrad musli? Kan dom äta russin?

Ja, osockrad funkar fin fint. Russin är bara gott tycker dom. var försiktig med banan. för dom brukar vara sockrade och doppade i honung

3. Hur farligt är det när råttor kryper in under sängar och vrår där man kanske inte ha hunnit dammsuga?

Inte så värst, dom kan bli lite nysiga. Dom klarar mer än man tror, så lite party med 'dammråttor' klarar dem :)

Miss_Burton
0

Tack för svaret :)

Hmm…det här med bottenmetrialet känns ju lite knepigt…jag provade med tidningspapper men dom verkade inte tycka om det alls utan lpg mest ocj tjurade i huset. Idag därimot när jag bytte till toa-lätt igen blev dom väldigt glada, la sig och mystepå golvet ;)…

Jag får väl ta och plocka ut frukten :)

Miss_Burton
0

#3 Tack så mycket! Känner mig väldigt lättad nu :)

Zolah
0

#4 du kan ge frukten som en godis då och då, men det ska finnas musli utan frukt också så du slipper sitta och plocka varenda liten bit. finns ju självplock tex.

Annars om du gör en STOR blandning, och tar extra av dom fyra sädeslagen osv. så tror jag att frukten kommer vara så pass 'små mängder' att det inte gör något.

har själv en fodertunna som jag blandar allt i :)

Musli, bovete, rispuffar, cornflakes, Hirs, och ibland pumpa frön och solrosfrön ( men bara ibland ). Finns mer också men jag tror mitt minne gick på semester..

Russin ska inte vara något problem så länge dom inte bara äter det, allt i för stora mängder är inte bra. kolla i Vanliga råttfrågor och sedan på vad råttor inte bör äta. där står det en hel del bra saker

Mina ignorerar russin :P alltid kvar i botten eller utkastade. lol

Miss_Burton
0

Jo, mina verkade inte vara allt för förtjusta i russinen heller…