Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 835 ggr
dyoxide
0

Virrig råtta

Vår lilla Estrella är ju tyvärr sjuk och har varit dålig nu ett tag, en och en halv månad kanske… Hon "bobbar" upp och ner med huvudet, går lite vingligt och vill helst inte bli buren (verkar allmänt virrig), hon kan nafsa lite men hon har alltid varit lite nafsig tyvärr. Hon kan pipa när vi tar upp henne, men det kan vara för att hon inte vill, vi har provat att ge henne smärtstillande för ett tag sen och det blev ingen skillnad så hon har nog inte så ont. Hon äter fortfarande som innan och har inte gått ner mycket i vikt, hon ligger också och vilar som vanligt med bästa vännen Elsa och ibland också sina systrar. Hon kommer fortfarande fram till burluckan och hälsar, men vill inte bli upp-plockad och försöker komma loss när man håller i henne. Ibland kan hon ramla, men det är inte allt lika ofta längre. Hon kan klättra hyfsat bra, lite klumpigt, men hon kan ta sig fram i buren till sina favoritställen och mat/vatten.

Nån som vet vad som är fel och vad man kan göra? :(  Vill inte behöva avliva henne, hon är inte mer än ca 8 månader gammal. Vi har provat att ge henne antibiotika innan, det blev bättre först men nu har det blivit lite sämre igen, dock inte i närheten så illa som det var först.

Tacksam för svar!

Calypso & Nike
0

Tass

Behandla andra som du själv vill bli behandlad

LindaBlue
0

Hur lång antibiotikakur fick du, och vilken?

dyoxide
0

Två veckor tror jag, är inte helt 100 på vad medicinerna hette, vibranord tror jag och sen fick vi en till att ge henne i några dagar som var lite starkare, sen också smärtstillande.

LindaBlue
0

Två veckor är ju en ganska lång kur, tänkte att du kanske bara fått en vecka eller så, som man kan råka ut för ibland. Kan det vara Baytril du fick? Jag hade nog testat att åka in igen, och säga att du vill prova en kur till, med tanke på att det blev bättre första gången borde ju medicinen hjälpt någonting. Sen vet man ju aldrig, har man otur skulle det såklart kunna bero på tumör eller så, men då borde hon inte blivit bättre. Jättesvårt att säga, jag är definitivt ingen medicin/sjukdomsexpert, men det är så JAG skulle gjort. Har haft en råtta med snedskalle/ öroninflammation, som huvudet förblev snett på när hon blev frisk, dock försvann virrighet och dålig balans med medicin.

JoySurrender
0

Hon fick 14 dagar Vibranord och 10 dagar Marbocyl, varav fem dagar överlappande. Dessutom Metacam i fem dagar. Joysurrender, läkare

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

dyoxide
0

#5 är också min mamma for the record ;)

#4 Tack så mycket !! Vi får ta henne till vet igen :)

LindaBlue
0

Jag hade bett att få testa Baytril! Det fick jag mot öroninflammation, tror det är ganska vanligt att man testar med, hoppas att det skulle hjälpa dig!

#5 :)

JoySurrender
0

Hon har redan fått två sorters bredspektrumantibiotika, varav fem ena passerar blod-hjärn-barriären. Jag tror inte att en ny kur hjälper. Hon verkar stressad, och nafsar. Trist.

Glamråttan

LindaBlue
0

Jättetråkigt. Jag antar att man skulle kunna röntga, men det skulle ju i sig vara stressande för råttan, och jag antar att man skulle bli tvungen att söva för att få en vettig bild. Tänk bara på att råttor är ett djur som i det längsta undviker att visa tecken på smärta. Jag kan inte säga alls vad ni borde göra i det här fallet, det är ni som känner henne bäst som måste avgöra, ni har bäst chans att se vad hon vill. Om ni väljer att inte låta henne somna in hade jag försökt anpassa buren så mycket som möjligt så hon inte behöver klättra för att komma till mat och vatten osv, och råka falla och skada sig, sätta mycket hängmattor ifall olyckan skulle vara framme, men det har ni säkert redan gjort. :)

dyoxide
0

#9 Vi har mat och vatten lättåtkomligt med ramper upp och vi har hängmattor, men vi får nog ta och sätta upp lite fler för säkerhets skull :) Vi får ta henne till vet och hoppas på det bästa helt enkelt, är det bästa för henne att låta henne somna in är det ju tyvärr det vi får göra, vi kommer inte ha kvar henne bara för att vi inte vill ta bort henne liksom… Tack så mycket för hjälpen :)

LindaBlue
0

Verkar verkligen som om ni gör/ gjort allt vad ni kan för er lilla tjej, aldrig lätt att ta ett beslut när det inte går att fråga den det berör, vet hur svårt det kan vara, speciellt när hon är så ung. Önskar er lycka till vad ni än bestämmer er för.

JoySurrender
0

Frågan är ju vad ev röntgen kan visa, om det går att behandla. Om man inte kommer att kunna hitta något behandlingsbart stressar vi ju henne i onödan. Hon kan slappna av när hon sover eller när man kommer åt att gosa med henne, men det är tyvärr inte ofta.

Glamråttan