Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1089 ggr
Miss_Burton
0

Jag är riktigt ledsen...

Hejsan, detta är mitt första inlägg på iFokus, men jag gör så gott jag kan Flört

Nu är det så att jag precis har köpt två råttor, fem månader gamla, från en tjej som inte hade tid för dom längre. Hon sa att dom var hur tama som helst, dom hade aldrig bitit henne. Till och med hennes lillasyster som är ugefär 1 år har handskats med dom lite "hårdhänt" utan att dom har visat några tänken på att bitas. Jag fick hålla i dom och klappa dom när jag hälsade på och det var hur lungt som helst.

Det som får mig att bli orolig är det som hände idag när jag klappade den ena brodern lite lätt på sidan, han attackerade mig och bet så hårt att det började blöda! Dom kom hem till mig igår och jag vet att jag ska ha tålamod men är detta normalt?

Snälla skriv allt ni vet om sånt här! Jag vill ju att mina nya råttor ska trivas och må bra…

Lancia
0

Jag tror det är lite flyttstress.

Låg råttan inne i sin bur när du klappade honom? Var han helt vaken och medveten om att du var där?

Miss_Burton
0

Tack för svar! Råttan låg i sin bur när jag klappade honom. Han var helt vaken men verkade lite spänd…

Tror också att det kan vara flyttstress…men hur långt tid kan det ta innan det går över?

Lancia
0

Även om han var vaken så kan han ha blivit överraskad, det kan alltså ha varit en ren olycka, men en tamråtta bör inte bita oavsett. Vissa råttor har även en tendens att vara lite "vaktiga" i buren, om så är fallet är det något man får jobba med.

Det är olika från råtta till råtta hur lång tid det tar att anpassa sig till en ny omgivning.

Burrade han upp sig när detta hände?

deeremf
0

Kan ju också ha varit att han ville vara ifred, min ena råtta hur tam som helst blir grinig och varningsbiter om man kommer i närheten med fingret när hon är trött och vill vila.

Men hon har aldrig bitit så det blöder dock.

Miss_Burton
0

Han var nog inte överaskad då jag hade klappat honom en stund. Han burrade inte upp sig, satt bara helt blixtstilla. Det troligaste är väl att dom fortfarande är lite osäkra pga flytten…

Miss_Burton
0

Okej…det kanske var därför…jag har väldigt svårt att tro att han helt plötsligt har gått och blivit aggresiv. Antagligen så kände han sig hotad.

Har du något bra tips på hur jag kan göra för vinna deras förtroende?

Lancia
0

Kika igenom dessa två artiklar, dom kan nog vara till hjälp:

Att tämja råttor.

Bitande råttor.

hus-musen
0

Att han satt blickstilla är en varning, så sluta klappa honom då. Han hade säkerligen fler varningstecken för sig oxå, men just att råttan blir stel och stilla är inte bra.

Låt honom komma fram till dig istället, och ge godis så de förknippar dig med något trevligt.

Qui dormit, non peccat

Miss_Burton
0

Jo, du har såklart rätt…men när jag har handen liggandes eller liknande så "nafsar" dom gärna, jag vet inte om dom tänker bita hårt eller varför dom gör det Obestämd

hus-musen
0

Nee nafs är inte ok alls, du behöver säga ifrån då. Tex genom att pipa till när du ser att de är på väg eller använda ett annat nej-ljud. 
De är pojkar? Just de kan bli tonårspuckon när de är 4-5 månader gamla och det är en känslig period för dem att flytta.

Men ge dem tid och trygghet så ordnar det sig säkert :)

Qui dormit, non peccat

Miss_Burton
0

haha, tonårspuckon, det har jag adrig hört talas om förut men kan säkert stämma ;)

Jag hoppas verkligen att det ordnar sig…

Miss_Burton
0

Det står ju överallt att man ska låta handen ligga på burbotten med en liten godisbit och låta råttan komma fram. Detta är ganska svårt eftersom buren endast har två "luckor" på sidorna hyfsat högre upp än bottnen så det är i princip omöjligt att låta handen ligga en längre stund utan att få kramp, plus att när dom väl kommer fram (vilket dom gör direkt då dom är mycket nyfikna) så nafsar dom eller biter löst. Kan man kanske sätte buren på sängen och låta dom komma ut på sängen när dom själva vill och utforska? Eller går jag för fort fram då?

hus-musen
0

Har aldrig någonsin suttit med handen på burbotten med godis, och kommer nog aldrig göra det heller. Ta ut dem istället på en plats de inte kan smita ifrån, bär runt dem i tröjan, belöna dem med godis när de kommer fram till burluckan osv.

Qui dormit, non peccat

Miss_Burton
2

För er som undrar ;) Jag provade att sätta buren på sängen och låta dom komma ut själva.. det gick toppen! Nu får jag bara fortsätta göra samma sak varje dag.