Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 3092 ggr
Hennum
0

Torkad frukt?

Hej!

Hur är det med torkad frukt, kan man ge dem det som godis? Typ torkade tranbär och ananas osv. Tänkte det bara som godis och inte som en del i deras basmat. Tranbär och dylikt är ju väldigt nyttigt med (åtminstone för oss)

/Johanna

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

AnneN
0

Jodå det fungerar att ge som små godisbitar, men försök då hellst få tag på osockrad frukt för många gånger så är den torkadefrukten extra sockrad.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

pellepojken
0

Jag ger mina pojkar torkad frukt o det är poppulärt. Det går fint med torkade bär av olika slag också. Själv plockar jag nypon o torkar i massor så det räcker till nästa år då jag plockar nytt.

Har aldrig prövat Tranbärmen det ska jag göra nu. Tack för tippset !  Glad

hus-musen
0

Bästa är om du torkar själv i ugnen eller om du har en torkmaskin, de flesta man köper är proppade med socker.
Men en liten bit någon gång är inget farligt för dem. Dock gillar inte mina torkad frukt alls.

Qui dormit, non peccat

Zakaraa
0

Jag vill köpa från butik och hittar nästan alltid osockrat men då innehåller det ju så klart alla dessa jäkla e-nummer.. hur är det med det? Om man bara ger som godis då och då menar jag, skadar e-nummerna väldigt mycket så man ska låta bli eller fungerar det ändå?

Jag försökte torka banan själv men de blev bara mörkbruna och smått sega xD Råttorna gillade det ändå men vill ju gärna ha den "riktiga" varan som inte klibbar ihop.

#3 Har du något bra tips på gradantal och tid för frukten för det jag hade fungerade ju itne så bra D: (8 timmar på tror det var 150grader)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

hus-musen
0

#5 Jag undviker helst e-nummer, men sen beror det ju på vad det är för e-nummer. En del saker är ju sämre än andra!

Beror lite på vad du torkar för något, banan brukar aldrig bli sådär hårda i ugnen tyvärr utan mjuka och sega. I torkmaskin kan de bli hårda dock.
100 grader i 8-12 timmar om din ugn klarar det är ett tips.
Och häng upp frukten på ett snöre i ugnen så de får luft runt om sig, och ha ugnsluckan lite öppen.

Qui dormit, non peccat

Zakaraa
0

#5 tack tack :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Elinisa
0

Tyvärr hittar man sällan osockrade tranbär på vanliga matbutiker. De på tex ica innhåller väldigt mycket socker. ekoexpressen(internetbutik) har iaf haft tranbär sötade med endast äppel- el druvjuice. Stött på det även hos vanliga ekobutiker. Sådan hård torkad ananas& papaya man köper på vanlig matafär skulle jag inte ge alls. Den är kanderad, -rikligt sötad, -& de flesta tropiska frukter är redan väldigt söta i sejsjälva. Finns torkad ananas& banan utan socker också, fast då är den inte hård, utan seg& mjuk(& jättegod!) hos eko- & fairtradebutiker oftast. De flesta eko-& hälsokostbutiker kan säkert ta hem på kundbeställning från Biofood el likn leverantör. Sen tror jag det är bra att vara lite försiktig med torkad frukt, för att den är "koncentrerad"& innehåller så mycket socker i sejsjälv, även utan tillsatt socker. …fast nu handlade det ju om ibland, som godis. Hursomhelst föredrar mina en bit färsk banan el en druva. Enkelt för matte! :-)

Virkan
0

Åh, torkad frukt har jag aldrig tänk på att man kan ge råttor! tack för tipset! Jag ska nog prova att torka själv… :)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Hennum
0

ja, vissa e-nummer är ju inte dåligt alls. exempelvis den syran som finns i citrusfrukter som hindrar frukt och dylikt från att oxidera. Kanske något man inte ska ge råttor iofs som inte ska äta citrusfrukter? Vet inte vilken del av citrusfrukten som är farlig, utöver giftet på utsidan av skalet.

Ska noga kolla igenom affärerna som finns här i stan och deras utbud av torkade bär och frukter. Det lär finnas en del som är osockrat.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

zickan
1

Kolla om zoo kör på lösvikt. Här har de lösvikt på tranbär, nypon och liknande. Om de har på zoo så kan man ju fråga hur mycket socker det innehåller eller be att få kolla innehålls listan

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.