Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 889 ggr
Ratzo
0

Hon viftar på svansen!

Jag hade min ena hona i sängen nyss, hon sprang omkring lite, helt plötsligt stannar hon och börjar vifta på svansen! :o Jag googlade och läste att dem gör så när dem är arga och ska attackera, men hon hade inget att vara arg på och hon attackerade inte heller! Varför gjorde hon så?

I can't drown my demons, they know how to swim.

Banankaka320
0

Kan varit ngn doft hon kände av som hon inte gillade, har du andra djur?

Ratzo
0

#1 Ja, katter. Men jag har haft råttorna i 6-7 månader och hon har inte brytt sig förut.

I can't drown my demons, they know how to swim.

Banankaka320
0

#2 Okej men det kan varit kattlukten :)

hus-musen
1

Nee inte pga att de är arga och tänker attackera alla gånger, men en råtta som piskar med svansen är stressad eller missnöje över något.
Kan ha varit en doft, ett ljud eller något annat som tillfälligt skrämde henne.

Qui dormit, non peccat

Ida85
0

Mina råttor viftar på svansen ibland när jag klappar dem. Jag håller inte fast dem utan de sitter själva i knät och så stryker jag dem över ryggen. Då kan de börja vifta ordentligt med svansen. Jag har funderat över detta men har inte kommit på någon anledning. På en engelsk sida hittade jag dock att svansviftningen även skulle kunna bero på upphetsning (excitement).

darkness
2

Min hane brukaee göra så på äldre dar efter han juckat på sin kompis i soffan O.o då la han sig ner platt. Men gjorde inge annat

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

diddiman
0

Vi hade en flicka som höll på sådär ibland. Jag kan verkligen inte tro att det berodde på att hon var arg. Min uppfattning var att hon tyckte att livet var spännande och inte visste riktigt vad hon skulle springa och utforska först… Hon visade aldrig under hela hennes liv några tecken på aggressivitet och min uppfattning var att hon var väldigt trygg i sig själv.

cookie89
2

Jag hade en hane som "ringlade/viftade" med svansen när han stor myste, så jag tvivlar starkt på att det alltid är något negativt.