Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 385 ggr
Humlan83
0

Ny rått ägare

Hej

Jag är ny här och även nybliven rått ägare Tungan ute har inte haftf råttor tidigare ocg tar gärna emot tips och råd.

Erkänner att jag inte tog reda på tillräckligt innan köp men är mer än nöjd med min 2 flickor, Pussi & Sheba. Dom kommer från en Arken Zoo butik. Vet inte exakt när dom är födda men dom kom in till butiken när dom var 8-10 v. Dom hade vart där 1-2 veckor när jag köpte dom. Det är två systrar och kommer från någon som föder upp i närheten. Dom har varit lite blyga och försiktiga första 1-2 v hemma men nu är det full rulle på dom.

Har en Furet XL bur och har förstått att det är en ganska stor bur eller har jag helt fel?

Dom får idag Rat Complet och Några Rått pellets som en annan butik rekommendera. Är dettta en ok bas?

De har alltid även en müsli blandning i buren. Sedan får dom färsk frukt och grönt varje dag samt vatten självklart.

Har hus, hängmattor, rep, stegar och rör behövs det mer? Eller kan jag byta ut och göra om någon gång varje vecka. Antar att dom behöver stimulans som vilket djur som helst. Dom får komma ut varje dag dock ej lösa på golvet än utan de får klättra på mig och fara runt lite i soffan

Gör jag rätt eller behövs det mer?

Vill gärna ha tipps och råd. Prio 1 är att dom ska må bra precis som våra 2 hundar.

Sathalie
0

Välkommen :D Hoppas verkligen du ska trivas! Alltid trevligt med nya ansikten här!

Jag hade skippat pelletsen helt och hållet faktskt och fokuserat mer på müslin! Kan tipsa dig om den här länken där du kan läsa mer om vad som är bra att ha i torrfodret :)

Tänk också på att frukter innehåller mycket socker. Men grönsaker är toppen ;)

Här har du även en lista på saker du inte ska ge dina råttor :)

Det låter jättebra tycker jag. Så länge de har mysiga sovplatser och lite aktivering i buren (dock inte några hjul.) så funkar det finnemang. Och att de bara får vara på dig och soffan är inga problem :) Jag gör likadant här hemma ;) Har alldeles för mycket sladdar för att släppa dem lösa på golvet.

Sathalie
0

Och ja , det är en stor bur ;D Speciellt för bara två råttor :D De måste ha ett himmelrike där inne!

Ps. Måste säga att jag älskar namnet Pussi på råttan :D

Humlan83
0

Hihi nu kommer mer frågor….. Jag nyfiken nääää Oskyldig

VArför ska man inte ge pellets eller Complete? Läste artikeln mycket bra info att ta till sig. Ska fylla på müsli lådan lite imorgon Flört

Skönt att dom har tillräckligt stort vill inte att det blir för trångt. Och NIX här finns INGET hjul har förstått att det inte är bra för ryggen bla

Sathalie
1

Det innehåller inte vidare mycket näring. Är väl mer mättande än nyttigt xD Och så har jag för mig att det var någonting med själva pelletsgörandet. Att det bränns på något sätt så att de viktiga ämnena försvinner ur innehållet. :/ Rat complete har jag dock inte så mycket erfarenhet. Men du kan blanda ut rat complete-fodret i müslin så blir det lite drygare samtidigt som de får i sig annat :) Det skadar i alla fall inte av vad jag läste mig till.

Nej precis :) Ryggen böjs och det kan leda till krökt rygg.

Humlan83
0

Kanon då ska jag göra så Skrattande

Tack för all info är guld värt

Sathalie
0

Ingen orsak :) Alltid kul att kunna hjälpa till!

silverorm
1

Glöm inte att råttor behöver vanlig lagad mat oxå, dina matrester exvis, råttor är ju allätare, så en varierad kost till dem. Glad