Hängig och kall om svansen
Hej,
Zirkon här hemma har varit hängig hela dagen. Det är liksom inte samma go i henne som i vanliga fall.
Nu när jag lyfte upp henne fån golvet och satte henne på bröstet så satt hon kvar med sömniga ögon och jag tyckte hon bara var jättemysig, men så sa min kille att hon varit slö hela dagen.
Så jag började klämma igenom henne, och tyckte hennes svans var sval. Så jag klämde på de andras och Zirkons svans är kall i jämförelse.
Sen halkade hon lite med ena baktassen när hon gick på golvet (plastmatta) och inte på mattorna eller i klädhögarna.
Hon reagerar inte när man klämmer igenom ryggen eller benen..
Någon som har något hum? Hon har ett svansknyck på tippen på svansen men det är förmodligen medfött, alltså inget som har med det här att göra. Är livrädd för att hon ska ha fått en stroke/propp eller något.
Hon har gnagt mycket på hyllplanen i buren den senaste veckan också.
Hon är född 9/3 2011.
Vad tror ni?
puttar upp för hon är lika hängig idag.
Hm, hon låter definitivt sjuk/har ont, eftersom hon gnager på plast när hon inte brukar det. Jag skulle ta henne till vetten.
Det är det som är så jävligt. Finns inget öppet här förutom hund/kattkliniken. Jag jobbar i helgen så kan inte åka 13 mil ner till gbg heller. Ska snart möta upp veterinären för en ko är skadad på jobbet.
Vad säger jag till veterinären? alltså den som är öppen (hund/katt). Jag kommer ju få ställa diagnosen själv och ska jag då be om baytril? Skulle det kunna vara öroninflammation? Jag har tittat i öronen, luktat på dem men varken ser eller luktar illa.
Vad ska jag göra? Sitter och gråter som en jävla idiot.
Om hon är slö hela tiden och inte vill röra på sig kan hon ha en infektion i kroppen och behöver då antibiotika.
Om hon visar beteendeförändring, t.ex. både är slö, men även kan springa omkring på ett onormalt sätt mellan varven och är förvirrad, då kan det vara t.ex. en stroke/blodpropp.
En råtta som börjat gnaga på t.ex. plast och inte har gjort det förut kan må illa, och/eller så kan den göra det pga förvirring t.ex. vid en stroke/blodpropp.
Alltså hyllplanen är i något trämaterial med lack på. Men jag lät veterinären som var ute för kons skull (agerade operationssal i två timmar) kika på Zirkon också, och veterinären skrev ut baytril.
Så nu ska vi åka och hämta det och så ska hon få en dos, innan jag sticker iväg till kossorna igen. Suger att ha helg när en ko trillar och sliter upp sig själv :(
Alltså hon är slö, hela tiden. Hon är inte förändrad på något annat sätt. Bara slö.Och kanske lite i obalans liksom. Nu ligger hon och myser med Kråkan så vill inte tvinga i henne vatten när hon ligger och har det skönt. Gör det sen när vi är tillbaka från apoteket, vilket blir om drygt en timme tur o retur för att den här lilla skithålan aldrig har öppet någonting.
Men, nu är det ju som såhär, att den veterinären i normala fall inte brukar se över råttor, så hon skrev bara ut lägsta dosen baytril, så sa jag att jag skulle kolla upp dagsdoseringarna.
Vi har alltså fått baytril vet tablett 15 mg. Hur mycket gram ska hon ha utav det? Vi har en våg som klarar av att läsa 0,001 g så det ska inte vara några problem. Så, hur mycket ska hon ha?
Någon som vet hur lång tid det tar innan de börjar repa sig om det är öroninflammation hon har? Hon är rätt så snorig idag. Hennes balanssinne är inte bättre idag heller.
Och är det baytril eller var det bara något jag läste i en annan tråd? Vad har ni fått för antibiotika mot öroninflammation?
Vi har fått en tid på exotiska blå stjärnan imorgon kl 11. De hade inga tider idag :/ Sen så tyckte hon det var bättre eftersom vi kunde se så inte baytrilen börjar verka idag, om den skulle göra det.
Nu sitter hon och mumsar på en cheeseball, tyckte hon förtjänade det. Sen nu ska jag sticka till affären och köpa barnmat, vattenmelon och en massa annat gott så hon blir lite bortskämd och slipper ha mig hängandes all over henne med en pipett med vatten i.
Hoppas att hon blir bättre snart :)
Behandla andra som du själv vill bli behandlad
Det hoppas jag med. Hon är en sån glädjespridare i vanliga fall. Hoppas bara att hon ska klara av resan, men min kille får köra så har jag henne i kläderna.
Usch, jag hade en omplaceringstant som var den gosigaste sötnosen ever, men hon fick en öroninflammation som baytril inte bet på. Jag fick mata henne med majsvälling med spruta hennes sista dagar, för hon kunde inte ens sitta eller gå ordentligt. Hjärtskärande :(
:( Usch, låter inget kul. Ja nu idag har hon svårt för att äta själv, men hon gör det ändå. Men vi var ju inne hos vetten idag, och han trodde det var någon mycoplasma som satt sig så illa. Vibranord och baytril 0,2 ml vardera två gånger om dagen i 14 dagar är vad som gäller nu. Har hon inte blivit bättre om 5-6 dagar så är det som det är. Det är nästan som att hon gett upp redan nu :'(
stackars liten =( om hon har börjat gå ner i vikt ge henne mkt av det hon tycker mest om bara för att hon ska äta. Att hon är kall kan bidra till att hon bli ännu hängigare så värm henne så mkt du kan: varma filtar (kan lägga filten lite i micron dock inte för varm) ljummet te, hårfönen om den inte skrämmer henne, stoppa henne innanför tröjan etc. Om hon är snuvig/börjar låta kan du göra som Fridborg föreslagit tidigare och sätta in henne i badrummet en halvtimme med varmduschen på bredvid så hon får andas in ångorna. Spabehandling vet du =) öppna dörren en halvtimme när de är klart så temperaturskillnaden inte blir för tilltaglig efteråt innan du tar ut henne.
vad som helst som underlättar.
There's no such thing as failures, only early attempts at success =)
Vi ska hålla koll på vågen, hon vägde 411 idag så ska kolla imorgon också. Just nu har hon fått ett eget hus och en flaska med varmt vatten i en fleecestrumpa. Likadant igår kväll. Hon låg i ärmen på mig på vägen ner till gbg och sov också, men här i lägenheten har hon inte riktigt ro att ligga kvar i tröjan, utan trivs bättre på stadig mark känns det som. Men jag plockar ut henne med jämna mellanrum.
Jag vet inte om det beror på resan men hon är ännu hängigare idag. Gav henne faktiskt välling med spruta, men fick bara i henne en ml innan hon tröttnade. Hon smakade på den innan då men tyckte hon åt för lite.
Hon nyser inte och hon rosslar inte så det är helskumt. Men hon andas tungt. Men jag ska göra i ordning ett litet andningsbad åt henne.
Tack så mycket för stöd. Det behövs just nu. Inte samma sak här hemma utan zirko som hoppar upp i soffan och kommer och ger en massa pussar.
Bild från i torsdags då hon var oförskämt pigg med tanke på hur dålig hon är nu;
Vilken sötnos. Lycka till och fortsätt berätta hur det går.
Vi har nyss kommit hem från vet här i stan. Hon trillade nerför hyllplanet rakt i golvet i natt när vi var uppe för att ge henne välling. Kl 3. Hon landade så jävla illa och skrek till, så jag tog upp henne och hon började rycka. Jag trodde hon skulle dö precis just då, men sen upptäckte jag att hon andas ju :( Så hon har fått ligga omlindad i täcke och filt på våra bröst hela natten tills de öppnade kl 8, och där hjälpte de henne att somna in. Som vi trodde hade hon brutit ryggen och hon hade fått invärtes blödningar också. Min kille satt i två timmar i natt och kikade efter hur man tar bort dem själv, men varken jag eller han klarade av det. Hade varit skönast om hon bara somnade in.
Har aldrig sagt förlåt så många gånger som inatt. Det var jag som inte såg att hon gick rakt mot hyllkanten och trillade ur när jag tog upp vällingen i sprutan. Hon var så jävla fin. Helt underbar. Kommer aldrig förlåta mig själv.
Beklagar verkligen.
Du får verkligen inte ta på dig skulden själv. du har ju gjort allrt du kan för henne så att hon ska ha det så bra som möjligt. tror inte det är många som går upp mitt i natten och matar sina råttor.
Du har verkligen gjort allt du kan så du ska vara stolt över dig själv.
Styrkekramar på er
Men vännen då, det var ju inte ditt fel!
Hon blev dålig och du kunde omöjligt ha koll på henne 100%, och du skulle ju bara göra i ordning välling. Du gjorde allt du kunde! Och jag hade inte heller klarat av att avliva själv, aldrig i livet…
Så klandra inte dig själv, jag hade gjort precis likadant som du!
Kramis. R.I.P <3
Åh, beklagar sorgen. Tråkigt att höra att råttan inte blev bättre. Du får inte klandra dig själv. Du gjorde ju allt du kunde. Kramis!!
Behandla andra som du själv vill bli behandlad
Tack så jättemycket båda två. Blir så arg över mig själv att vi flyttade upp henne till hyllplanet en meter upp istället för på golvplanet. (har ett vitrinskåp). Tänkte att vi skulle ha mer koll på henne och skulle kunna hjälpa henne mer om det var något. Vet att jag tänkte något i stil med att vi måste verkligen hålla koll på henne när vi öppnar, men hon satt längst in när jag började med vällingen och allt gick så snabbt. Så jävla typiskt att det här fallet skulle gå så illa, med tanke på att de trillar ner från alla möjlia höjder här hemma, har varit flera som glidit ner ända ifrån toppen på voljären och då har det inte varit en skråma på dem efteråt..
Men hon klarade ju inte av att tvätta sig själv sista dagarna, och äta fast föda gjorde hon inte på hela dagen igår. Så det blev kanske 5 lidande timmar men det hade ju blivit en vecka till med matning om medicinerna inte hade hjälpt och det visade sig vara hjärnblödning. Så vi har båda tänkt tanken att det kanske var hennes tid, men det är så fruktansvärt att det ska vara något så brutalt som att bryta ryggen som ska avgöra det. :(
så himla underbar var hon <3 vila i frid älskade vän
Beklagar verkligen :(