Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 913 ggr
Aztrya
0

Problem att ge råttan tabletter/Baytril? Läs här!

Ok, så jag har en liten dam med Myco. Hon går på både 2 doser Baytril dagligen, flytande, och två 1/12 del av en Ronaxan tablett om dagen. Now, det här gör jag;

Det är mycket simpelt. Om ni kan, dela tabletten i den storleken den ska vara. Blanda ner den i en vätska råttan gillar (I mitt fall har jag hittat att hon är galen i vaniljsås), och sen blandar ni ner Baytrilet där i också. Ha i en liten skål/äggkopp/Värmeljus hållare/whatever ni har som är litet nog, och ställ det så att bara den sjuka råttan kan komma åt det (I mitt fall en egen liten bur) och vips. Inget mer bråk med att hålla fast och tvinga i med den där lilla pipetten/sprutan i munnen, och det går snabbt. :)

Det är mitt tips. Har ni andra, säg gärna dom med. :3

Zolah
0

Tabletter till råtta? har aldrig vetat att man kan få det? är det säkert så det inte blir att kroppen tar upp medicinen för snabbt för man krossar den? så brukar det ju vara med mänsklig medicin om man säger så?

Sedan ett tips från mig, kolla så inte medicinen inte funkar som den ska när den blandas med ex mjölk produkter. tydligen blir det så med vissa sorters medicin

dyoxide
0

Vi fick små tabletter med köttsmak, men vi stoppade in dom i bananbitar, det slukade dom direkt :)

mieeow
0

#1 det beror ju på om det är en depottablett eller inte, depottabletter ska inte krossas då de gör så man får i sig lite under en period. Jag antar att veterinären har koll på detta, annars står det i bipacksedeln om man inte får krossa tabletterna :) Jag fick tablett till min råtta för inte så länge sedan, inte depottabletter alltså, utan vanliga som man kan krossa :)

Lancia
2

Jag brukar alltid be om tabletter till råtta då jag tycker det är lättare att lura i dom dessa. Gillar inte att hålla fast råttan och tex tvinga i den medicin oralt, hellre att den smaskar i sig det själv. Medicineringen blir heller inte lika ångestfylld för råttan.