Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 604 ggr
[Mandaz94]
0

Låter för mycket

Min två månader gamla råtta tycker om att hoppa på och brotta ned och hoppa på (…) min 6månader gamla råtta. De får inga sår men det piper väldigt mycket då den lilla håller på och det är bara på natten som det hålls på!

Så jag har tänkt på att sätta in den lilla i transportburen när jag går och lägger mig, den är inte jätte stor men matskål, litet hus och en vattenflaska får lätt plats. Kan man göra så eller är det taskigt?

Undrar också varför den lilla håller på? jag antar att den har för mycket energi och tar ut den för den springer upp och ned i buren också på natten. Men hon vågar knappt vara ute ur buren och när hon är ute så rör hon sig inte jätte mycket utan gömmer sig mest. Några tips?

Anvariel
7

Om det är så unga råttor så är det nog mest lek skulle jag tro. Det är nog inget du behöver separera dem för. Det hör till att de busar och har sig. Mina råttor har alltid varit väldigt pipiga - de har en himla massa ljud trots att de bara leker.

Varga
1

Och anledningen till att det hålls på om natten är troligen att råttor är nattaktiva ;)

[Mandaz94]
0

Jag vet att det är lek. Men jag tänkte inte separera dem föralltid bara när jag går och lägger mig så jag kan få sova och orkar med första skoldagen imorgon.

hus-musen
3

Det är ritkigt taskigt tycker jag att sätta råttan i en anna bur ensam och övergiven. Då är det bättre att du antingen börjar sova med öronproppar eller ställer buren i ett annat rum och aktiverar dem mera på dagen.
Råttor är nattaktiva djur och de låter en del.

Qui dormit, non peccat

[Mandaz94]
0

Men jag tänkte ha buren i buren. Det vore taskigt att bära ut den eftersom att då väcker de ju andra istället och jag kan inte ha öronproppar

zickan
0

Jag bytte kategori på inlägget. Råtthjälpen är åt föreningen råtthjälpen Flört

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

hus-musen
6

#5 Hur skulle det vara snällare? Så råttan ska sitta ensam instängd och bara titta på sina kompisar istället..

Nee du får vänja dig vid ljudet, skaffa öronproppar eller göra något annat. Det är för mig inte ok att dela upp djuren så utan det är taskigt.

Qui dormit, non peccat

GeishaoChick
3

Håller med Husmusen. Det gäller att tåla det, eller ställa -tyst- ut buren i ett annat rum. Eller lyssna på musik tills du somnar.

Själv tycker jag om att somna till mina råttors lek och stoj, det påminner om att dem är glada och mår bra. Blir ännu oroligare om dom är knäpp tysta.

Aktivera dom på dagen, sover dom så väck dom med att ta upp dom och lek, dom kvicknar till snabbt.

[Mandaz94]
0

Hon får vara ute massor. Hon har två soffor + en fåtölj att springa mellan. Sedan får hon gå ut och in ur buren som hon vill inte mitt rum och det finns massor att klättra på. Men hon är lite feg och vågar inte gå runt i mitt rum så mycket utan klänger i eller på buren. Jag försöker ju motionera henne så mycket jag kan liksom.

Jag menar inte att det låter att bära ut buren, utan att ha buren utanför mitt rum kommer låta för min mamma sover där ute. Jag kan som sagt inte ha öronproppar eftersom att jag har fel på min hörselgång och får inte sätta saker i örat eller täppa igen.

regskylt
3

Funkar det att ha buren i badrummet kanske? Har köket någon dörr intill sig?

Allså, skaffar man råttor när man bor hos föräldrar/inneboende/enrummare så får man ju ta den smällen att det är livat på nätterna, det är ju nattdjur. Att sära på dem är absolut inte okej.

Anvariel
3

Att sära på dem är nog inte hållbart i längden eftersom det då blir så stor del av tiden som de är separerade (man sover ju trots allt en stor del av dygnet). Någon enstaka gång kan råttor säkert vara separerade men inte som en långsiktig lösning. Men visst låter de som attan de små liven! Jag skulle inte kunna sova i samma rum som mina råttor, inte. De bor i vardagsrummet. Men sedan tror jag nog att man vänjer sig efter ett tag också. Man irriterar sig säkert sjukt mycket i början men det blir som ett "bakgrundssorl" efter ett tag. Du kan också prova att aktivera dem ordentligt några timmar innan du ska gå och lägga dig så att de är helt genomsluta av allt bus och röj de har hållit på med. Då kanske de också sover en stund? Försöka duger!

[Mandaz94]
4

Jag hade dem ute 2timmar igår och då vart hon tyst så nu vet jag hur länge hon ska vara ute på kvällen. Får försöka tvinga ut henne 2timmar varje kväll så xD

Anvariel
0

#12 =) Härligt! Gäller att trötta ut de små liven och "tvinga" dem till att ha samma dygnsrytm som en själv. Mina har lärt sig att kl 8 på morgonen ska man vara vaken för då ska matte ha en PUSS! Och på kvällen sådär från 18 någonting ska matte GOSA. Pratar man med dem på andra tider på dygnet (som nu t.ex.) så är det väldigt förvirrade och nyvakna råttor man får syn på, hi hi.