Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1370 ggr
chexxx
1

Behöver råd om livmoderinflammation!!

Jag känner mig allmänt villrådig och skulle behöva lite inputs hur jag ska göra med min råtta Daisy (trots att jag nog vet vart det lutar)

I april/maj i år började hon blöda från underlivet och vart allmänt hänging. Åkte självklart till veterinären. Där kunde dom inte ge några direkta svar men vi misstänkte såklart livmoderinflammation. Hon fick antibiotika i 20 dagar. Det hjälpte inte ett skvatt förutom att hon blev piggare.

Hörde av mig till veterinären igen. Dom vägrade skriva ut någon mer antibiotika och sa att hon fått den starkaste..Dom kunde erbjuda röntgen men gav som råd att när hon blev alltför dålig avliva henne.

Ångrar så jvla mycket  idag att jag inte tog röntgen eller var mer trägen om annan antibiotika(dedär dumma djursjukhuset jag går till har en Så-lite-antibiotika-som-möjligt-policy). Men jag kände mig så säker på vad felet var och inställd på att hon skulle måsta avlivas snarast.

Sen maj har hon droppat blod, ibland jättelite ibland mer. Men hon är hur jävla pigg och "glad" som helst. Äter,dricker ja inget annat fel(förutom lite problem med ögat)

Därför har jag inte haft hjärta/klarat av att avliva henne trots att hon såklart bör ha ont. Men eftersom hon nu haft detta så länge har jag börjat kännna mig mer och mer som en riktig djurplågare. Hon har säkert jääääteont och är ledsen..Men när jag inte SER det på henne är det så svårt..

Har någon nån aning vad det kan vara? Är det livmoderinflammation? Tumör? Känner någon igen detta? Och om avlivning är bästa lösningen. Vilket metod är absolut skonsammast/snällast?

Jättetackssam för svar!! Känner mig som en hemsk råttägare:(:(

Cis-j
1

Känn dig inte hemsk, det är jättesvårt att se signaler som indikerar att de har ont. Stod själv med ett sånt diffust läge för ett år sedan.

Jag kan inte riktigt svara på dina frågor dock, vet inte riktigt vad det kan bero på/om hon har ont eller inte. Vill bara ge dig mitt stöd och försök minnas hur hon var innan detta inträffade första gången, och sedan jämföra henne med den råttan. Sedan blir ju honor allt lugnare med tiden, så  om det är den enda skillnaden så skulle jag inte ta det som att det påverkar henne.

Hoppas någon annan har mer konkreta svar. Lycka till i vilket fall som helst!

LindaBlue
1

Vad fick hon för antibiotika, vet du det? Behöver ju inte bara bero på vad som är starkast, utan olika antibiotika funkar olika bra beroende på vad man ska behandla. Om det t ex är livmoderinflammation tror jag det är Bactrim man brukar ge.

Hur gammal är hon?

chexxx
1

Cis-j : Tack för stödet!:)

LindaBlue: Hon fick Cefaseptin 120 mg 1/4 tablett i gång per dag. (veterinären sa att det var ett bredspektrum antibiotika) Daisy är 1 1/2 år.

LindaBlue
1

Då tycker jag att du ska gå till en annan veterinär som vill skriva ut Bactrim till dig, verkar lite konstigt att bara testa bredspektrumantibiotika om man misstänker livmoderinflammation. Om du vill ge henne en chans utan att röntga alltså, skulle säkert kunna vara tumör också, men det går ju inte att säga. Det är i alla fall så jag skulle gjort. :)

chexxx
0

LindaBlue: Tack för rådet!:) Problemet är väl att i den lilla stad jag bor i finns det bara en veterinär-klinik som tar emot råttor. Dom andra veterinärerna jag ringt vet inget om råttor och hänvisar en vidare till just ovan nämnda klinik. Dessutom hävdade "min" klinik att flera sorters antibiotikor utgått p.g.a resistensproblem eller dylikt. (kan ju vara bullshit iof) Får pröva telefonterror metoden antagligen.

.

Elinisa
0

Hej! Då du berättade om djurkliniken som ogärna skriver ut antibiotika blev jag tvungen kolla var du bor.. Mycket riktigt, vi bor i samma stad& vi går isf till samma djursjukhus. Har varit med om liknande som du; råttan blev inte frisk efter antibiotikakur(som var alldeles för kort)& vägrades sen fortsatt behandling. Det finns dock en veterinär på det stället som är duktig på smådjur& sen jag börjat gå till Laura, som hon heter har jag varit nöjd med den hjälp jag har fått. Hon får saker gjorda& har kunskapen att skriva ut hela antibiotikakurer, istället för att "småfjutta" med 5-dagarskurer som inte hjälpt& sen ge upp. Föreslår du kontaktar henne för att diskutera problemet. Annars finns ju Öjebyn, men som jag förstått har de ingen som kan råttor jättebra.. Har du tur kan du ju ändå få ut medicin där, -särskillt om du vet vad du ska be om. Lycka till!

chexxx
0

Elinisa: Kul att det finns fler råttägare i vår stad:) Jag går redan till ovan nämnda veterinär dock. Och hon är duktig. Men helt nöjd är jag ändå inte med hjälpen jag fått. Däremot ska jag kontakta henne igen och se om hon har något annat att komma med nu:)