Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 522 ggr
kingston&charlie
0

SNÄLLA HJÄLP FORT! knöl??

Hej! min ena råtta började för ca 1 månad sedan en månad sedan få en knöl inte större än ett myggbett på ryggen! någon som vet vad det kan vara?? knölen har varken blivit större eller mindre?? men jag e lito orolig:( snälla HJÄLP MIG vad kan det vara??

chade
0

Det kan vara en liten fettknöl kanske? går den att flytta på eller sitter den fast? känns den hård?

Små stjärnor lyser också i mörkret.

kingston&charlie
0

ja hela knölen känns väldigt hård och den sitter fast i huden så den går att både flytta och lyfta :I :O

Cis-j
1

Om den sitter i huden och går att flyttra på så är det troligen en abcess. Finns det en lite mörk prick i den? Den läker oftast ut av sig själv, och innan den spricker får den en liten mörk prick i sig. När den spricker kan du hjälpa till att rengöra med lite koksaltlösning bara. 
Skulle den trots allt inte spricka och bli större, så får du kontakta veterinär så de får undersöka råttan. Vissa får hjälp med att öppna abcesser utav veterinären, men då kan det innebära större risk för infektion.

Lycka till i vilket fall :) Råttor har fantastskt läkekött så det går nog jättebra!

Zolah
0

Låter som en 'finne' på vanlig svenska :)

kingston&charlie
0

tack då vet jag den hr inte blivigt större:) men ska kolla om den har en svart prick :I