De vill bara sitta i buren!
Mina råttor vill bara sitta i buren hela dagarna, jag låter det oftast vara öppet så att dem kan gå ut och in som dem vill.. Men dem går aldrig ut! Jag har satt ut massa kartonger som dem kan leka i, men det var inte intressant, om dem går ut, vilket inte alls är ofta, då går dem bara till skrivbordslådan och sitter där jättelänge. Dem bor i mitt sovrum så när jag ska sova så springer dem omkring i buren och låter jättemycket, bara för att dem inte varit ute! Vad ska jag göra?
I can't drown my demons, they know how to swim.
Plocka ut dem själv och sätt dem i sängen, sen aktiverar du dem med kattvippor/ jaga ett snöre eller liknande så att de rör på sig och blir av med lite energi. De kanske bara behöver bli motiverade till att gå ut, om det är roligt ute, så vill de nog ut mer sen :)
Små stjärnor lyser också i mörkret.
#1 Kattvippor och snören är inte roliga tycker dem.. Jag brukar ta ut dem själv men dem springer in i buren igen efter 5 minuter.
Skulle gissa på att de känner sig osäkra utanför buren. Råttor ogillar öppna ytor, så skulle lägga massor typ kuddar och filtar utanför buren. Ingenting som kan skrämma dem, typ prasslande plast. Försök locka ut dem med nått gott och undvik alla hastiga rörelser. Sedan kanske ta bort lite burinredning för en tid, så att de inte bara vill gömma sig i buren. Det är ett annat förslag.
#3 Dem har aldrig brytt sig förut, så förstår inte varför dem gör det nu. Kan det vara att dem börjar blir gamla? Dem är 1 år och 5 månader..
är det hanar? de brukar bli rätt slöa när de blir äldre, riktiga soffpotatisar 
Små stjärnor lyser också i mörkret.
#5 Nä, de är honor :)