Belönings gott!
Tänkte klicker träna mina nya bebisråttor.
Vasd finns det för godsaker att belöna dem med som INTE sölar eller innehåller socker?
Någon som klickertränat sina råttor? Hur började ni?
Tänkte klicka varje gång de får mat eller något gott tills dess att dem kopplar klicket med att få godsaker. Och sen träna dem därefter.
ja de är i princip så man börjar. Klick ska associeras med något positivt innan man börjar då de ska bli ett tecken för belöning. Man får ta något din råtta inte kan motstå som godis. Kött är väldigt populärt men ska inte ges för mkt. Ärtor är oxå gott ^^
There's no such thing as failures, only early attempts at success =)

Kyckling går alltid hem eller leverpastej, problemet är ju att råttan blir mätt efter ett tag.. Isglass är populärt.
Klickertränar inte då jag aldrig förstått vitsen med det, men tränar på andra sätt.
Qui dormit, non peccat

De blir ju mätta som sagt och det är ju lite problematiskt. Jag har inte provat detta med råttor själv men vet att det funkar utmärkt med hundar: ge dem en tub mjukost (eller annat gott i tub) att slicka på i några sekunder. Det räknas som belöning, går snabbt att ge, men de får inte i sig så mycket. Som sagt, jag har inte provat med råttor men på syrrans hundar fungerar detta klockrent. Att man sedan ser något fånig ut som springer runt med en mjukosttub i fickan är kanske en annan sak, tihi. :D
Haha tub med mjukost…jo folk lär ju undra ^^
Det var just kött sonm jag tyckte var kletigt ^^ Vill ju kunna ha mumsbitarna i min nya godispåse som man fäster runt höften.
Mina råttor är också ett stort fan av kött och kan inte få fram något annat alternativ :/ Leverpastej är också väldigt mättande och kletigt. Men aja. Får väl kleta runt med köttbitar i händerna när dem skall tränas. ^^
Får anpassa deras träning till de tillfällena på dagen som dem är hungriga. Typ morgon och kväll innan utfodring. Får se hur allt går.
Har ju lyckas klickerträna mina kaniner eller några av dem. Kaniner är ju nästintill alltid hungriga och på alerten nästan jämnt så det var lätt att träna dem skulle vara kul om råttorna lärde sig klicker också. Blir ju alltid samma kommando liksom när man använder klicer. Skulle träna inkallning på råttorna och det gick ju sådär. Då jag mumlade massor till dem dagarna i ända och inkallningen blv en aning oklar för dem då det upprepades i så många sammanhang. Klicka kan man bara göra på ett sätt…
Solrosfrön/pumpafrön kanske? Har själv en här hemma som gladeligen offrar livet för pumpafrön.
💣
Det äf deras favorit ingrediens i muslin! De gräver ut alla gryn för att omma åt pumpaärnorna först sen får dem äta från hyllan xD
Ska pröva det nästa gång jag tränar med klicern. Dem har inte opplat något ön allt runt om ring är sååååå intressant. De lugnar sig nog med tiden annars får jag ställa dem på en diskbänk eller liknande där det inte finns störningsobjekt.
rövade att klicker träna med skinka innan. Namn nam nam tills den tredje tuggan var avfärdad! Då fanns där inte lats för mer skinka i magen. Gick alldeles för fort…hurm ;/
Tub med mjukost lät smart. :) Borde man kanske prova…
Som med alla andra djur som ska klickertränas börjar du med att lära djuret att associera klicket med belöning (inte nödvändigtvis något gott att äta. En lek- eller gosstund är också en utmärkt belöning, dock inte lika snabbt som godis, vilket är varför godis är den vanligaste belöningen folk ger).
När djuret lärt sig associera klicket med belöning är det bara till att börja träna in ett trick.
Har själv inte klickat någon råtta, men katten här hemma älskar att klickas (hunden också, givetvis). Klicker fram ur lådan = party för katten! ;) Tror råttorna är något smartare än hon (ganska korkad katt, i ärlighetens namn), så de kommer nog tycka det är ännu mer skoj. :)
Finns ju ett klickerträning.ifokus som du kan kika in på. :)
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 
Sättet man tränar med klickerträning är ju uppbyggt för korta effektiva träningspass! Det ska alltså inte hålla på mer än en minut eller så åt gången, fast ofta. Ett tips är att spara på utfodringen dagen du hade tänkt träna.. Planera lite :) byt ut färskutfodrigen mot klickerträning. Det vill säga att du tar ut råttan som ska tränas den tiden när de andra får färskfodret, och klicka - mata - klicka - mata. På så sätt eliminerar du att råttan är mätt. Den är även mer på alerten eftersom du förmodligen matar dem under en viss tid på dygnet = magen är beredd på mat :) Hoppas jag gjorde mig förstådd.. Sedan när de förstår kopplingen mellan att få god mat och klick kan du utveckla. Men mitt bästa tips är att inte både ge mat OCH träna, välj en. Annars blir det kaka på kaka som kan resultera i tjock råtta och oeffektiv träning :) / Louise
Uppdatera gärna om hur det går :)